تاریخچه مد

تاریخچه کیف دستی زنانه

تاریخچه کیف دستی زنانه

تاریخچه کیف دستی زنانه (Women’s Handbag) مسیری طول و دراز داشته و ریشه‌های اصلی آن به گذشته‌های دور باز می‌گردد. وجود کیف‌های دستی برای زندگی انسان‌ها حیاتی بودند، زیرا این وسائل برای حمل هر گونه لوازم ضروری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما از ابتدای شکل‌گیری تمدن، کیف‌های دستی در واقع وسائل کاربردی بودند که برای حمل پول و دیگر اقلام شخصی همانند لوزام آرایشی توسط بانوان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در گذشته‌های دور، هدف استفاده از کیف تنها برای حمل هر گونه وسیله از جایی به جای دیگر بود، ولی در دنیا مدرن در کنار کاربرد کیف برای حمل لوازم، جنبه‌های زیبایی آن در مفاهیم تازه‌ای در قالب مُد و فشن نیز با اهمیت گشته است. ما بر حسب اسناد، نقاشی‌ها و چندین کیف دستی زنانه در موزه‌ها، پی به قدمت تاریخی این وسائل ضروری می‌بریم. از بدو پیدایش کیف‌های دستی، دو ویژگی از آن‌ها یعنی قفل برای بستن و دستهِ بلند جهت گرفتن کیف به دست، همچنان تا به امروز پایدار بوده است.

در پایان قرن شانزدهم کیف‌های مردانه به آرامی ناپدید شدند. از آن به بعد، کیف دستی تقریباً به طور انحصاری به حوزه زنان تعلق گرفت. در اواسط قرن هفدهم با صنعتی شدن اروپا، عملاً تاریخ کیف دستی وارد مرحله جدیدی شد؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

کیف دستی زنانه چیست؟

با یک تعریف ساده، می‌توان گفت: «کیف دستی زنانه وسیله‌ای برای حمل هرگونه لوازم ضروری و مورد نیاز از جایی به جای دیگر است.» اما برای زنان امروزی کیف دستی مفهومی فراتر از حمل کردن وسائل دارد، کیف‌های دستی دیگر جزء جداناپذیری از سبک پوشش زنان هستند. در تعریف کامل‌تر و امروزی: «کیف دستی زنانه وسیله‌ای برای حمل لوازم مورد نیاز و ایجاد هماهنگی با استایل و سبک پوشش است.»

تاریخچه کیف دستی زنانه

همانطور که در بالا شد، در اواسط قرن هفدهم، تاریخ کیف دستی به دلیل تحول در صنعت نساجی در اروپا متحول شد. اما تحول انقلابی در کیف‌های دستی زنانه در شروع قرن 19 با به وجود آمدن مفهوم نوینی از مُد و فشن صورت گرفت. بنابراین، ما مرز تاریخی کیف‌های دستی را مرتبط به قرن نوزدهم می‌دانیم.

تاریخچه کیف دستی زنانه قبل از قرن نوزدهم

تاریخچه کیف دستی زنانه

در دوران مصر باستان، زنان والا مقاوم از کمربندهایی برای حمل لوازم مورد نیاز خود استفاده می‌کردند. وقتی شهر پومپی در قرن هجدهم از خاکستر بیرون آمد، شواهدی از وجود کیف‌هایی که از پارچه ساخته شده بودند و اغلب توسط زنان استفاده می‌شدند، کشف شد. در جوامع روستایی دهقانان برای حمل دانه‌ها از کیسه‌های کوچک دسته‌دار استفاده می‌کردند؛ و زنان در آفریقا کیف‌های منجوق‌دار گل دوزی شده‌ای را به دست می‌گرفتند

در قرن چهاردهم، زنان از کیف‌های دستی ساده به منظور انتقال پول در مدل‌های بسیار زیبا به نام «Hamondeys» یا «Tasques» استفاده می‌‍کردند. حتی درسال‌های 1300، بانوان ثروتمند از کیف‌هایی زیبا جهت نشان دادن اعتبار بالای خود بهره می‌بردند.

در قرن 15 میلادی، کیف‌هایی که به صورت دستی دوخته می‌شدند اغلب به عنوان هدیه‌ای به تازه عروس‌ها داده می‌شد. اما پس از آن، در قرن شانزدهم، کیف پول کاملاً از نظر ناپدید شد، زیرا دامن خانم‌ها بلند‌تر و پرلایه‌تر شده بود، طوری که به جای کیف آن‌ها وسائل خود را در جیبی در بین لایه‌های دامن خود پنهان می‌کردند. در قرن هفدهم و هجدهم، دامن به حالت قبل برگشت و کیف‌های دستی دوباره احیاء شدند.

لباس‌های نئوکلاسیک (برگرفته از مدل‌های سنتی) در قرن 18 میلادی با کاهش میزان لباس زیر بانوان بسیار محبوب شد. پوشیدن این نوع لباس‌ها با کیف پول کوچک دستی، زیباشناختی این لباس‌ها را زیر سوال می‌برد. بنابراین بانوان شروع به استفاده از کیف‌های دستی به نام «Reticules» کردند که ابعاد بزرگ‌تری داشتند. در این دوره از تاریخ، زنان برای هر مناسبتی کیفی متفاوت به دست می‌گرفتند.

تاریخچه کیف دستی زنانه در قرن نوزدهم

همانند دیگر صنایع، قرن نوزدهم با تغییرات بسیار زیادی در تاریخ کیف دستی همراه بود. در عصر ویکتوریا (سلطنت ملکه ویکتوریا و شروع انقلاب صنعتی در انگلستان) مواد و روش‌های تولید بیشتر از گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت. زنان شروع به وصل کردن تسمه‌های تزئینی در اطراف لباس‌های خود کردند، با این تسمه‌ها می‌توانستند کیف‌های دستی کوچک خود را به صورت آویزان از لباس خود قرار دهند.

در طول قرن نوزدهم، به دلیل انقلاب صنعتی، بسیاری از روش‌ها و تکنیک‌های جدید برای تولید کیف‌های دستی در مدل‌ها و طرح‌های گوناگون اختراع شد. در همین بین، وقتی راه آهن اختراع شد، نیاز به داشتن کیف‌های دستی بزرگ منجر به تولید آن‌ها شد. همچنین زنانی که ازدواج می‌کردند، کیف‌های خاصی را با جزئیات فراوان به دست می‌گرفتند.

مُد در قرن نوزدهم به مرحله جدیدی  وارد شد، زنان لباس‌های بلند چسبان به تن می‌کردند که با استفاده از کیف‌های دستی کوچک گل دوزی شده (به ویژه در انگلستان و فرانسه) که معمولاً برای حمل سکه طراحی شده بود، استایل مختص این سده انتخاب کیف بر اساس فرم بدن بود.

زنان برای مقاصد مختلف از کیف‌های مختلفی برای خرید و مسافرت استفاده می‌کردند. برای همین منظور و برای رفع نیازهای گوناگون، لویی ویتون (Louis Vuitton) کیف مسافرتی جدیدی را با طرح مختص به خود که امروزه نیز بسیار محبوب است را معرفی کرد.

تاریخچه کیف دستی زنانه از قرن بیستم به بعد

تاریخچه کیف دستی زنانه

در قرن بیستم، جنبش‌های عظیم هنر و مُد به وجود آمدند و در سرتاسر جهان به سرعت گسترش یافتند؛ در این زمان کیف‌های دستی زنانه به اوج تکامل خود رسیدند. با این حال، تاثیر حضور بیشتر زنان در عرصه‌های مختلف جامعه نیز خود به تنهایی در این تکامل موثر بود. زنان بیشتر و بیشتر در محیط‌های کاری و تبلیغات حضور پیدا می‌کردند و جنبه‌های زیباشناسی در این دوران بیش از کاربرد کیف مور توجه قرار گرفت.

اصطلاح «کیف دستی» ابتدا در اوایل دهه 1900 باب شد که به کیف‌هایی مسافرتی گفته می‌شد که توسط مردان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کیف الهام بخش طراحی کیف‌های دستی زنانه امروزی شد.

در دهه 1920 شاهد انقلابی دیگری در مُد بودیم، کیف‌ها دیگر نیازی به هماهنگی کامل با لباس نداشتند و زنان با هر نوع پوششی از مدل‌های مختلف کیف‌ها استفاده می‌کردند. دهه 50 شاهد ظهور برندهای بزرگ تولید کیف به نام‌های Chanel و هرمس و دهه 60 شاهد فروپاشی مفهوم قدیمی کیف کلاسیک و ظهور فرهنگ تازه و مدرن بود.

کیف دستی زنانه مارک‌دار در قرن بیست و یکم به طور فزاینده‌ای اهمیت یافت و طراحان مشهور و بزرگی در تولید کیف دستی ظاهر شدند. در کنار برندهای Hermès، Louis Vuitton، Gucci و Prada که به طور تخصصی در حوزه کیف فعالیت می‌کنند، برندهای معتبر دیگری همچون: Chanel، Dior، Yves Saint Laurent، Versace، Donna Karan و Dolce & Gabbana نیز به طراحی کیف دستی به عنوان لوازم جانبی مهم برای بانوان پرداختند.

در مقایسه با قرون گذشته که در آن طراحی و مدل کیف دستی می‌توانست برای چندین دهه بدون تغییر باقی بماند، در حال حاضر در قرن بیست و یکم کیف دستی با تغییر هر فصل و هر نگرشی در صنعت مُد، دچار تحول می‌شود.

انواع کیف دستی زنانه

با درک این موضوع که هر مدل کیف برای نیاز و موقعیت (استفاده روزمره، کاری، ورزشی، مهمانی) خاصی طراحی شده است، سراغ انواع کیف‌های دستی زنانه می‌رویم:

کیف توته (Tote)

کیف توته با دسته بلند برای روی دوش انداختن و ابعاد بزرگش شناخته می‌شود. این مدل کیف اغلب برای قرار دادن وسائل نسبتاً بزرگ یا جهت خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایده اصلی طراحی کیف توته در این است که بتوان تعداد وسائل زیاد و بزرگی را در آن جای داد. این کیف همیشه به صورت مستطیل شکل طراحی می‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است عرض کیف بزرگتر از طول یا برعکس باشد.

کیف کراس‌بادی (Crossbody)

هر دختر جوانی یک مدل کیف کراس‌بادی در کمد لباس خود دارد. مشخصه مهم آن‌ها بند بلند، نداشتن دسته و ابعاد کوچک است. بانوان این مدل کیف را به صورت مورب روی شانه می‌اندازند. مزیت مهم این کیف آزادی دست‌ها در هنگام راه رفتن است، زیرا دیگر نیاز نیست دسته کیف به دست گرفت. همچنین کیف کراس‌بادی به شکل دایره‌ای یا مربعی طراحی شده و به صورت زیپی یا سگکی بسته می‌شود.

[mustread title0=”از کجا کیف زنانه خوب بخریم؟” link0=”https://renoiran.com/blog/%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%ac%d8%a7-%da%a9%db%8c%d9%81-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%ae%d9%88%d8%a8-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85%d8%9f/”]

کیف کلاچ (Clutch)

تاریخچه کیف دستی زنانه

شما حتماً کیف‌های‌ کوچک دستی بدون بند را در دست زنان در مهمانی‌ها و مراسم رسمی دیده‌اید، اینها همان کیف‌های کلاچ هستند. ظاهری این کیف لوکس و لاکچری است و به دلیل کوچکی، تنها برای حفظ استایل و سبک پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، می‌توان وسائل همچون کلید، کارت یا پول را داخل این مدل کیف‌ نیز قرار داد.

کیف باکت (Bucket)

کیف باکت به دلیل ظاهر بسیار منحصر به فردش شناسایی می‌شود. بر روی دهانه کیف، بَندی قرار دارد که با کشیدن آن کیف جمع و بسته می‌شود. به طور معمول، کیف باکت هم دارای بَندی بلند و هم دسته است و به دلیل فضای زیادی که دارد، کاربر می‌تواند وسائل بیشتری را در داخل آن قرار دارد. این کیف معمولاً برای استایل اسپرت و موقعیت‌های دوستانه عالی هستند.

کیف هوبو (Hobo)

تاریخچه کیف دستی زنانه

کیف هوبو یا «هلالی» در اصل مدلی با یک شکل خاص است که به خاطر کاربردی بودن و زیبایی‌ ظاهری‌اش شناخته می‌شود. به طور معمول، این نوع کیف دستی در قسمت بالای خود به شکل هلالی طراحی می‌شود. همچنین دسته کیف هوبو نیز به صورت مورب دوخته می‌شود تا شکل هلالی کیف را بیشتر نمایان کند. این کیف معمولاً برای موقعیتپهای رسمی و دوستانه کاربرد دارد.

کیف مسنجر (Messenger)

کیف مسنجر بر اساس نیازهای خاصی، هم برای زنان و هم برای مردان مناسب و کاربردی است. این کیف در ابعاد کوچک و بزرگ طراحی شده و معمولاً برای سازماندهی بهتر وسائل، دارای جیب‌های متعددی نیز است. این که آیا شما دانشجو هستید یا کارمند، بسته به نیازهای شخصی خود می‌توانید از کیف‌ مسنجر بهترین استفاده را ببرید. این کیف معمولاً مستطیل شکل بوده و برای راحتی در حمل، می‌توان از بند بلند آن استفاده کرد.

[products-box id=”175″]

طراحی کیف دستی زنانه به سمت چه آینده‌ای حرکت می‌کند؟

با توجه به گذشته پر فراز و نشیب کیف دستی، اکنون می‌توان تا حدودی از سر اطمینان گفت که: «کیف‌های دستی زنانه در آینده در طرح‌های گوناگون، مدل‌های عجیب و وارد شدن تکنولوژی همراه خواهد بود.» ممکن است کیف‌هایی را ببینید که زیپ یا قفل آن از طریق حسگر اثر انگشت باز یا بسته شود و یا دارای صفحه نمایش لمسی برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی از طریق اینترنت باشند. با این حال، کیف‌های دستی زنانه چه آینده‌ای خواهند داشت؟ در این باره نظر خود را با ما اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *