برندها و طراحان

کارل لاگرفلد و طرح های انقلابی اش برای برند شنل

کارل لاگرفلد و طرح های انقلابی اش برای برند شنل

کارل لاگرفلد (Karl Lagerfeld) به خاطر طرح های جسورانه و انقلابی اش در صنعت مد و فشن به ویژه برای برند شنل (Chanel) شناخته می‌شود؛ او زمانی که از تخیل بی‌همتایش برای خلق شگفت‌انگیزترین لباس‌ها بهره می‌برد، کمتر طراحی وجود داشت که بتواند همپای او حرکت کند. با این حال کارل در سن 85 سالگی در پاریس جان سپرد و جهان یکی از بهترین و پرطرفدا‌ر‌ترین طراحان خود را از دست داد.

تقریباً غیرممکن است کاری که کارل لاگرفلد برای شنل انجام داد را به راحتی در یک کلمه توصیف یا قدردانی کرد. کارهای او برای شنل بیش از 30 سال قابل مشاهده هستند و حتی در این سال‌های اخیر لاگرفلد تا شش کالکشن در سال را برای این برند مشهور طراحی کرده است.

البته در طول همه این سال‌ها برخی از طرح‌های او آنقدر قابل توجه هستند که هنوز هم در محافل مد و فشن مورد بحث و نظر قرار می‌گیرند. چه کسی می‌‎تواند لباس‌های پر زرق و برق شنل در نمایشگاه Haute Couture Spring / Summer 2019 را فراموش کند؟ بدیهی است هنر بی‌حد و حصر او همیشه در یادها باقی خواهد ماند. با این حال، در زیر به برخی از طرح های مشهور و انقلابی کارل لاگرفلد اشاره می‌کنیم؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

لوگوی جدید شنل در اواخر دهه 1980

کارل لاگرفلد و طرح های انقلابی اش برای برند شنل

از اولین کارهای مهم لاگرفلد در بدو ورودش به شنل تغییر لوگو این برند مشهوV بود. هنگامی که او در سال 1983 به عنوان مدیر هنری برند شنل انتخاب شد، لوگوی جدید شرکت را که به شکل «دو حرف C بزرگ در هم پیوسته» برای مدرن سازی نام برند بود را ایجاد کرد. این که آیا او از نام Coco Chanel  الهام گرفته یا از بنای معروف شهر نیس فرانسه به نام « Chateau de Cremat»، به اندازه درک شیوه طراحی آن مهم نخواهد بود. اهمیت کار کارل در سادگی، ظرافت و مؤثر بودن خلاصه می‌شود، در واقع او کاری کرد که شنل دوباره زنده شود.

گردنبند مروارید چند لایه شنل سال 2006

کارل لاگرفلد همیشه در طراحی اکسسوری (لوازم جانبی) بسیار با استعداد بود، او توانست انرژی جدید را به سنتی‌ترین و از مد افتاده‌ترین قطعات تزریق کند. برای مثال گردنبدن مروارید چند لایه شنل که در طول همه این سال‌ها به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی مجموعه طراحی‌های بی‌نظیر او شناخته می‌شود. این گردنبد را بسیاری از افراد مشهور در سال 2006 استفاده کردند، همچنین در فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» هم گردنبد مروارید او در گردن آنا هاتوی به شدت خودمانی می‌کند.

کارل لاگرفلد در جایی گفت: «راز طراحی کامل نیست. تنها چیز مورد نیاز چهره‌ای است که مردم می‌توانند در یک ثانیه شناسایی کنند. شما باید آنچه را که برای طراحی نیاز دارید را به طبیعت نزدیک کنید و آنچه لازم است به شکلی جدید خلق شود را به ارمغان بیاورید.»

کیف Hula Hoop شنل سال 2013

کارل لاگرفلد و طرح های انقلابی اش برای برند شنل

در سال 2013، کارل تصمیم به ساخت کیف زنانه دستی با دو حلقه بزرگ کرد، ایده او برای این کار فوق العاده بود، کارل توضیح داد: «این کیف به اندازه کافی بزرگ است و عمدتاً برای استفاده و نگه داشتن وسائل مورد نیاز بانوان در ساحل ساخته شده است.» کیف Hula Hoop یکی از تحسین‌برانگیزترین کارهای لاگرفلد بود و نبوغ بالای او را نشان می‌داد. با این حال این کیف در ابعاد کوچک‌تر نیز طراحی و به عنوان کیف دستی مجلسی بسیار پرفروش و محبوب شد.

مجموعه لباس‌های زنانه قابل بازیافت شنل سال 2016

اگر تصور می‌کردید که کارل همیشه هنرمندی است که همیشه لباس‌هایی گران طراحی می‌کند، در این مورد اشتباه کرده‌اید. او در سال 2016 کالکشن لباس‌های زنانه قابل بازیافت را معرفی کرد.

تمامی لباس‌ها در مجموعه به طور کامل قابل بازیافت بودند. او برای طرح‌های دست سازش، از مواد طبیعی که شامل چوب، چوب پنبه و کاه بود استفاده کرد. البته، همه طرح‌ها به سبک شنل که ایجاد شکل بصری زیبا، پیچیده و ظریف بود خلاصه می‌‎شد.

در حالی که مفهوم لباس قابل بازیافت در مد سال 2018 به طور انبوهی افزایش یافت، این نشان از آن داشت که این سبک طراحی هنوز هم مفهومی نسبتًا جدید بود. بنابراین، بار دیگر طراحی متفاوت کارل به همه نشان داد که او از دوران خود جلوتر بود.

لباس شب موج‌دار صورتی شنل سال 2017

کارل لاگرفلد و طرح های انقلابی اش برای برند شنل

برای پایان دادن به فشن شو هفته مد پاریش در سال 2017، کارل لانگرفلد از «لیلی رُز دپ» به عنوان مدل نهایی خود استفاده کرد و او را در شیک‌ترین لباس صورتی که با موج‌های بی‌پایان احاطه کرد بود، به تماشاگران نشان داد. هر نگاهی به این مجموعه به همان اندازه حالتی نمادین داشت، لباس‌های مجلل با طراحی جسوارنه واقعیتی بود از لگرفلد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طراحان لباس در طول تاریخ که همیشه کارهایش بی‌نهایت الهام‌بخش بود.

«من انسانی هستم که فشن را دوست دارد، ولی باید بدانید مد تنها در مورد لباس نیست، بلکه در مورد انواع تغییرات است» این جمله تمام فلسفه لاگرفلد در دنیای مد بود.

لباس کارلا دلوین در Met Gala 2017

مدل مشهور «کارلا دلوین» سال‌های است با برند شنل کار می‌کند و از دوستان نزدیک لاگرفلد محسوب می‌شود. لباس آوانگارد (اصطلاحی برای هنر پیشرو و درجه بالا) کارلا در مراسم Met Gala سال 2017 چشم‌ها را به خود خیره کرد.

لباس او نقره‌ای با الهام از نقاشی‌های علمی تخیلی که در همه جا با سنگ‌های کریستالی تزئین شده بود، به صورت کت و دامن با کمربندی ضخیم طراحی شده بود. لباس حماسی لاگرفلد در تن کارلا دلوین مهمترین بخش مراسم فرش قرمز Met Gala 2017 بود.

[mustread title0=”کریستین لوبوتین، خالق کفش پاشنه بلند با کفی قرمز” link0=”https://renoiran.com/blog/%da%a9%d8%b1%db%8c%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%86-%d9%84%d9%88%d8%a8%d9%88%d8%aa%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%81%d8%b4-%d9%be%d8%a7%d8%b4%d9%86%d9%87-%d8%a8%d9%84%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d9%81%db%8c-%d9%82/”]

اهمیت هنر کارل لاگرفلد در تاریخ مد

لاگرفلد شغل خود را با خوشحالی به پایان رسانید، زیرا هر دو برند فندی (Fendi) و شنل را به اوج قله خود رسانیده بود. اگر دستاوردها، نظرات جنجالی و حتی کاهش وزن معروفش را کنار بگذاریم، از دیدگاه شخصی به طرز منحصر به فردی طراحی فوق‌العاده جسور بود، تعهد بی‌وقفه او به زیبایی شناسی در سبکی مینیمالیستی (سادگی) بسیار قابل تقدیر است. او در صنعت مد شخصیتی همه جا حاضر بود که همیشه نگاهی بلند پروازانه داشت. لاگرفلد برای بسیاری از برندها پناهگاهی امن برای صعود به بالا و پیشرفت بود.

لاگرفلد در دنیای عظیم مد و فشن، لقب حقیقی خود را که «قیصر صنعت مد» بود را سال‌ها حفظ کرد. در سال 2007، او فشن شو برند فندی را در دیوار بزرگ چین برگزار کرد که در آن زمان شاهکاری بی‌مانند بود. همچنین فشن شویی بهار – تابستان 2019 شنل که شبیه ساحل کنار دریا طراحی شده بود، باز نشانی از طراحی های انقلابی او داشت. در کنار جورجیو آرمانی، کارل لاگرفلد بدون شک به عنوان مدرن‌ترین و با استعداد‌ترین طراحان نسل خود شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *