برندها و طراحان, مد و استایل

تاریخچه اسیکس (Asics)

تاریخچه اسیکس

درست بعد از جنگ جهانی دوم، زمانی که کودکان برای ورزش کردن هیچ کفشی به پا نداشتند، شرکت اونیتسوکا تایگر (Onitsuka Tiger) پیشگام برند اسیکس در سال 1949 در کوبه ژاپن تأسیس شد. سپس بعد از سال‌ها بزرگترین تحول در تاریخچه اسیکس در سال 1977 رخ داد، زمانی که شرکت به ASICS تغییر نام داد؛ این نام برگرفته از حروف اول جمله مشهور لاتین: «Anima Sana in Corpore Sano» به معنای «ذهن سالم در بدن سالم» است.

با توجه به فلسفه کیهاچیرو اونیتسوکا (Kihachiro Onitsuka) بنیانگذار شرکت که مبتنی بر «پرورش روح جوانی با ورزش» است، شرکت همچنان سنت تخصصی خود در ساخت کفش‌های ورزشی را حفظ کرده و با نوآوری‌های منحصر به فردش، همچنان یکی از پیشتازان تولید کفش و تجهیزات ورزشی در جهان است.

[TOC]

روزهای مهم در تاریخچه اسیکس

1949: شرکت اونیتسوکا تایگر در کوبه ژاپن تاسیس شد.

1963: نایکی 200 جفت کفش Onitsuka Tiger را به خاک ایالات متحده وارد کرد.

1966: مکزیک 66 جفت کتانی رانینگ را برای اولین بار با علامت تجاری «خطوط ببر» را از Onitsuka Tiger خریداری کرد.

1967: مدل کتانی Marup Nylon S را می‌توان در پاهای نسل جدید دانش آموزان ژاپنی مشاهده کرد.

1973: شعبه فرعی شرکت در ایالات متحده تاسیس شد.

1975: شعبه اروپایی شرکت در آلمان غربی تاسیس شد.

1977: ادغام Onitsuka با GTO و JELENK به تأسیس برند جدید به نام اَسیکس انجامید.

1984: سرمایه گذاری برای توسعه برند برزیل آغاز شد.

1992: اَسیکس تأمین کننده اصلی کارکنان و مشعل داران المپیک بارسلونا شد.

2000: ناوکو تاکاهاشی (Naoko Takahashi) با پوشیدن کفش اَسیکس در المپیک سیدنی برنده دوی ماراتون زنان شد.

2007: در سال 2007، اسیکس GEL-KINSEI را به بازار عرضه کرد که در صنعت کفش‌های ورزشی، پیشرفته‌ترین و در عین حال انقلابی‌ترین مدل کتانی تا آن زمان بود. بلافاصله پس از ورود این مدل به بازار، اونیتسوکا بنیانگذار شرکت درگذشت.

2012: شرکت شروع به تولید خط جدید محصولات ورزش بیسبال کرد.

2016: اسیکس برای نخستین بار FlyteFoam را به عنوان سبک‌ترین متریال ساخت زیره کتانی (کفی کفش) معرفی کرد.

تاریخچه اسیکس

سرآغاز

تاریخچه اسیکس

کیهاچیرو اونیتسوکا در سال 1949 شرکت Onitsuka Tiger را در کوبه ژاپن تاًسیس کرد. انگیزه او استفاده از ورزش به عنوان وسیله‌ای برای بازپروری کودکان و نوجوانان پس از جنگ جهانی دوم بود.

اونیتسوکا فاقد تجربه در ساخت کفش بود، اما با شور و شوق به مطالعه درباره فیزیولوژی بدن پرداخت. او همچنین ایده‌هایی را از دیگر حوزه‌های زندگی به دست آورد، برای مثال: فنجان مکش یک هشت پا (روی بازوهای هشت پا فنجان مکش یا کلاهک‌های مکش قرار دارد) الگوی طراحی زیره کفش بسکتبال شد.

در واقع، این شرکت نخستین کفش‌های بسکتبال ژاپن را با اصطلاح «باسو» نامگذاری کرد که مشخصه اصلی آن حک شدن لوگوی شرکت به شکل چهره ببر در زیر کتانی بود.

اونیتسوکا تعهد خود را به نوآوری از ابتدا نشان داد. اولین کفش والیبال شرکت که در سال 1951 معرفی شد، دارای زیره لاستیکی مشک بود. همچنین در رویه کتانی از وینیل (فیبر مصنوعی) نیز استفاده می‌شد

اونیتسوکا همچنان به ارائه پیشنهادات خود برای دوندگان دوی ماراتون در اواسط دهه 1950 ارائه داد. «Ekiden Marup» اولین کفش مخصوص دوی ماراتن بود که قسمت پنجه‌اش به صورت گرد طراحی می‌شد.

آببه بیکیلا (Abebe Bikila) قهرمان دو ماراتن که معمولاً پابرهنه می‌دوید، جذب کفش‌های ورزشی مردانه مدل «Magic Runner» اونیتسوکا شد. این مدل که در سال 1959 معرفی شد – که بعدها به طور ویژه برای دوی مارتون توسعه یافت – دارای رویه «توری» بود که باعث خنک شدن و عدم عرق کردن پا می‌شد. همچنین دونده ژاپنی «کنجی کیمیارا» از کفش‌های Magic Runner برای کسب مدال نقره در المپیک مکزیک 1968 استفاده کرد.

المپیک در دهه‌های 1960 و 1970

محصولات شرکت در رویدادهای ورزشی المپیک و دیگر رویدادهای ورزشی جهانی بیشتر دیده شد. تعدادی از ورزشکاران برجسته از کشورهای غیر ژاپنی کفش‌های Onitsuka می‌پوشیدند. این ورزشکاران در المپیک 1964 در توکیو مدال نقره و برنز کسب کردند. یک نظرسنجی در سال 1966 نشان می‌داد نزدیک به دو سوم ورزشکاران در ماراتن بوستون کفش‌های این برند را به پا داشتند.

توسعه محصول به سرعت ادامه یافت. فناوری‌های جدید در تولید کفش‌های پیاده‌روی، بسکتبال و کفش‌های تنیس در اوایل دهه 1960 معرفی شد. در تاریخچه اسیکس گفته می‌شود اونیتسوکا اولین کسی بود که از چرم مصنوعی در ساخت کفش استفاده کرد. این شرکت همچنین یک سری کفش جدید برای فوتبال معرفی کرد که برای نخستین بار در مدارس ابتدایی سراسر ژاپن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اونیتسوکا خط تولید کفش‌های «المپیک» را پس از سال‌ها جمع‌آوری پیشنهادات از ورزشکاران رده بالا راه‌اندازی کرد. این مجموعه از کتانی‌ها با معرفی یک طراحی خاص از دو خط عمودی و دو خط افقی که در پشت کفش به یکدیگر می‌رسند که بعدها مشخصه اصلی برند اَسیکس شد، آغاز به کار کرد. این خطوط نشان دهنده قدرت، حرکت و هیجان هستند. اولین کفش‌هایی که با این خطوط به فروش رسیدند، مدل مکزیک 66 بود که دو سال قبل از بازی‌های المپیک 1968 در مکزیکو سیتی معرفی شد.

[products-box id=”166″ brand=””]

یک نسخه بسیار محبوب از کتانی‌های مخصوص دونده‌های حرفه‌ای در اواخر دهه 1960 مخاطبان جدید و غیرمنتظره‌ای پیدا کرد. مدل نایلون آبی « Marup Nylon SP» به کفش مدرسه‌ای غیر رسمی نسل جوان ژاپنی تبدیل شد که بیش از 400،000 جفت پس از معرفی‌اش با بازار در سال 1967 فروخته شد.

مدل «Bomber» با قیمت مناسب در اوایل دهه 1970 بر محبوبیت فوتبال در ژاپن افزود. اونیتسوکا شروع به سرمایه‌گذاری در بازارهای خارج از کشور کرد، شرکت او یک واحد تابعه در کالیفرنیا آمریکا را در سال 1973 تأسیس کرد. سپس دو سال بعد، واحد دیگری را در آلمان غربی و شهر دوسلدورف راه‌اندازی کرد.

نوآوری‌های فنی ادامه داشت. اونیتسوکا اولین کتانی مخصوص همه فصل‌های سال را تحت عنوان «Tiger Paw DS-5700» طراحی و در سال 1974 به بازار عرضه کرد. شرکت اونیتسوکا به سرعت به یکی از استفاده کننده عمده ماده EVA (اتیلن وینیل استات) تبدیل شد که در تمام انواع کفش‌‎های ورزشی خود در سراسر جهان از آن استفاده می‌کرد.

ظهور ASICS

اَسیکس از ادغام شرکت اونیتسوکا با شرکت ماهیگیری و کالاهای ورزشی GTO و JELENK که یک شرکت تولید کننده لباس ورزشی بود در سال 1977 ایجاد شد. همچنین اونیتسوکا به ریاست شرکت جدید نیز منصوب شد.

اسیکس در سال 1987 یک نوآوری جدید را در کالشکن کفش‌های والیبال خود تحت عنوان «Rota» معرفی کرد. همچنین کفش‌هایی را برای تیم‌های ورزشی ژاپن در المپیک 1980 مسکو طراحی کرد که با وجود اعتراض به حمله شوروی به افغانستان، به طور کلی مورد استفاده قرار نگرفت. کفش‌های مخصوص المپیک 1980 بعدها در سال 2004 تحت عنوان «بازگشت به گذشته» به بازار عرضه شد.

در اوایل دهه 1980، اَسیکس محصولات خود را به 80 کشور صادر کرد. به منظور مقابله با نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های واردات، شرکت صدور مجوز تولید در خارج از کشور را به ایالات متحده (کفش‌های رانینگ)، اسرائیل (کفش‌های پیاده‌روی)، و یونان و استرالیا (پوشاک ورزشی).

واحدهای فروش این شرکت در ایالات متحده و غرب آلمان ابتدا مشکلاتی در بازارهای غربی داشتند؛ در مجموع، آن‌ها در سال 1981 1.2 میلیارد دلار (5.1 میلیون دلار) را از دست دادند. غلبه آدیداس و فقدان فروشندگان موثر در محدوده اروپای غربی در این امر مؤثر بود.

[mustread title0=”تاریخچه کاپا” link0=”https://renoiran.com/blog/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%be%d8%a7-kappa/”]

واحد ایالات متحده اسیکس در آگوست سال 1981 با نام «ASICS Tiger» دوباره سازماندهی شد. این شرکت در جریان برگزاری بازی‌های المپیک 1984 لس‌آنجلس، قرارداد بازاریابی خود با شرکت Second Sole Co که یک فروشگاه کالاهای ورزشی در کالیفرنیا بود را منعقد کرد. سهام اسیکس در سال 1981/82  به مقدار 19% افزایش یافت و به 73 میلیارد یورو رسید. در حالی که سود پیش پرداخت بیش از دو برابر به 6 میلیارد دلار رسیده بود. همچنین فروش در ایالات متحده 30 میلیون دلار بود.

سرمایه گذاری مشترک با Cambuci S.A جهت طراحی و فروش کفش مارک اسیکس در برزیل در اواسط سال 1984 صورت گرفت. اسیکس همچنین شرکت‌های تابعه خود را در چین، تایوان و کره جنوبی تأسیس کرد. اسیکس در سال 1990 به علت افزایش هزینه‌های کار و اعتصابات مکرر، دفتر خود در کره جنوبی را به اندونزی منتقل کرد.

طراحان ASICS بر روی مشکل کاهش میزان انرژی از دست دادن دوندگان در مدل کفشی به نام «Task XL-1» تمرکز کردند تا اینکه در سال 1985 به بازار عرضه شد. زیره این کفش‌ها با ویژگی «Cactus Plate» ساخته شد و با متریال «Whisker» که نوعی فیبر متبلور است، تقویت شده بود.

موفقیت فناوری ژل‌ها در اواخر دهه 1980

تاریخچه اسیکس

ژل‌های جذب کننده شوک در کفش‌های اَسیکس برای اولین بار در سال 1987 با کفش‌های بسکتبال «Fable Radic» دیده شد. فناوری ژل به نسبت کفش‌های ساخته با متریال EVA بسیار سبک‌تر بودند. این فناوری هم در تاریخچه اسیکس و هم در زمان خود انقلابی در کفش‌های ورزشی در سراسر جهان ایجاد کرد.

اَسیکس شروع در سال 1987 شروع به ساخت یک آزمایشگاه مهندسی ورزشی جدید در حدود 4 میلیارد دلار (27 میلیون دلار) در کوبه ژاپن کرد. چند ماه بعد، ASICS Corp. به عنوان عامل بازاریابی ژاپنی کفش اسکی فرانسوی Dynamic SA تبدیل شد.

برخی از نوآوری‌های اَسیکس به سمت مد و استایل گرایش پیدا کرد. در سال 1988 یک سری کفش‌های رنگی ویژه زنان عرضه شد، سپس در سال 1990 کفش‌های ورزشی LA Gear با  طراحی عامه‌پسند و زیبا وارد بازار شد.

واحدهای ایالات متحده در فروش کفش‌های رانینگ، بسکتبال و والیبال فوق‌العاده موفق عمل می‌کردند، آن‌ها در سال 1989 فروش در حدود 110 میلیون دلار داشتند. با توجه به بازاریابی و تبلیغات در ایالات متحده، بازار فروش اسیکس در این کشور با پیشبینی رشد بیش از 20 درصدی در پنج سال آینده مواجه شد.

چالش‌های جدید در دهه 1990

در سال 1990، اَسیکس بر روی شرکت‌های تابعه خود در ایالات متحده، غرب آلمان (ASICS Tiger GmbH) و استرالیا (ASICS Tiger Oceania) سرمایه‌گذاری کرد. اسیکس در بازی‌های المپیک 1992 بارسلونا، برای 20،000 پرسنل المپیک و 60،000 مشعل‌دار، کفش‌های خود را عرضه کرد.

اَسیکس یک سری کفش‌های سبک و با دوام را به طور انحصاری برای ورزشکاران حرفه‌ای در سال 1990 معرفی کرد. «Marathon Sortie EX» دارای ترکیب اختصاصی از چرم مصنوعی و پلی‌اورتان بود که اجازه می‌داد زیره کفش بسیار سبک باشد.

اسیکس به غیر کفش های ورزشی، در ساخت کفش های رسمی نیز وارد شد. شرکت مدلی تحت عنوان «کفش مدیر» که بسیار سبک و مقاوم بود را به بازار عرضه کرد. این مدل کفش مناسب مدیران ژاپنی بود و به قیمت 46000 دلار (350 دلار) به فروش می‌رسید. در اواسط دهه 1990، اسیکس یک مدل صندل را با الهام از یک طرح ژاپنی قرون وسطایی تولید کرد.

اسیکس و دیگر شرکت‌های تولید کفش در ژاپن برای مقابله با برندهای مطرح آمریکایی Nike، New Balance و Converse دست به تغییراتی در اهداف خود زدند. در این راستا، اسیکس در سال 1997 یک سری کفش‌هایی را طراحی و به بازار عرضه کرد که شامل خطوط معروف برند خود نمی‌شدند.

اسیکس همچنان به نوآوری خود ادامه داد تا موفق به ساخت کفشی شد که حداکثر سرعت دویدن 100/1 ثانیه را اندازه گیری می‌کرد. مدل Tiger Paw Cyberzero در سال 1996 دارای بندهایی برای نگه داشتن پا و جلوگیری از اصطکاک زیاد کفش با زمین بود که به افزایش سرعت دونده کمک می‌کرد.

شرکت در سال های 1999 و 2000 کفش‌های ورزشی جدیدی را برای کودکان خردسال تولید کرد که اولین آن «SUKU2» نامیده شد که به صورت چسبی طراحی شده بود. دومین مدل، سری موسوم به «.G.D» بود که براساس تأثیر ورزش در توسعه مغزی کودکان طراحی شده بود.

دهه 2000 و سال‌های بعد از آن

تاریخچه اسیکس

بازی‌های المپیک سیدنی در سال 2000، دستاوردی ویژه برای اَسیکس بود. «ناوکی تاکاهاشی» با استفاده از کفش‌های سفارشی که مخصوص او ساخته شده بود، برنده مدال طلای دوی ماراتون المپیک 2000 شد. ناگفته نماند، یکی از پاهای او چند میلی‌متر کوتاهتر از دیگری بود. «هیتوشی میمورا»، کارشناس ارشد اَسیکس که اولین بار در سال 1967 به این شرکت پیوست، این کفش‌ها را برای دیگر ورزشکاران حرفه‌ای نیز به همین سبک طراحی کرد.

آسیای جنوب شرقی یکی دیگر از بازارهای مهم اَسیکس بود که درآمدی در حدود 200 میلیون را در سال 2001 به دست آورد. این شرکت در سال 2008 این رقم را بیش از دو برابر کرد، زیرا سه شبکه فروش را با تمرکز بر کره جنوبی، چین و دیگر مناطق دایر کرده بود. درآمد‌ شرکت در پایان سال 2002، به مبلغ 128.9 میلیارد دلار (969 میلیون دلار) می‌رسید. اَسیکس و شرکت‌های تابعه لباس‌های تیم‌های ژاپن، هلند و ایتالیا را در بازی‌های المپیک زمستانی 2002 سالت‌لیک‌سیتی تهیه کردند.

در سال 2007 پس از حدود سه سال تلاش در زمینه توسعه و نوآوری، نسل جدید کفش‌های رانینگ با ژل «GEL-KINSEI» انقلاب دیگری ایجاد کرد. در زمان دویدن دو مورد مهم در مقابل یکدیگر قرار دارند، اثر ضربه ناشی از زمین به مفاصل پا و حفظ تعادل؛ این دو مورد در کفش‌های ساخته شده با ژل GEL-KINSEI کاملاً بهبود یافته بود.

همچنین در سال 2007 اَسیکس برای نخستین بار فروشگاه فیزیکی خود را در توکیو ژاپن راه‌اندازی کرد و در امتداد آن در شهرهای لندن و نیویورک نیز اقدام به تأسیس شعبه‌های دیگر کرد.

«سائوری یوشیدا» با پوشیدن کفش‌های ورزشی زنانه اسیکس به طور پیایی در سال‌های 2004، 2008 و 2012 به قهرمانی جام جهانی کشتی بانوان نائل شد. شرکت در پایان سال 2012 اقدام به راه‌اندازی خط جدید تولید محصولات ورزشی «بیسبال» کرد.

در سال 2015 دانشمندان موسسه علمی ورزشی اسیکس با هدف ساختن بهترین کفش رانینگ، چهار ویژگی مهم: سبکی، ثبات، اندازه و راحتی را در مدل جدید خود یعنی «MetaRun» را لحاظ کردند.

ساخت کفش مجهز به «FlyteFoam» به عنوان سبک‌ترین متریال در ساخت زیره کفش در تاریخ 2016، انقلاب دیگری در تاریخچه اسیکس و تاریخ تولید کتانی در جهان به حساب می‌آمد.

FlyteFoam تقریبا 55٪ سبک تر از متریال سنتی EVA است و دوام بسیار بالایی در برابر آسفالت دارد. FlyteFoam اجازه می‌دهد ورزشکاران با سرعت بیشتری شروع به دویدن کنند. این متریال در حال حاضر نیز در ساخت کفش‌های اَسیکس مورد استفاده قرار می‌‎گیرد.

به مناسبت 100 سالگی تولد کیهاچیرو اونیتسوکا در تاریخ 24 می 2018، خط تولید جدید کفش های ورزشی با عنوان «مدل‌هایی بر یادبود تولد 100 سالگی» به بازار عرضه شد.

شرکت‌های اصلی اَسیکس:

– ASICS Europe B.V (هلند)

– ASICS Sports Corporation (کره جنوبی)

– ASICS Tiger Corporation (ایالات متحده آمریکا)

– ASICS Tiger do Brasil Ltda (برزیل)

– ASICS Tiger Oceana Pty (استرالیا)

رقبای اصلی اَسیکس:

– Adidas

– Salomon AG

– Mizuno

– New Balance

– NIKE

– Reebok

– Saucony

تاریخچه اسیکس یادآور چیست؟

شرکت ASICS یکی از تولیدکنندگان برتر کفش و تجهیزات ورزشی در ژاپن و سراسر جهان است، طوری که در ایالات متحده، اَسیکس به عنوان بهترین مارک کفش‌های ورزشی شناخته می‌شود.

در بازار ژاپن اسکیس به طور کامل فروش کفش‌های بسکتبال را تحت تسلط خود دارد و برای ورزش‌های والیبال، فوتبال و کشتی نیز کفش تولید می‎‌کند. همچنین این برند در صحنه جهانی نیز حضوری بسیار پررنگی دارد، برای مثال از مسابقات دوی ماراتون شهر نیویورک حمایت می‌کند، به طوری که 40 درصد از ورزشکاران این رقابت جهانی کفش‌های اَسیکس را به پا دارند.

به طور کلی، اسیکس تأکید زیادی بر میراث بنیانگذار خود اونیتسوکا دارد، روزگاری او گفته بود: «ما کفش‌هایی را مطابق با نیازهای ورزشکاران و با توجه به عملکرد، راحتی و با کمترین خطر آسیب دیدگی را می‌سازیم.»

بر خلاف دیگر برندهای جهانی آدیداس، نایک یا پوما، اسیکس تاریخ طولانی و پر فراز و نشیبی را به خود دیده است. برای دهه‌ها، شرکت ژاپنی به رشد خود ادامه داد، ابتدا آن‌ها در تولید کفش‌های پیاده‌روی، سپس ورزشی، رانینگ و حالا در تولید لباس، شلوار و دیگر تجهیزات ورزشی شروع به فعالیت کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *