آموزش و نگهداری

گشاد کردن کفش تنگ با این 7 ترفند طلایی

گشاد کردن کفش تنگ

اصلاً مهم نیست که چطور یک جفت کفش با سایز کوچک به دست‌تان رسیده است، شما باید بتوانید راهکارهای گشاد کردن کفش تنگ را به خوبی بشناسید. کفش‌ها به طور معمول از هر متریالی که ساخته شده باشند، به اندازه حداقل یک سایز جا باز می‌کنند. پس وقتی یک کفش تنگ می‌تواند سایزش تغییر کند، پس چرا باید بخواهیم آن را در گوشه‌ای از خانه بی‌استفاده بیاندازیم! و یا بالعکس، به طور روزانه از کفش تنگ خود استفاده کرده و با درد، تاول و تورم دست و پنجه نرم کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید از پوشیدن کفش کوچک خود لذت ببرید، لازم است نحوه چگونگی گشاد کردن کفش تنگ را بشناسید؛ با رنو ایران همراه باشید.

راه‌های گشاد کردن کفش تنگ

روند کشیدن و گشاد کردم کفش به طور معمول در عرض و نه طول اتفاق می‌افتد، زیرا زیره کفش در قسمت سینه پا از نظر طولی قابلیت کشش ندارد. به هر روی، دو راه عمده بزرگ کردن کفش تنگ در زیر آورده شده‌اند:

1- کفش تنگ را سشوار زدن گشاد کنید

شما می‌توانید با استفاده از سشوار و پوشیدن جوراب‌های ضخیم، روند بزرگ کردن سایز کفش‌های چرمی را سرعت بخشید. گرما چرم را شُل می‌کند، بنابراین می‌تواند قالب پای شما شود.

کفش تنگ را سشوار زدن گشاد کنید

نخست باید جوراب ضخیم به پا کنید، سپس کفش‌های خود را بپوشید و آنها را به مدت 30 ثانیه روی حرارت متوسط ناشی از سشوار گرم کنید. سشوار را در قسمت‌های مختلف کفش بکشید تا گرما فقط یک ناحیه خاص از کفش را گرم نکند. این روند را تا زمانی انجام دهید که پاهای شما در داخل کفش احساس راحتی کنند.

این کار را می‌توانید روی یک جفت بوت جیر نیز آزمایش کنید. جیر خیلی سریع تر از چرم نرم می‌شود. سپس مانند مراحل بالا، جوراب ضخیم بپوشید و سعی کنید در محیط خانه برای چند دقیقه پیاده‌روی کنید تا کفش به خوب جا باز کند. حتماً بعد از این کار از چرم یا اسپری نرم‌کننده جیر استفاده کنید، زیرا همان‌طور که جیر سریع گرم می‌شود، به همان سرعت نیز حالت خشک به خود می‌گیرد.

  • این روش برای کفش‌های رسمی و نیم بوت‌های ساخته شده از چرم و جیر و همچنین کفش‌های ورزشی و پارچه‌ای مناسب است.

2- گشاد کردن کفش تنگ با قرار دادن در فریزر

کفش‌هایم را داخل فریزر بگذارم؟ ممکن است برایتان جای پرش داشته باشد، ولی این موضوع به علوم دوره راهنمایی بر می‌گردد؛ وقتی آب به یخ تبدیل می‌شود، منبسط می‌شود (بزرگ‌تر یا پهن‌تر شدن). بنابراین قرار دادن کفش در فریزر باعث بزرگ شدن آن می‌شود.

گشاد کردن کفش تنگ با قرار دادن در فریزر

یک نایلون ضخیم (کیسه پلاستیکی) را به اندازه یک سوم پُر از آب کنید، سپس نایلون را داخل کفش‌ها قرار داده و در فریزر بگذارید تا آب یخ بزند. پس از تشکیل یخ، می‌توانید حدود 20 دقیقه کفش‌های خود را برای باز شدن یخ آن در بیرون از فریزر بگذارید. این روش را چندین بار تکرار کنید تا سایز کفش تغییر کند.

بعد از اینکه آب داخل نایلون را خالی کردید و زمانی که کفش مرطوب است (نه خیلی خیس) آن را با جوراب ضخیم بپوشید و برای چنیدن دقیقه در منزل راه بروید تا تغییر سایز کفش ثابت بماند. شما ممکن است ابتدا این روش را روی یک جفت کفش چرمی امتحان کنید، اما یقیناً این روش برای چرم جوانب نخواهد داد! بنابراین، برحسب تجربه باید بگوییم: «استفاده از سشوار، بهترین روش برای کفش چرم و جیر است.»

  • این روش برای کفش‌های ورزشی و پارچه‌ای مناسب‌تر است.

روش‌های دیگر برای گشاد کردن کفش تنگ

در بالا دو روش از کاربردی ترین راهکارها توضیح دادیم، اما حالا به برخی دیگر از راه‌های جانبی برای گشاد کردن کفش تنگ می‌پردازیم:

3. قرار دادن روزنامه در داخل کفش

تقریباً مانند ترفند جوراب ضخیم پوشیدن، گزینه پُرکردن روزنامه‌ها در داخل کفش نیز می‌تواند به گشاد شدن کفش تنگ کمک کند. تعداد زیادی از ورق‌های روزنامه را جمع کنید و کمی آنها را مرطوب کنید، سپس آنها را درون کفش‌های خود قرار دهید تا زمانی خشک شوند. فقط یادتان باشد باید تمام داخل کفش را از روزنامه پُر کنید.

4. پوشیدن کفش‌ها در داخل خانه

کفش‌های تنگ خود را در خانه بپوشید! همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، کفش‌های جدید بعد از سه تا چهار بار پوشیدن نرم می‌شوند. درست است که پوشیدن کفش در خانه سخت است، ولی این کار را برای چند روز انجام دهید تا فوایدش را مشاهده کنید. حتماً جوراب ضخیم نیز به پا کنید تا هم کفش‌های شما نرم و هم کمی گشاد شوند.

پوشیدن کفش‌ها در داخل خانه

5. محلول آب و الکل

مخلوط حاوی قسمت‌های مساوی از الکل و آب را تهیه کنید و آن را درون یک بطری اسپری بریزید. مخلوط را داخل کفش اسپری کنید و قبل از خشک شدن سریع، آنها را بپوشید. همچنین می‌توانید کفش را با جوراب به پا کنید. این کار برای دو تا سه روز انجام دهید تا کفش به خوبی جا باز کند.

محلول آب و الکل

6. استفاده از جو

یکی از راه های گشاد کردن کفش استفاده از جو یا دیگر غلات است. تنها کافی است کفش خود را از جو پر کنید و درون آن آب بریزید. جو به دلیل جذب آب باد کرده و متورم می‌شود و با افزایش حجم خود باعث گشاد شدن کفش تنگ شما می‌شود. پس از یک شبانه روز می‌توانید جو‌ها را از کفش خارج کنید و بعد از تمیز کردن کفش خود آن را امتحان کنید. پس از پوشیدن کفش متوجه تغییر سایز آن خواهید شد.

7. گشاد کردن کفش تنگ با قالب زدن

راه آخری که برای شما در نظر گرفته ایم قالب زدن کفش تنگ است. برای این کار می‌توانید به نزدیک‌ترین کفاشی محل اقامت خود بروید و از کفاش بخواهید که کفش شما را قالب بزند. این کار معمولا با ابزار تخصصی انجام می‌شود. قالب‌هایی از جنس چوب، فلز یا پلاستیک موجودند که با وارد کردن فشار به کفش و در برخی موارد با همراه کردن حرارت، باعث گشاد شدن کفش تنگ شما می‌شوند.

گشاد کردن کفش تنگ با قالب زدن

اهمیت پوشیدن کفش با سایز مناسب

کارشناسان می‌گویند:«کفش هرگز نباید خیلی سفت باشد و یا خیلی شُل باشد. کفش همچنین باید حدود یک سانتی‎‌متر فضا – تقریباً به اندازه یک انگشت – فضا داشته باشند. همچنین بهتر است کفش‌های خود را در پایان روز خریداری کنید ، زیرا پاها در این زمان کمی بزرگ‌تر خواهد بود. سپس با کفش‌های جدید چند دقیقه در فروشگاه را بروید. اگر به پاهای شما فشار وارد می‌کند، از خرید کفش خودداری کنید. به هر روی، انتخاب و خرید کفش با سایز درست، همیشه نخستین گام برای حمایت از سلامت پاها است.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی 7 روش برای گشاد کردن کفش تنگ پرداختیم. راه‌هایی مانند استفاده از سشوار، قرار دادن کفش در فریزر یا استفاده از الکل. ممکن است به دلایل مختلفی کفش برای ما تنگ شده باشد. بعضی از کفش‌ها انقد عزیز و کارآمد هستند که نمی‌توان به راحتی از آنها گذشت. بنابراین افراد برای استفاده مجدد از کفش‌های تنگی که پا را می‌زند، به گشاد کردن کفش‌ها روی می‌آورند. اگر روش منحصر به فرد خود در زمینه گشاد کردن کفش چرم و غیر چرم دارید حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *