بررسی و خرید

راهنمای انتخاب کفش مناسب | چگونه کفش خوبی بخریم؟

راهنمای انتخاب کفش مناسب

اغلب وقتی افراد می‌پرسند: «چگونه یک کفش خوب انتخاب کنیم؟» پاسخ به این سؤال در 90 درصد موارد به احساس راحتی فرد در هنگان پوشیدن کفش مربوط می‌شود. به عبارتی دیگر، همه افراد در هنگام خرید به طور آگاهانه در ذهن خود می‌دانند که یک کفش خوب باید راحت باشد، به همین خاطر است که وقتی پا به داخل فروشگاه می‌گذارند، از فروشنده در مورد سایز و کیفیت کفش سؤال می‌پرسند. بنابراین شما به یک راهنمای انتخاب کفش مناسب احتیاج دارید تا با ذهنی منسجم و بی دغدغه به سراغ خریداری کفش خود بروید.

درواقع، همه ما تا نصف راهِ انتخاب یک کفش زنانه یا کفش مردانه خوب را طی می‌کنیم، اما نصب دیگر مسیر را به درستی نمی‌شناسیم. امیدواریم بتوانیم به شما در خرید کفش مناسب و راحت کمک کنیم. با کیف و کفش رنو همراه باشید.

چگونه کفش مناسب پای خود انتخاب کنیم؟

پا یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. همه این اصطلاح که پا قلب دوم آدم است را شنیده‌ایم. پس نباید همگام خرید و انتخاب کفش ناآگاهانه عمل کنیم. ما می‌خواهیم تا زمانی که ممکن است احساس راحتی کنیم و از کفش‌های خود نهایت استفاده را ببریم. اما ملاک رسیدن به این راحتی چیست؟ هنگام خرید باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

چگونه کفش مناسب پای خود را انتخاب کنیم

خرید کفش مردانه را با فروشگاه رنو ایران تجربه کنید


1- به صدای پای خود گوش کنید؛ راحتی اولویت شماست

کفش باید با شکل پاهای شما مطابقت داشته باشد و نه برعکس! در نتیجه، یک کفش مناسب باید از نظر طولی و عرضی با پای شما را کاملاً متناسب باشد. مهمتر از همه، انگشتان پا شما به فضای کافی احتیاج دارند – به دلیل خم شدن در هنگام پیاده‌روی، انگشتان تا 0.5 سانتی‌متر حرکت می‌کنند – این مورد برای کفش پاشنه بلند صادق نیست. داشتن اندازه مناسب پاشنه چه برای مردان و چه زنان، یکی از مهمترین عوامل برای اطمینان از انتخاب یک کفش خوب است.

طبق مطالعات انجام شده توسط مؤسسه کفش آلمانی، تقریباً 80 درصد از جمعیت کشور آلمان، کفش‌هایی می‌خرند که سایز پای‌شان نیست. این رقم به طور باورنکردنی بالا است، در حالی که زنان تمایل به خرید کفش‌های خیلی کوچک دارند، مردان احتمالاً کفش‌هایی را انتخاب می‌کنند سایز بزرگ داشته باشند. اینکه چرا افراد به چنین الگوهای فکری بسنده می‌کنند، هنوز جای تحقیق دارد، ولی سایز استاندارد به این صورت که کفش باید به اندازه یک انگشت فضا اضافه داشته باشد.

2- کیفیت را فدای قیمت نکنید

کفش را از هر کجا که خریداری می‌کنید باید از چرم نرم تهیه شده و در هر سه ابعاد قدی، عرضی و طولی، راحت باشد. به محض اینکه احساس کردید کفش پای شما را در نقطه‌ای خاص می‌زند، باید بدانید که مناسب شما نیست. همچنین خود را با جملاتی مانند: «کفش به مرور جا باز می‌کند یا کفش نرم می‌شود» قانع نکنید. این دست جملات را به دور بریزید، شما باید به پاهای خود احترام بگذارید و کفشی مناسب را انتخاب کنید.

4- عجله نکنید!

همچنین باید داخل کفش را برای هر نوع عامل نارحت کننده یا هرگونه برآمدگی یا سفتی مورد بررسی قررا دهید. بسیاری از تولید کنندگان کفش به منظور کاهش هزینه‌ها، کفش‌های خود را به طور کامل حمایتی نمی‌سازند (پشتیبانی از قسمت‌هایی از پا که امکان ایجاد ناراحتی دارند مانند کناره‌های پا).

هنگام انتخاب کفش عجله نکنید

در نتیجه درزها، برآمدگی‌ها و لبه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند. قسمت های مختلف کفش باید با هم همپوشانی داشته باشند و با استفاده دوخت قوی به یکدیگر متصل شوند. این‌گونه می‌توان از درزها و لبه‌های غیرضروری جلوگری کرد که می‌توانند سطح راحتی فرد را پایین بیاورند. پیدا کردن کفش‌های باکیفیت، ارزش خرید را بالا می‌برند، بنابراین برای خرید کفش زمان صرف کنید.


اگر قصد خرید کفش زنانه را دارید رنو ایران در خدمت شماست


5- انعطاف پذیری؛ یک عامل مهم

وقتی ابعاد کفش را به درستی انتخاب کردید، باید توجه خود را به نرمی و میزان انعطاف‌پذیر کفش معطوف کنید. انعطاف‌پذیری به معنای توانایی خم شدن است. بنابراین، باید آزمایش «خمش» را انجام دهید.

انعطاف پذیری؛ یک عامل مهم

اگر کفش را خم کنید (یعنی پاشنه پا و ناحیه پنجه را به سمت یکدیگر خم کنید) کفش باید به راحتی شکل V به خود بگیرد، پس می‌توان گفت این کفش، محصولی انعطاف‌پذیر است. در این حالت، هم رویه و زیره کفش مورد آزمایش قرار می‌گیرد، و می‌توان فهمید که کفش در چه قسمت‌هایی منعطف و در چه نواحی سفت است. انعطفاف نکته مهمی است که از آسیب زدن به پا در طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

6- تا حد امکان کفش را تخت انتخاب کنید

توصیه دیگر، انتخاب کفشی است که از نظر آناتومی پا و مسائل ارتوپدی تخت باشد. حرکت چرخشی پا فقط می‌تواند در کفش‌های تخت به طور طبیعی انجام شود، زیرا هیچ توزیع وزن نامناسبی در قوس کف پا و استخوان‌های متاتارس وجود ندارد.

ما نمی‌خواهیم علائق شما را نادیده بگیریم، اما وقتی صحبت از کفش پاشنه بلند به میان می‌آید، سعی کنید آن‌ها را در حد اعتدال بپوشید. داشتن تعادل بین انتخاب نوع کفش (مجلسی یا ورزشی) و میزان راحتی بسیار حائز اهمیت است.

تا حد امکان کفش را تخت انتخاب کنید

7- جوراب مناسب به همراه داشته باشید

پوشیدن جوراب مناسب هنگام انتخاب و خرید کفش بسیار مهم است. جورابی که می‌پوشید متناسب با کفشی که می‌خرید متفاوت است. برای انتخاب کفش مجلسی زنانه باید جورابی بسیار نازک پوشید. در مقابل، اگر یک کفش روزمره می‌خواهید، پوشیدن یک جفت جوراب نخی با ضخامت متوسط توصیه می‌شود. برای خرید کفش‌های زمستانی فراموش نکنید که فضای کافی برای جوراب‌های ضخیم داشته باشید. هنگام انتخاب کفش ورزشی نیز یک جفت جوراب ساقدار متناسب همراه خود داشته باشید. توجه کنید که جوراب را با توجه به نوع کفش و موقعیت استفاده آن انتخاب کنید.

8- هر دو کفش را امتحان کنید

هر کدام از پاها تقریباً هرگز به طول و عرض یکسانی نیستند. افراد راست دست معمولاً دارای یک پای راست غالب هستند که کمی از پای دیگری بزرگ‌تر است. این برای چپ دست‌ها به صورت مخالف است. بنابراین، همیشه باید هر دو کفش را در فروشگاه امتحان کنید و نه فقط یکی از آن را! پاها با افزایش سن طولانی‌تر و پهن‌تر می‌شوند.

هر دو کفش را امتحان کنید

در نتیجه، سایز کفش انتخابی شما نیز در طول زندگی ممکن است تغییر کند، برای مثال، در جوانی سایز کفش شما 41 است، ولی در میانسالی سایز شما ممکن است 42 باشد. به همین دلیل در هنگام خرید باید کاملا هوشیارانه انتخاب کنید.. اگر یک کفش متناسب است، فرقی نمی‌کند سایز آن چقدر است، آنچه اهمیت دارد این است که در زمان پوشیدن کفش چه احساسی دارید.

9- زمان خرید کفش مهم است

پاهای شما بسته به زمان روز، به خصوص در روزهای گرم تابستان، ممکن است از نظر اندازه و شکل تغییر کنند. همچنین در صبح ها، پاها اندازه کوچک‌تری نسبت به ساعات آخر روز دارند! به این دلیل است که شما در طول روز از پاهای خود به اندازه کافی کار می‌کشید. بنابراین بهتر است، کفش خود را در ساعات پایانی روز خریداری کنید، تا بتوانید سایز درست کفش را انتخاب کنید.

10- به امکان تنفس پاها اهمیت دهید

نباید از اینكه کفش از یک ماده مصنوعی یا چرم طبیعی ساخته شده است، غافل شوید. پاهای انسان به طور روزانه عرق می‌کند، بنابراین ضروری است که کفش قابلیت تنفس داشته باشد و رطوبت را جذب کند. چرم محصولی طبیعی است که خاصیت متمایزی نسبت به مواد دیگر دارد.

به امکان تنفس پاها اهمیت دهید

هیچ ماده دیگری به اندازه چرم انعطاف‌پذیر نیست و نمی‌تواند رطوبت را جذب و آزاد کند. کفش خوب باید از یک روکش چرمی واقعی (90٪ کفش) و یا با میکروفیبر قابل تنفس در جلوی خود ساخته شود. این کار منجر به خنک شدن پا، تعریق کمتر و راحتی بیشتر کاربر می‌شود.

11- به تفاوت قالب‌ها توجه کنید

باید در نظر داشت که قالب‌ها با توجه به تولیدکننده می‌تواند متفاوت باشد. البته اغلب تولیدکننده‌ها تلاش می‌کنند استاندارد قالب را رعایت کنند، اما این یک قانون صد درصدی نیست. به طور مثال سایز قالب کفش‌های مجلسی و پاشنه دار با کفش‌های روزمره یا کجلسی متفاوت است.

به تفاوت قالب‌ها توجه کنید

12- به دنبال فروشنده مورد اعتماد باشید

نحوه عملکرد کفش به تنهایی مهم نیست، بلکه تولید‌کننده از چه موادی استفاده کرده است و تحت چه شرایطی مواد اولیه پردازش شده‌اند، و نحوه ساخت کفش چگونه بوده است، همه اینها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مصرف‌کنندگان باید از نحوه ساخت و کیفیت چرم کفش آگاه ‌شوند. از سوی دیگر، تضمین کیفیت چرم به خودی خود برای مصرف‌کننده به طور فزاینده‎‌ای دشوار است.

امروزه، چرم‌های مصنوعی چنان توسعه پیدا کرده‌اند که فقط متخصصان قادر به تشخیص تفاوت چرم طبیعی یا مصنوعی هستند. به هر روی، تولید‌کنندگان مطرح داخلی و خارجی، باید کیفیت بالا و رعایت کلیه استانداردهای قانونی، اجتماعی و زیست محیطی را تضمین کنند.

نکات مهم در انتخاب کفش مناسب و راحت

  • اگر کفش شما خیلی تنگ، شُل و یا به اندازه کافی سفت باشد، در طی انجام فعالیت بدنی ممکن است استرس را روی پاها، مچ پا، باسن، کمر و سایر مفاصل ایجاد شود.
  • کفش می‌تواند تأثیر بسزایی در نوع راه رفتن شما بگذارد. حرکت پاهای شما در طی هر مرحله بر چگونگی پیگیری بقیه قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد. وقتی به طور صحیح قدم بردارید ابتدا پاشنه شما با زمین تماس برقرار می‌کند. سپس، قوس پا کمی به سمت داخل می‌چرخد ​​و اجازه می‌دهد تا با توپی زیر سینه پا و سپس انگشت بزرگ تماس برقرار کند.
  • قوس برخی از افراد بیش از حد یا کمتر از حد به داخل می‌چرخد، این مشکل پرونیشن نام دارد. این مورد می‌تواند به نحوه جذب شوک و فشار بر پاها تأثیر بگذارد. بنابراین هنگام خرید و انتخاب مفش مناسب به این نکته توجه کنید
  • اگر بیماری خاصی مانند دیابت دارید، توجه به سلامت پاهای خود دوچندان می‌شود. افراد مبتلا به دیابت اگر به راحتی کفش خود اهمیت ندهند و از کفش‌های نامناسب و تنگ استفاده کنید، در خون‌رسانی به پاهای خود خلل ایجاد می‌کنید.
نکات مهم در انتخاب کفش مناسب و راحت

عوارض پوشیدن و انتخاب کفش نامناسب

انتخاب نامناسب کفش می‌تواند به صدمات ورزشی رایج از جمله درد در ساق پا و تاندون آشیل و درد کمر منجر شود. چنین مشکلاتی ممکن است فعالیت روزانه شما را به میزان قابل توجهی محدود یا متوقف کند.

اگر کفش شما براساس نوع فعالیت شما انتخاب نشود، احتمال آسیب‌دیدگی افزایش می‌باید. برای ورزش بدنسازی، دویدن، پیاده‌روی، و هر فعالیت دیگری نیاز به کفش متفاوت است.

سخن پایانی

کفش خوب باید با دانش، مهارت و روحیه هنری تولید شود. هر گامی که انسان بر می‌دارد، راه جدیدی را به روی خود باز می‌کند، و طی کردن این مسیر با داشتن کفش مناسب هموارتر خواهد بود. در این راهنمای انتخاب کفش مناسب به نکاتی که به شما کمک می‌کنند تا کفش بهتری را به خانه ببرید اشاره شد.

با انتخاب کفش مناسب می‌توان به سالم نگه داشتن پاها کمک کرد و بدن را از آسیب در امان نگه داشت. کفشی را انتخاب کنید که متناسب با نوع فعاليت شما باشد و بتواند از پاهای‌تان به خوبی محافظت کند. در پایان، این مهم است که کفش چقدر راحت بوده و تا چه اندازه از پوشیدن آن لذت می‌برید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *