برندها و طراحان, مد و استایل

لوئی ویتون؛ از یک کارگاه کوچک تا امپراطوری دنیای مد و فشن

لوئی ویتون؛ از یک کارگاه کوچک تا امپراطوری دنیای مد و فشن

به عنوان یکی از قدیمی‌ترین برندهای لوکس جهان، لوئی ویتون (Louis Vuitton) همچنان در قله تولید چمدان و کیف زنانه ایستاده است. با وجود یک مونوگرام (لوگو و الگوی مشخص) که نه تنها بسیار نمادین است، بلکه افراد با دیدنش سریعاً به یاد این برند مشهور می‌افتند. امروزه، می‌توان به راحتی درک کرد که چرا حمل یک کیف از برند لوئی ویتون به یک سمبل تبدیل شده است. در این مقاله، ما به تاریخ پیچیده شرکتی می‌رویم که با تولید چمدان به یک برند برتر و لوکس در تاریح تبدیل شده است؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

تاریخچه برند لوئی ویتون

اغلب برندهای شناخته شده که دنیا را تکان داده‌اند، پیشینه و تاریخچه پیچیده و بعضا عجیبی داشته‌اند. شروع‌های سخت و پر از مانع، شکست ها و فراز و نشیب های فراوان در مسیرهای بزرگ غیر قابل اجتناب هستند. برند شناخته شده لویی ویتون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تولد یک رویا

لوئی ویتون در سال 1821 از خانواده‌ای از طبقه کارگر در شرق فرانسه به دنیا آمد. ویتون با تأثیرات پشتکار و یک اخلاق کاری قوی که نشأت گرفته از خانوادش بود بزرگ شد. وی در سن 16 سالگی تصمیم گرفت به به پاریس برود تا تلاش کند و زندگی جدیدی را برای خود رقم بزند. هنگامی که او وارد شهر شد، فراسنه در حال صنعتی شدن بود و شیوه‌های حمل و نقل در حال تحول. که بنابراین امکان سرعت بخشیدن به سفرهای طولانی به وجود آمده بود. ویتون جوان به عنوان شاگرد یک سازنده موفق جعبه و بسته‌بندی به نام Monsieur Marechal کار خود را شروع کرد.

در سال 1854، سال‌ها بعد از اینكه به حرفه خود مسلط شد و به خوبی برای آن احترام قائل شد، ویتون به تنهایی تصمیم گرفت كه یك مغازه در Rue Neuve des Capucines باز كند. اینجا بود که او شروع به تأسیس برند خود به عنوان سازنده چمدان کرد. سپس، در سال 1858، ویتون اولین چمدان لوئی ویتون را طراحی کرد.

تولد یک رویا

ویتون یک چمدان صاف و در عین حال ضد آب را معرفی کرد که به راحتی قابل جمع شدن بود. ویتون با یک تجارت گسترده، خانواده و محل کار خود را به Asniere منتقل کرد، جایی که وی بیست کارگر را برای کاردستی جهت تولید چمدان استخدام کرده بود. تا سال 1900 وی 100 کارمند داشت و در سال 1914 شرکت بیش از دو برابر (نسبت به سال 1900) کارگر داشت.

پس از سال‌ها موفقیت، لوئی ویتون با معرفی یک الگوی راه راه جدید (1876) شروع به آزمایش طراحی چمدان کرد. الگوهای نقاشی شده دستی برای جلوگیری از جعل ساخته شده بود. حتی در اواخر دهه 1800، ویتون به اندازه کافی از یک مونوگرام خاص برای عدم جعل استفاده می‌کرد. در سال 1886، پسرش جورج یک سیستم قفل مبتکرانه اختراع کرد. این قفل هنوز هم امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرگ لوئی و میراث آن برای برند لوئی ویتون

در سال 1892، زمان عزاداری برای خانواده بود، لوئی ویتون در سن 70 سالگی درگذشت. فرزند وی، ژرژ ویتون  رئیس جدید شرکت شد. درگذشت لوئیز ویتون باعث می‌شود پسرش دوباره تولید چمدان را شروع و آن را تغییر دهد. در سال 1896 برای احترام به پدرش، مونوگرام LV معرفی شد، این لوگو به طرح الگودار چهار گوش و گل برای چمدان های چاپ شد. تحت هدایت وی، شرکت موفقیت‌های زیادی به دنبال داشت و مونوگرام نمادین در بین مشتریان شهرت یافت. با این افزایش در فروش، لوئی ویتون به یکی از معتبرترین برند‌های جهان مد تبدیل شد.

در سال 1925، یک کیف دستی گنبدی شکل که برای استفاده شخصی به جای کیف مسافرت ساخته شده بود، به طور خاص برای برند شنل تولید شد. تا سال 1934، ویتون اجازه نداد که برندش برای عموم مردم کیف تولید کند (فقط برای افراد خاص). در همین سال‌ها، طراحی کیف‌ها مجدداً تغییر کرد، تا برای استفاده روزمره کم حجم‌تر و ساده‌تر شوند. ژرژ ویتون لقب Squire را به این کیف‌ها داد تا اینکه در دوباره سال 1955 به Alma تغییر نام داد. با موفقیت کالاهای کوچک‌تر خود، Louis Vuitton خط تولید خود را گسترش داد.

در سال 1936، ژرژ درگذشت و پسرش، گاستون لوئی ویتون رئیس شرکت شد. در دوران تصدی 50 ساله گاستون، برند ویتون شروع به وارد كردن چرم در محصولات خود كرد و بوم مونوگرام خود را مجدداً مورد استفاده قرار داد تا در چندین سبک از جمله مدل کیف مسافرتی پاپیون استوانه‌ای (1966) استفاده شود.

هنگامی که گاستون لوئی در سال 1970 درگذشت، داماد وی هنری راکامیر، مدیریت شرکت را به عهده گرفت. هنری لزوم گسترش برند را تشخیص داد و تحت فشار قرار داد تا مکان‌های خرده فروشی را در سرتاسر جهان باز کند و به خواست رئیس مدیر مالی جوزف لافونت، در سال 1984 به تجارت عمومی (سهامی عام) رسید. این حرکت شرکت یکی از مهمترین وقائع در تاریخ شرکت و حرکت قدرتمندانه برند لوئی ویتون در تاریخ خود بود.

لویی ویتون

در حدود سال 1990، ایو کارسل به عنوان رئیس کمپانی منصوب شد، اولین رئیس غیرخانوادگی ویتون! تحت رهبری وی بود که این برند با همکاری و رونمایی خلاقانه از قطعات اصلی، موج‌های بزرگی در صنعت مد ایجاد کرد. این برند با انتشار یک نسخه محدود با چرم والت، 100 سالی برند را در سال 1996 جشن گرفت.

برند لوئی ویتون در هزاره سوم

سال 1997 با انتصاب مارک ژاکوبز به عنوان اولین مدیر بخش خلاق شرکت، شرکت باز هم یک گام جلوتر رفت. مارک ژاکوبز اولین بار کیف‌های دستی Monogram Vernis را معرفی کرد. در سال 2001، استفان اسپراوس با کمک مارک جیکوبز مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری نئونی را که بر روی مونوگرام کلاسیک نوشته شده بود را طراحی کردند. تا به امروز، این یکی از پربازدیدترین مجموعه‌ها در بین کلکسیونرهای جدی لویی ویتون است.

برند ویتون به طور پیوسته با هنرمندان و طراحان محبوب همکاری کرد. در سال 2003، شرکت با تاكاشی موراكامی را برای ایجاد مونوگرام چند رنگی (چاپ استاندارد مونوگرام اما در 33 رنگ با پس زمینه سیاه یا سفید) همکاری کرد. موراکامی همچنین مسئولیت چاپ معروف شکوفه گیلاس را در مونوگرام کلاسیک بر عهده داشت.

با افزایش فروش محصولاتLouis Vuitton ، این برند بار دیگر در سال 2007 کیفی را معرفی کرد که به یکی از کلاسیک‌ترین سبک‌های آن و یکی از شناخته شد‌ه‌ترین کیف‌های دستی جهان تبدیل شده بود. مدل Neverfull ساخته شده در بوم کلاسیک مونوگرام با یک فضای راه راه که کاملاً روکش شده بود و با یک جیب جانبی، ظاهری فوق‌العاده زیبا داشت. با این حال، حتی با بَندهای نازک خود، Neverfull قادر به حمل 200 پوند بود. در سال 2014، این مدل چمدان مجدداً طراحی شد.

برند لوئی ویتون در هزاره سوم

همانطور که برند لویی ویتون به شکوفایی خود ادامه داد، مارک جیکوبز تصمیم گرفت در سال 2013 کناره‌گیری کند تا با حمایت LVMH روی مارک نام تجاری خود تمرکز کند. در آن زمان بود که نیکلاس گسکوئر به عنوان مدیر جدید هنری خط تولید کیف زنان منصوب شد و نه تنها خط تولید فعلی را تقویت کرد، بلکه آن را گسترش داد.

از زمان انتصاب وی، نیكلاس گسكیر از ایجاد مدل‌های عامه‌پسند ناامید نشده و همچنان با طرحی نوآورانه و آینده‌نگرانه خود توده‌های مردم را بیدار می‌كند. براساس موفقیت او، لوئی ویتون نابغه خلاق دیگری را برای به عهده گرفتن خط تولید کیف مردان را منصوب کرد.

در سال 2018، ویرجیل اَبلوه به عنوان مدیر خلاق بخش آقایان منصوب شد و از آن زمان نه تنها لوازم جانبی جدیدی را برای آقایان طراحی کرد، بلکه محصولاتی را طراحی کرد در خود روح مردانه را نشان می‌دادند. رخدادی که از ابتدای شروع کار شرکت به ندرت برای این برند اتفاق افتاده بود. با وجود این دو مرد، برند لوئی ویتون می‌تواند تا سال‌های دور همچنان پیشگام تولید چمدان در دنیا باشد.

حقایق جالب درباره لوئی ویتون

  • لوئی ویتون به عنوان یک برند فرانسوی، از بازیگران و چهره‌های سرشناس هالیوود برای تبلیغ و پروموت کردن خود استفاده کرده است. افرادی مثل محمدعلی کلی، آدری هیپبورن، جنیفر لوپر و آنجچلینا جولی در تبلیغات لوئی ویتان حضور داشته اند.
  • محصولات برند لوئی ویتان هیچ وقت تخفیف نمی‌خورند!
  • بعد از پایان فصل فروش، اگر محصولی به فروش نرسید مستقیما به محل تولید آن در فرانسه فرستاده می‌شوند تا نابود شوند. این کار به دلیل حفظ ارزش محصول و برند انجام می‌شود
  • تمام کیف‌های دستی برند لوئی ویتان دست دوز هستند و همین امر باعث قیمت بالای این محصولات می‌شود.
  • کیف معروف لوئی ویتون با نام آلما، ابتدا برای شخص کوکو شنل طراحی شده بود و بعد برای بقیه افراد تولید شد.
  • برند لویی ویتون در مورد کپی برداری از محصولاتش بسیار جدی است و وکیل های زیادی در این باره به او کمک می‌کنند.

سخن پایانی

لوئی ویتون، فردی از طبقه کارگر فرانسه توانست خود را به امپراطوری دنیای مد و فشن پاریس برساند. او شغل خود را ابتدا به عنوان چمدان ساز پیش گرفت و بعد از مدتی مسیرش را گسترده تر کرد. او برند خود را برتر از محصولاتش می‌دانست و همواره برای بهتر شدن کسب و کار خود تلاش می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *