بررسی و خرید

راهنمای خرید کفش چرم | 5 نکته طلایی هنگام خرید کفش چرم

راهنمای خرید کفش چرم

کفش چرمی یکی از پرطرفدارترین انواع کفش ها در میان افراد جوامع به شمار می رود. راهنمای خرید کفش چرم به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را، متناسب با نیاز خود داشته باشید. چرم به دلیل تنفس پذیری و انعطاف پذیری بالا و همچنین ظاهر زیبا و موارد دیگر در کفش های مختلفی استفاده می شود. از انواع چرم در کفش های کلاسیک و رسمی، اسپرت، ورزشی، صندل و انواع کفش های دیگر مردانه و زنانه استفاده می شود. چرم همان قدر که کاربردهای مختلفی دارد، حساسیت ها و ویژگی های خاص خود را نیز دارد.

خرید کفش چرم
خرید کفش چرم

آنچه در ادامه خواهید خواند:

چرم چیست؟

در واقع چرم پوست مرده حیوانات است. به اصطلاح چرم طبیعی به آماده‌سازی و پرداخت پوست حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، بز و موارد بیشتر اطلاق می‌شود. فرآیند ساخت چرم روشی شیمیایی به نام «دباغی» یا چرم‌سازی است که جهت ایجاد ثبات برای عدم فاسد شدن پوست حیوان توسط میکروارگانیسم‌ها (موجودات ریز میکروسکپی که شامل باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرم چیست
چرم چیست؟

مقالات مرتبط: چرم چیست؟


انواع چرم

چرم انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. این دسته بندی می تواند براساس پوست حیوان و یا نوع چرم تقسیم بندی شود. ابتدا به سراغ انواع چرم براساس حیوانات می پردازیم:


مقالات مرتبط: انواع چرم


چرم گاو

چرم گاو در واقع پوست و موی گاو است. این مدل رایج ترین نوع چرم است که از پوست گاو تهیه می شود. این مدل ظاهری ضخیم و زبر دارد و در کفش های زمخت استفاده می شود. چرم گاو از استحکام و مقاومت بالا و در عین حال از فرشایش کمی برخوردار است.

چرم گوساله

گوساله نیز یکی دیگر از حیواناتی است که پوست آن تبدیل به چرم می شود.  این چرم بافت متراکم و نرم تری نسبت به مدل گاوی دارد. چرم این حیوان بسیار ظریف تر از بافت حیوان بالغ است. این مدل چرم به دلیل دانه های ریز و دوام بالا در کمربند مردانه و زنانه و کیف پول ها کاربرد بیشتری دارد.

انواع چرم
انواع چرم

چرم بزی

چرم بزی یکی دیگر از چرم های موجود در بازار است. چرم بز از انعطاف پذیری و نرمی بسیار بالا و در عین حال دانه های ظریف تری نسبت به به مدل گاوی برخوردار است. این مدل چرم به دلیل بافت متراکمی که دارد از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردار است.

چرم بوفالو

در ادامه مقاله راهنمای خرید کفش چرم به توضیح چرم بوفالو خواهیم پرداخت. بوفالو در شرایط سخت و آب و هوای زمستانی زندگی می کند. محدوده زندگی این حیوان در دامنه کوه های آلپ است، به گونه ای که زندگی کردن برای بسیاری از حیوانات در این آب و هوا بسیار دشوار و غیر ممکن است. پوست این این حیوان از بافت بسیار غنی برخوردار بوده و در فصل گرما و سرما از بوفالو محافظت می کند. چرم بوفالو از قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به تمامی چرم های دیگر برخوردار است.

البته چرم گاو و گوساله بر اساس نوع دباغی، به انواع مختلفی تقسیم می شوند.  در قسمت زیر به معروف ترین انواع این چرم اشاره خواهیم کرد:


مقالات مرتبط: تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی


چرم طبیعی یا چرم شبرو

این مدل چرم مناسب ترین قسمت چرم است که در بسیاری از کفش ها استفاده می شود. این مدل از ظاهری شیکی برخوردار بوده و از دوام بالایی نیز برخوردار است. یکی از ویپگی های قابل توجه در این مدل چرم تمیز کردن راحت آن است.

چرم طبیعی یا چرم شبرو
چرم طبیعی یا چرم شبرو

چرم جیر

جیر ماده ای است که به وسیله خراش هایی که با کاغذ سنباده روی چرم ایجاد می کنند، بدست می آید. این مدل چرم به دو روش زیر به دست می آید:

در روش اول ابتدا، روی چرم را به عمق 4 میلی متر خراش می دهند. سپس قسمت داخل چرم را به بیرون برمی گردانند و قسمت به گوشت چسبیده آن را خراش می دهند. چون سطح بافت داخل کفش قرار می گیرد، این چرم را Reverse Side Suede می گویند. از آنجایی که عملیات خراش دادن و جیر کردن در قسمت پشت چرم اتفاق می افتد، جای خراشی روی پوست دیده نمی شود.

این عملیات برای سطوحی که زدگی و ناصافی دارند، بسیار با ارزش است. جیر اغلب از پوست حیوانات کوچک مثل بره، گوساله و بزغاله بدست می آید.


مقالات مرتبط: جیر چیست؟


چرم نبوک

نبوک تا حد زیادی شبیه جیر بوده و مشخصاتی مانند آن دارد. نرمی زیاد و ظاهر بافت این مدل به دلیل بافت نرم و قابل انعطاف آن است. با دادن خراش های جزئی روی سطح صاف چرم، ظاهری نرم با پرزهای مخملی ایجاد می شود. برای تولید این چرم عملیات خراش دادن تنها با استفاده از کاغذ سنباده استفاده می شود.

چرم نبوک
چرم جیر

مقالات مرتبط: چرم نبوک چیست؟


نبوک روغنی

روش ساخت این چرم مانند نبوک است. تنها فرق این مدل با نبوک، عبور از غلطکی داغ است. با عبور از این غلطک ترکیبی از موک و روغن آن به آن اضافه می شود. این مدل تا 24 ساعت دست نخورده باقی می ماند تا خشک شده و اطمینان حاصل شود که روغن به جسم نفوذ کرده است. نوبک روغنی ظاهر براق تری نسبت به نبوک دارد.

علاوه بر نمونه های ذکر شده با پیشرفت تکنولوژی نمونه های دیگر چرم نیز به صورت صنعتی و مصنوعی تولید شده است.

چرم مشابه سازی شده با چرم طبیعی (PU)

این چرم با چرم طبیعی مشابه سازی شده است. در این مدل پلی اورتان به لایه زیرین کشیده شده است. این مدل چرم علاوه بر کفش، در مبلمان و لوازم خودرو نیز استفاده می شود.

چرم مشابه سازی شده با چرم طبیعی (PU)
چرم مشابه سازی شده با چرم طبیعی (PU)

مقالات مرتبط: چرم PU چیست؟


چرم مصنوعی بیاله

این کفش از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. این مدل خصوصیات چرم طبیعی را ندارد اما قیمت ارزان تر و ظاهری شبیه به چرم دارد. به همین دلیل از کاربرد و طرفدار بسیار زیادی برخوردار است.


مقالات مرتبط: چرم مصنوعی چیست؟


نکات مهم در خرید کفش چرمی

برای خرید کفش چرمی باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. با رعایت این نکات می توانید خریدی مناسب با نیاز خود داشته باشید. در ادامه راهنمای خرید کفش چرم با ما هرماه باشید.

زیره کفش

از چرم در مدل های مختلفی کفش استفاده می شود. این زیره می تواند از نوع پی یو، رابر، ویبرام و زیره های ترکیبی باشد. زیره باید علاوه بر مقاومت بالا، عایق حرارتی مناسبی نیز باشد.

اکسسوری

سعی کنید متناسب با نوع کفش چرمی، اکسسوری های تمیزکننده و نگه دارنده آن را نیز خزیداری نمایید. به عنوان مثال در حین خرید کفش چرم طبیعی حتماً واکس گیاهی تمیزکننده آن را نیز تهیه کنید. یا به عنوان مثالی دیگر کفش های جیر دارای پاکن و برس های تمیزکننده خاص هستند.

انتخاب اکسسوری مناسب برای کفش چرم

نوع کاربرد

ازانواع چرم برای تولید کفش ها با کاربرد مختلف استفاده می شود. اما نوع کاربرد شخصی آن و انتخاب درست چرم محصولات می تواند، بهترین بازده را از کفش چرمی به ارمغان بیاورد. بر همین اساس معمولاً چرم هایی مثل چرم بزی به لطافت و نرمی شناخته می شود که به طبع نمی تواند دوام بسیار بالایی داشته باشد. این چرم معمولاً برای آستر کفش استفاده می شود و اگر در رویه کفش چرمی به کار رفته باشد برای استفاده روزمره و طولانی مدت مناسب نمی باشد. یا به عنوان مثال رویه کفش های روزمره از چرم گوساله تولید شده است.

دوام و استحکام

دوام و استحکام چرم نیز یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید کفش چرم است. برهمین اساس چرم استفاده شده در کفش ها با توجه به پوست حیوان مورد نظر از درجه مقاومت مختلفی برخوردار هستند.

در بین این چرم ها، چرم بوفالو دارای بالاترین استحکام و مقاومت در برابر آسیب پذیری را دارد و معمولاً در کفش های زمستانی و کفش های ایمنی استفاده می شود. بعد از این مدل، چرم گاو جزو مستحکم ترین نوع چرم محسوب می شود که اغلب در کفش های مردانه کاربرد دارد.

دوام و استحکام کفش چرم

چرم گوساله به عنوان پرکاربردترین چمر طبیعی شناخته می شود. دلیل این موضوع استحکام بالا و در عین حال انعطاف پذیری و نرم آن است.

برند یا شرکت تولیدکننده

برند یا شرکت تولیدکننده کفش از اهمیت بالایی برخوردار است. برندهای داخلی و خارجی متعددی به تولید این محصول پرکاربرد می پردازند. از برترین و بهترین شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به کفش چرمی باما، مرسدس، تام آریس، کاپریس، اسپریت، اسکیچرز و… اشاره کرد.


مقالات مرتبط: چگونه چرم خوب را بشناسیم؟


قیمت کفش چرم

کفش چرمی در انواع مختلفی تولید شده است. کفش چرم با توجه به نوع چرم و کفش متفاوت است. به عنوان مثال چرم بوفالو قیمت بالاتری نسبت به چرم بز و گاو دارد. هم چنین کفش های کلاسیک قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارند.

سخن پایانی

کفش چرم انتخاب بسیاری از افرادی است که به دنبال خرید یک کفش کلاسیک و با دوام هستند. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت تولید کفش، تنوع میان مدل های کفش بیشتر شد. احتمال اینکه افراد در انتخاب کفش چرم خود دچار سردرگمی شوند وجود دارد. در این راهنمای خرید کفش چرم برای شما انواع مختلف چرم را معرفی کردیم تا با دید بهتری به خرید بپردازید. همچنین نکات مهمی که برای خرید خود باید در گوشه ذهن داشتهخ باشید را به شما گوشزد کردیم. اگر سوالی برایتان باقی مانده از قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *