آموزش و نگهداری

چرم نبوک چیست؟

چرم نبوک

وقتی صحبت از چرم با کیفیت به میان می‌آید، خوب است نخست انواع چرم را بشناسید. چرم نبوک (Nubuck Leather) چیست؟ تا به حال نام آن را شنیده‌اید؟ آیا تاکنون برای خرید یک جفت کفش به مغازه رفته‌اید و از تفاوت بین نبوک و جیر سؤال کرده‌اید؟ نگران نباشید، به زودی خواهید فهمید که نبوک از کجا آمده است، چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان از آن به درستی مراقبت کرد؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

[TOC]

چرم نوبوک چیست؟

چرم نوبوک چیست؟

نبوک حسی شبیه به جیر دارد، اما از آنجایی که از لایه بالایی پوست حیوان تولیده می‌شود، دوام و مقاومت بیشتری دارد. اما، به دلیل اینکه ممکن است دارای علامت‌ها و نقص‌های قابل مشاهده  سطح پوست حیوان باشد، لایه نهایی در فرآیند دباغی سمباده زده می‌شود تا ظاهری پایدار و تمیز پیدا کند. فرآیند سنباده زدن، چربی مختصری از الیاف پروتئین پوست را باقی می‌گذارد و به پوست حالتی مخملی می‌دهد.

در پایان برای زیبایی بیشتر، چرم را رنگ آمیزی می‌کنند. از نظر ظاهری، زیبایی خاصی دارد و برای طیف گسترده‌ای از محصولات همانند کفش، کاپشن، کیف زنانه، کیف مسافرتی، مبلمان و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. با توجه به سابقه ارتباط آن با مُد روز و اشرافی بودن، هم برای کالاهای لوکس و هم برای کالاهای متوسط مناسب است. همچنین ضخامت بیشتری نسبت به جیر دارد.

[mustread posts=”9312″]

تاریخچه تولید چرم نبوک

چرم نوبوک به طور سنتی از دهه 1930 تا به امروز در آمریکا از پوست گوزن یا آهو ساخته می‌شود. در حقیقت، منشاء آن به ادوارد هشتم می‌رسد، هنگامی که دوک ویندزور (همان ادوارد هشتم) کفش‌های نبوک قهوه‌ای خود را در یک مسابقه چوگان در Meadowbrook Polo Club در لانگ آیلند پوشید، سریعاً مورد توجه آمریکایی‌ها  قرار گرفت.

ویژگی‌های چرم نبوک

ویژگی‌های چرم نبوک

کیفیت: از آنجا که نبوک از چرم دانه‎ای کامل ساخته شده است، نسبت به جیر دوام و طول عمر بالاتری دارد. به همین دلیل برای تولید بوت و استفاده در فصول سرد و برفی سال بسیار مناسب است. با این وجود به دلیل سطح خشن آن نسبت به سایر پوست‌ها، لکه‌پذیر (کثیفی را جذب می‌کند) است.

ظاهر: بعد از انجام فرآیند سمباده زدن، چرم حاصله ظاهری مخملی و نرم پیدا می‌کند. زمانی که روی کفش ساخته شده از نبوک دست می کشید، الیاف آن در جهت دست شما به اصطلاح می‌خوابد، همانند مفهوم خواب فرش! ظاهر این چرم به نسبت به جیر نیز زیباتر است، و به دلیل همین مورد و کیفیت بالا، قیمت بیشتری نیز دارد.

[mustread posts=”5248″]

فواید و معایب نبوک

جوانب مثبت نبوک: از آنجا که نبوک از چرم دانه‌ای کامل ساخته شده است، ماندگار و دوام بالایی دارد. همچنین از چرم صنعتی و چرمی که به روکش مصنوعی متصل است، قابلیت تنفس بیشتری دارد (تهویه هوا و عدم عرق کردن پا). این چرم همچنین احساس راحتی و نرمی را به کاربر انتقال می‌دهد. به دلیل داشتن سطح مخملی که فقط نیاز به تمیز کردن گهگاهی دارد، نسبت به بسیاری از چرم‌های دیگر، به نگهداری کمتری نیاز دارد.

جوانب منفی نبوک: یکی از نقاط ضعف نبوک این است که برای کابردهایی که سطح بیرونی کفش در معرض گل و لای و کثیفی قرار گیرد مناسب نیست. اگرچه هنگام خیس شدن تیره می‌شود، اما بعد از خشک شدن به رنگ اصلی خود بر می‌گردد. همچنین روغن‌ها نیز می‌توانند به نوبه خود نبوک را لکه‌دار کنند، بنابراین هنگام پوشیدن آن در بیرون از خانه باید مراقب باشید. سایر محصولات ساخته شده از چرم مرغوب این اِشکال را ندارند.

چگونه می‌توان از چرم نبوک مراقبت کرد؟

چگونه می توان از چرم نبوک مراقبت کرد؟

مراقبت از نبوک بسیار ساده است. تمام آنچه شما نیاز دارید یک برس تمیز کننده مخصوص است که با نوع محصول شما مطابقت داشته باشد. ابتدا همه کثیفی‌های سطح را از بین ببرید، برای این کار می‌توانید از یک پارچه مرطوب استفاده کنید، و سپس بعد از خشک شدن، سطح محصول را با برس کاملاً تمیز کنید. در صورت امکان از آب و رطوبت خودداری شود، در صورت خیس شدن نبوک، اجازه دهید محصول شما در گوشه‌ای از خانه خشک شود. در صورت نیاز می توانید هر دو یا سه هفته یکبار نبوک خود را تمیز کنید تا هم زیبایی و هم طول عمر محصول‌تان افزایش یابد.

[blog-button text=”مشاهده و خرید انواع کفش‌های چرمی” link=”https://renoiran.com/” icon=”cat-men–boot” icon-align=”right”]

اهمیت انتخاب یک چرم مناسب

اگر به دنبال یک محصول چرمی راحت هستید که بتوانید تا سال‌ها از آن استفاده کنید و برای هر مناسبتی عالی به نظر برسید، نبوک یک گزینه ممکن است. با این حال، به خاطر داشته باشید که آب، روغن و گِل می‌توانند سطح مخملی این محصول را لکه‌دار کنند. اگر به دنبال گزینه‌ای کمی ارزان‌تر هستید که شبیه به نبوک باشد، چرم جیر را در نظر بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *