آموزش و نگهداری

میخچه پا چیست؟

میخچه پا

میخچه پا (Foot Corns) از لایه‌های پوستی سفت و از واکنش پوست به اصطکاک و فشار ایجاد می‌شود. اگر علائم زیر را در نوک و پهلوهای انگشتان و کف پا خود مشاهده کردید، ممکن است میخچه داشته باشید:

  • ضایعه‌های گِرد، زبر، سفت و سخت و زرد رنگ
  • پوستی که به لمس حساس است
  • درد هنگام پوشیدن کفش

با اطمینان می‌توان میخچه پا را از بین برد و حتی از ایجاد و توسعه آن نیز جلوگیری کرد. در این مقاله هر آنچه درباره نحوه ایجاد، علائم و درمان این عارضه باشد را بیان می‌کنیم؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

میخچه کجای پا ایجاد می‌شود؟

میخچه کجای پا ایجاد می‌شود؟

میخچه‌ها نقاط آزار دهنده و بالقوه دردناکی هستند که در مناطقی از پا ایجاد می‌شوند. اصطلاح پزشکی برای پوست ضخیم که باعث ایجاد میخچه می‌شود، هیپرکراتوز (hyperkeratosis) است. این عارضه ممکن است در نقاط مختلف پا شکل بگیرد، مانند:

  • کناره‌های ناخن پا
  • بین انگشتان پا
  • در نواحی جانبی پا (پهلو پا)
  • کف پا

[mustread posts=”10919″]

چه عواملی باعث ایجاد میخچه پا می‌شود؟

شما می‌توانید از پوشیدن کفش‌‎هایی که بیش از حد بر روی پای شما فشار وارد می‌کنند اجتناب کنید، اگر مدت طولانی روی پا ایستاده باشید یا در حال پیاده‌روی روزانه و مداوم هستید، وزن بدن و اصطکاک بین انگشتان پا نیز می‌تواند باعث ایجاد نقاط دردناک شود.

عوامل خطرناک برای میخچه چیست؟

عوامل خطرناک برای میخچه چیست؟

همان‌طور که گفته شد، هرگونه شرایط یا فعالیتی که منجر به افزایش اصطکاک بر روی انگشتان پا شود، می‌تواند منجر به ایجاد میخچه شود. افراد در هر سنی ممکن است مبتلا به این عارضه مبتلا شوند، به ویژه در افراد بالای 65 سال دیده می‌شود. تحقسقات نشان داده شده است كه میخچه در 20٪ افراد محدوده سنی‌های مختلف ایجاد می‌شود. برخی از این عوامل خطرزای این عارضه به شرح زیر می‌باشند:

  • ناهنجاری در آناتومی پا یا انگشتان پا
  • ناهنجاری در راه رفتن
  • پینه پا

نکته: افراد فعال در حوزه‌های کشاورزی یا باغبانی به شدت مستعد ایجاد میخچه هستند.

چگونه می‌توان میخچه پا را درمان کرد؟

چگونه می‌توان میخچه پا را درمان کرد؟

اگر مطمئن هستید که میخچه دارید، می‌توانید یکی از این روش‌هاب زیر را برای زا بین بردن آن در خانه امتحان کنید. شما همچنین باید از شر کفش‌هایی که برای پاهای شما خیلی کوچک هستند و سایر کفش‌های ناسازگار خلاص شوید.

استفاده از نمک و سنگ پا!

ممکن است امکان برداشتن میخچه وجود داشته باشد. از این مراحل استفاده کنید:

  1. پای خود را در حمام گرم با نمک بشویید.
  2. بعد از خیساندن، پاهای خود را با یک حوله تمیز خشک کنید و با یک لوسیون آبرسان یا کره کاکائو مرطوب کنید.
  3. این روند را هر روز ادامه دهید تا میخچه نرم شود.
  4. بعد از اینکه میخچه نرم شد، دیگر دردناک نخواهد بود، سعی کنید میخچه را با سنگ پا به آرامی مالش دهید تا برطرف شود.
  5. اگر میخچه بین انگشتان پا قرار دارد، برای از بین برد آنها نیز از سنگ پا استفاده کنید.
  6. این مراحل را تا زمانی که میخچه از بین برود تکرار کنید، که ممکن است چند هفته طول بکشد.

میخچه

روغن کرچک بمالید

اگر ترجیح می‌دهید میخچه پا را از روش‌های دیگر درمان کنید، روش‌های دیگری وجود دارند. شما می‌توانید پاهای خود را هر روز مطابق شکل بالا خیس کنید و سپس این مراحل را دنبال کنید:

  1. کف پاها را خشک کرده و روغن کرچک را روی پاهای خود بمالید. روغن کرچک یک روغن گیاهی است که می‌توانید در داروخانه محلی خود خریداری کنید.
  2. پس از مرطوب کردن میخچه‌های پا با روغن کرچک، آن را با یک پد مخصوص که می‌توانید در داروخانه خود پیدا کنید، محافظت کنید.
  3. پس از استفاده، حتما جوراب‌هایی را بپوشید که خیلی تنگ نباشند. این کار را برای چندین هفته ادامه دهید.

گزینه‌های بدون نسخه

برای خلاص شدن از شر میخچه پا روشی سریع‌تر را ترجیح می‌دهید؟  گزینه‌های بدون نسخه نیز در دسترس هستند که بسیار ایمن و مؤثر هستند. می‌توانید از مواد حاوی اسید سالیسیلیک را از داروخانه خریداری کرده و آنها را روی میخچه‌ها بمالید. با رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده، می‌توانید میخچه‌های پا خود در همان دو هفته به سرعت از بین ببرید.

[mustread posts=”9622″]

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نیستند، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است شما را به عمل جراحی ترغیب کند. برای درمان میخچه پا، آنها می‌توانند لایه‌های پوستی سفت را تراشیده و برش دهند. این روش به از بین بردن میخچه پا کمک می‌کند. بسته به اندازه میخچه ممکن است به چندین جلسه جراحی نیاز داشته باشید.

چگونه می‌توان جلوی ایجاد میخچه در گوشه‌های پا را گرفت؟

درمان میخچه پا

بهترین راه برای جلوگیری از شکل‌گیری یا برگشت میخچه این است که حتماً کفش را بپوشید که مناسب پاهای شما باشد. انگشتان پا باید بتوانند به‌راحتی در جلوی کفش حرکت کنند. حتماً به همراه کفش جوراب نیز بپوشید تا به عنوان لایه محافظتی عمل کند. همچنین می‌توانید قسمت‌های بالای انگشتان و روی پاها خود را با باندهای تنفس پوشانده و در صورت مستعد بودن به میخچه به طور مستمر از آنها استفاده کنید. در آخر، ناخن‌های پا مرتب کوتاه نگه دارید، زیرا ناخن‌های پای بلند می‌توانند باعث شوند انگشتان پا در وضعیت غیر طبیعی قرار بگیرند.

اهمیت توجه به میخچه پا

میخچه یک شبه از بین نمی‌رود، اما می‌توانید در طی دو هفته با پیگیری مداوم آن را بهبود بخشید. حتی ممکن است برای ناپدید شدن این عارضه حدود یک ماه یا بیشتر زمان نیاز باشد. اگر به‌طور مرتب به گوشه‌های پای شما فشار مضاعف وارد می‌شود، به‌دنبال کفش‌های راحت‎تری باشید. اندازه پاها می‌توانند به مرور زمان تغییر کنند و در امتداد آن اندازه کفش نیز می‌تواند بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت باشد. شاید لازم باشد که یک سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید، یا کفش‌هایی را که برای پاهای پهن‌تر ساخته شده‌اند را خریداری کنید. پیشنهاد ما همیشه خرید کفش ورزشی است.

[products-box id=”166″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *