آموزش و نگهداری

آیا کفش پاشنه بلند برای دیسک کمر ضرر دارد؟

آیا کفش پاشنه بلند برای دیسک کمر ضرر دارد

همه جذابیت‌های بی‌انتهای کفش پاشنه بلند را می‌شناسند و به خوبی می‌دانند که این کفش زنانه چگونه زیبایی‌های بانوان و دختران جوانِ امروزی را بیان می‌کند. اما پرسش اغلب افراد این است که: «آیا کفش پاشنه بلند برای دیسک کمر ضرر دارد؟» درواقع، میزان كامل تأثیر پوشیدن کفش پاشنه بلند بر سلامت توسط بیشتر افراد به خوبی شناخته نشده است.

اکثر خانم‌ها ممکن است برحسب نوع شغل یا علاقه شخصی، بارها در طول ماه کفش پاشنه‌دار بپوشند. اما اینکه کفش‌های پاشنه بلند چه تأثیری بر کمر و مهره‌های ستون فقرات او دارند، امر مهمی نیست! با این حال، ما در کیف و کفش رنو به این موضوع اساسی می‌پردازیم.

آیا کفش پاشنه دار برای دیسک کمر مضر است؟

بسیاری از خانم‌ها به دلیل پوشیدن کفش پاشنه بلند – از آنجا که پزشکان معتقدند می‌تواند باعث انحنای ستون فقرات و مشکلات در دیسک کمر شود – تحت درمان قرار گرفته‌اند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این یک برداشت غلط است!

طبق یک مطالعه،  لوردوز کمر یا انحنای داخلی ستون فقرات (گودی کمر) در افرادی که کفش پاشنه 5 تا 10 سانت به پا می‌کردند مورد آزمایش قرار گرفت. محققان با استفاده از ماوس نخاعی (نوعی دستگاه)، در ایستادن، نشستن و راه رفتن با پاشنه بلند، تغییرات در لوردوز کمر را ردیابی کردند.

آنها دریافتند که پوشیدن کفش پاشنه بلند، همان‌طور که قبلاً به اشتباه تصور می‌شد، زاویه یا منحنی ستون فقرات را تغییر نمی‌دهد. نتایج آنها یافته‌های حاصل از چندین مطالعه اخیر در مورد لوردوز کمر و پاشنه پا را تأیید می‌کند.

آیا کفش پاشنه دار برای دیسک کمر مضر است

خرید کفش زنانه را از فروشگاه اینترنتی رنو تجربه کنید


طبق یک مطالعه جدید دیگر، تیمی از محققان لهستان 31 زن جوان سالم بین سنین 22 تا 27 سال را مورد مطالعه قرار دادند. از این خانم‌ها خواسته شد تا از پاشنه های 3 تا 5 سانت به پا کنند. محققان از تست‌های الکترومیوگرافی (EMG) برای اندازه‌گیری فعالیت عضلات در ناحیه کمر، ران فوقانی و باسن استفاده کردند.

در طی آزمایش EMG، الکترودهای ریز در عضلات وارد می‌شوند تا فعالیت الکتریکی سلول‌های ماهیچه‌ای را ردیابی کنند. تأخیر یا فعالیت غیرطبیعی ماهیچه‌ها اغلب می‌تواند نشانه‌ای از اختلال عملکرد اسکلتی عضلانی باشد.

محققان دریافتند که در مقایسه با پوشیدن کفش بدون پاشنه، پاشنه‌های 3 سانتی عملکرد عضلات را به طور قابل توجهی تغییر نمی‌دهند، اما پاشنه‌های بالاتر از 5 سانت این کار را انجام دادند. هنگامی که زنان پاشنه‌های بلندتر می‌پوشیدند، عضلات نخاع نعوظ کمر زودتر از حد نرمال هنگام خم شدن فعال می‌شدند و عضلات گلوتئوس ماکسیموس (ماهیچه سرینی بزرگ باسن) بعداً فعال می‌شدند. محققان به این نتیجه رسیدند که کفش پاشنه بلند الگوهای هماهنگی ماهیچه‌های تنه (میانه بدن از سر تا ران) و لگن را تغییر می‌دهد.

این مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت غیرطبیعی عضلات ممکن است مشکل اصلی درد کمر باشد تا کاهش لوردوز کمر! محققان لهستانی همچنین خاطرنشان كردند كه کفش پاشنه بلند می‌تواند منجر به الگوهای غیرطبیعی بارگیری در ستون فقرات و دیسک کمر شود. به طور کلی، کفش‌های پاشنه‌دار بر طبق اعتقاد رایج، چندان بد هم نیستند. پوشیدن گاه به گاه این کفش‌های به هیچ عنوان تأثیر نامطلوبی برای دیسک کمر و ستون فقرات ندارد.

بنابراین، در حالی که پوشیدن کفش پاشنه بلند برای یک شب ممکن است مشکل ایجاد نکند، به طور معمول، استفاده روزانه با بیش از دو ساعت پیاده‌روی مداوم ممکن است باعث صدمات اسکلتی عضلانی شوند. اما پیشنهاد ما این است که از کفش‌های بالای 5 سانت فقط برای دو ساعت (با فرض پیاده‌روی مداوم) استفاده کنید، اما پاشنه‌های 5 و کمتر از 5 سانت را می‌توانید به طور روزانه بپوشید، اما بهتر است یک یا دو روز به پاهای خود استراحت دهید (مثلاً کفش ورزشی بپوشید).

پس با کفش پاشنه بلند چه می‌توان کرد؟

اگر به دنبال محافظت از پاهای خود هستید و می‌خواهید عوارض ناخوشایند و مشکلات طولانی‌مدت ناشی از پوشیدن کفش پاشنه بلند را کنار بگذارید، مجبور نیستید به طور کامل کفش‎های خود را کنار بگذاید. براساس موارد بیان شده در بالا، کفش‌های پاشنه بلند به هیچ عنوان بد نیستند! اما برای پوشیدن راحت آنها باید برخی از دستور‌العمل‌ها را رعایت کنید.

پس با کفش پاشنه بلند چه می‌توان کرد

مقاله پیشنهادی: عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند


برای این منظور نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • سعی کنید پاشنه‌های 5 یا کمتر از 5 سانت را انتخاب کنید.
  • در هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند، سعی کنید از کفی‌های نرم استفاده کنید.
  • حتماً کفشی را انتخاب کنید که سایز پای‌تان باشد، کفش کوچک یا بزرگ مشکلات متعددی ایجاد می‌کند.
  • اگر مجبور به استفاده روزانه از کفش پاشنه‌دار هستید، سعی کنید یک جفت کفش راحتی دیگر با خود به محل کار ببرید.
  • به دنبال کفش‌های باکیفیت باشید که از متریال مناسب همانند چرم ساخته شده باشند. همچنین برندهای معروف اغلب از نظر سایز و کیفیت در درجه بالایی قرار دارند.
  • از کفش‌های پاشنه بلند با سطح پوشش رویی بیشتر استفاده کنید. به این معنا که کفش بتواند بیشتر قسمت های پای شما را پوشش دهد. صندل‌های پاشنه بلند اغلب دارای چند بَند نازک هستند که نحوه راه رفتن را دشوار می‌کنند.
  • هر کفش پاشنه بلند برای موقعیت خاصی استفاده می‌شود، برای مثال، جهت محیط کار از کفش پاشنه بلند مدل پُمپ (کلاسیک) یا برای مجالس و مهمانی‌های از صندل پاشنه بلند استفاده کنید.
  • قبل و بعد از پوشیدن کفش پاشنه بلند، عضلات مچ پا، ساق پا و ران را ماساژ دهید. حتی در بین ساعت روز نیز پاهای خود را ماساژ دهید. این کار به گردش خود کاهش خستگی کمک می‌کند.
  • اگر می‌خواهید به طور مداوم کفش پاشنه بلند بپوشید، ضروری است همیشه ورزش کردن و به ویژه تمرین‌های مربوط به پاها را روزانه انجام دهید. به یاد داشته باشید، ورز به طور کلی می‌تواند مشکلات دیسک کمر ناشی از کفش پاشنه بلند (حتی تا 10 سانت) را کاهش دهد.

سخن پایانی

انتخاب کفش مناسب بیش از آنکه باید برطبق زیبایی و علاقه شخصی باشد، باید براساس  سلامت بدن خریداری شود. از این رو، کفش‌های ورزشی می‌توانند بهترین انتخاب ممکن برای همه موقعیت‌های زندگی باشد (محل کار یا گشت و گذار روزانه). اما به این معنا نیست که باید به طور کلی علائق شخصی خود را کنار گذاشت، شما می‌توانید از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند لذت ببرید و آنها را در موقعیت‌های مختلف به پا کنید. اما مهم این است نحوه انتخاب و شیوه پوشیدن این کفش‌ها را به خوبی بشناسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *