آموزش و نگهداری

نحوه نگهداری از کفش چرم

نحوه نگهداری از کفش چرم

نحوه نگهداری از کفش چرم (leather shoes) بسیار مهم است، زیرا طول عمر استفاده از کفش چرمی دقیقاً به طرز مراقبت از آن بستگی دارد. در واقع محصولات چرمی به دلیل وجود مواد ارگانیک از فرآورده‌های پوست حیوانات، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که لزوم نگهداری مناسب را می‌طلبند.

در کنار ویژگی‌های بی‌همتای کفش‌های چرمی، عبور هوا و آب (به مقدار بسیار کم)، جذب گرد و غبار و کثیفی از دیگر مشخصه‌های اصلی این کفش‌ها هستند. با اینکه چرم در برابر نفوذ باکتری و انواع قارچ‌ها مقاوم است، ولی به مرور زمان و با عدم رسیدگی صحیح و در نتیجه انباشته شدن انواع آلودگی‌ها، زیبایی و طول عمر کفش چرمی به حداقل می‌رسد.

برای اینکه بتوانید به مانند روز اول از پوشیدن کفش‌های چرمی خود لذت ببرید و هر چند وقت یکبار مجبور به پرداخت هزینه برای خرید کفش مردانه یا کفش زنانه جدید نباشید (به طور کلی محصولات چرمی قیمت بالایی دارند)، لازم است چگونگی نگهداری درست از کفش چرم را فرا بگیرید؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

نحوه نگهداری از کفش چرم

نحوه نگهداری از کفش چرم

کفش‌های شما باید پس از هر بار استفاده، تمیز شوند. برای این منظور از یک برس (فرچه) و پارچه جهت تمیز کردن کفش بهره ببرید. همچنین بعد از هر 10 تا 12 بار پوشیدن کفش و تمیزکاری روزانه با برس و پارچه، کفش را «واکس» بزنید.

کفش چرمی محصولی بسیار ظریف است، پس برای برطرف کردن چروک آن نیازی نیست در بیشتر موارد کفش را برس بزنید، بلکه از «کِرِم‌های تغذیه‌ کننده» که روند خرابی را کند می‌کنند استفاده کنید. کرم‌های مخصوص کفش به راحتی در چرم نفوذ می‌کنند.

برای تمیزکاری اصولی، برس کفش باید نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد. نرم بودن بیش از اندازه باعث عدم پاک شدن کامل کفش از آلودگی و سفت بودن برس باعث تخریب و ایجاد سایش بر روی لایه سطحی چرم می‌شود.

برای تنفس بهتر کفش چرمی، لازم است به اندازه بسیار کمی از کرم نرم کننده استفاده کنید. به مقدار چند قطره کوچک از کرم بر روی کفش بریزید، سپس با برس و حرکت‌های نرم، آن را به همه جای کفش پخش کنید. استفاده زیاد از کرم باعث گرفتگی حفره‌های بسیار ریز چرم و عدم عبور هوا می‌شود.

[mustread title0=”نحوه تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی” link0=”https://renoiran.com/blog/%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%da%86%d8%b1%d9%85-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%86%d8%b1%d9%85-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c/”]

زمانی که کفش‌ها به طور کامل خشک هستند، اقدام به تمیزکاری کنید. اجازه دهید کفش‌ها در دمای اتاق خشک شوند و از قرار دادن آن‌ها در کنار منابع گرمایی (شوفاژ، بخاری) اجتناب کنید، زیرا گرمای بیش از حد باعث سخت و سفت شدن چرم می‌شود. اگر کفش چرم بسیار مرطوب باشد، آن‌ها را با یک حوله کوچک خشک کنید تا رطوبت سطحی آن تا حدودی از بین برود، سپس برای خشک شدن کامل آن را در گوشه‌ای از خانه قرار دهید.

کفش‌های چرمی مرطوب برای خشک شدن نیاز به زمان دارند، از پوشیدن مداوم و روزانه آن‌ها در صورتی که هنوز خشک نشده‌اند، اجتناب کنید، این یکی از اصول مهم نگهداری از کفش چرم می‌باشد. ضروری است برای رفع این مشکل، یک جفت کفش دیگر نیز داشته باشید.

برای اینکه فرم و شکل کفش چرم مردانه یا زنانه از حالت اصلی خود خارج نشود، می‌توانید از «قالب کفش» استفاده کنید.

به همراه کفش چرمی جوراب نیز بپوشید و همیشه برای جلوگیری از تاشدن پشت کفش از «پاشنه کِش» استفاده کنید.

[products-box id=”87″]

مراحل درست واکس زدن کفش چرمی

وسائل مورد نیاز:

  • برس (فرچه) مخصوص کفش
  • واکس معمولی یا کرمی (واکس معمولی مقاومت چرم را در برابر آب افزایش می‌دهد و واکس کرمی باعث تغذیه چرم و افزایش انعطاف پذیری آن می‌شود)
  • پارچه تمیز
  • مسواک

نکته: در نحوه نگهداری از کفش چرم حتماً از هر دو واکس معمولی و کرمی استفاده کنید، و هر یک‌بار در میان هر کدام را به کار ببرید.

نکته: حتماً رنگ واکس یا هر نوع تمیزکننده دیگری را نزدیک به رنگ کفش انتخاب کنید، برای کفش مشکی از واکس مشکی و کفش قهوه‌ای از واکس قهوه‌ای استفاده کنید.

هشدار: از به کار بردن الکل یا اَستون (آسیتون) برای تمیز کردن کفش چرمی اجتناب کنید.

مرحله 1: قبل از شروع به واکس زدن، شما باید فضای لازم برای عملیات تمیزکاری را فراهم کنید. برای این منظور در گوشه‌ای از خانه پارچه‌ای بزرگ و یا چندین لایه روزنامه را پخش کنید تا خورده واکس‌ و گرد و غبار به دیگر محیط خانه وارد نشود.

مرحله 2: با یک پارچه تمیز، شروع به پاک کردن گرد و غبار روی سطح کفش کنید. این کار باعث باز شدن حفره‌های روی کفش و در نتیجه سهولت در واکس زدن می‌شود. (اگر گرد و غبار پاک نشود، با واکس مخلوط شده و به خورد چرم می‌رود)

مرحله 3: اگر کثیفی در بین درز رویه و زیره کفش جمع شده است، با استفاده از مسواک آن را تمیز کنید. برای این منظور موهای مسواک را به آب بزنید تا کاملاً خیس شود، سپس بر روی درز محکم بکشید (موهای مسواک باید سفت باشد)، یا می‌توانید از پارچه تمیز و نوک انگشت سبابه استقاده کنید.

مرحله 4: واکس زدن، یکی از مراحل مهم در نحوه نگهداری از کفش چرم است. برای این کار، فرچه مخصوص واکس را برداشته و آن آغشته به واکس کنید، سپس فرچه را در جلو، کناره‌ها و پشت کفش بکشید تا تمام کفش واکسی شود. (از واکس به مقدار بسیار کمی استفاده کنید)

مرحله 5: حال زمان برق انداختن کفش است. با یک دست کفش را بگیرید و با دست دیگر برس، حالا با حرکت‌های طولی (رفت و برگشتی) شروع به کشیدن برس بر روی کفش کنید. این کار را با تمام فشار انجام ندهید، به آرامی موهای برس را روی سطح کفش بکشید. در این مرحله اگر به جای واکس معمولی (سنتی) از نوع کرمی استفاده می‌کنید، لازم است به مقدار چند قطره قسمت‌های مختلف کفش را کرمی کنید، سپس با پارچه تمیز، کرم را بر روی تمام سطح کفش پخش کنید. آنقدر پارچه را بر روی کفش بکشید تا دیگر اثری از کرم نبوده و به خوبی جذب چرم شود.

مرحله 6: کفش‌های چرمی به علت داشتن حفره‌های بسیار ریز و عبور جریان هوا، چند دقیقه بعد از واکس زدن خشک می‌شوند. این نشان می‌دهد که کفش را بعد از واکس زدن باید به مدت 10 دقیقه به حال خود رها کنید. سپس بعد از این زمان، کفش چرمی کاملاً خشک شده و دوباره پارچه تمیز را با حرکت‌های طولی و دایره‌ای بر روی سطح کفش بکشید تا بی‌نهایت درخشان و براق شود.

[mustread title0=”نحوه تمیز کردن کفش جیر” link0=”https://renoiran.com/blog/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d8%aa%d9%85%db%8c%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%da%a9%d9%81%d8%b4-%d8%ac%db%8c%d8%b1/”]

چرا مراقبت از کفش چرم اهمیت دارد؟

همانطور که در بالا بیان شد، نگهداری از کفش چرم به طول عمر و زیبایی آن کمک می‌کند. بنابراین، هر وقت یک جفت کفش چرم جدید خریداری کردید، قبل از آن، باید درباره چگونگی مراقبت از آن مواردی را بیاموزید. رسیدگی به کفش نشان از سلیقه و توجه شما به نوع پوشش‌تان دارد، مگر غیر این است که کفش‌های چرم براق و تمیز توجه دیگران را جلب می‌کند؟ مردم در نگاه نخست شما را با کفش‌هایتان قضاوت می‌کنند، به ویژه این مورد برای بانوان نسبت به مردانی که کفش‌هایی تمیز و براق دارند، عاملی مهم و جذب‌کننده است. بنابراین، در هر شرایطی کفش‌های چرم خود را فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *