بررسی و خرید

آشنایی با انواع کفش ورزشی | کدام کفش کتانی مناسب شماست؟

آشنایی با انواع کفش ورزشی

انتخاب کفش ورزشی و اسپرت مناسب نقش مهمی در کیفیت فعالیت های ورزشی شما دارد. از انواع کفش ورزشی برای فعالیت مختلف ازجمله پیاده روی، دویدن و ورزش های مختلف مثل بدن سازی، کشتی، فوتبال، بسکتبال و بسیاری از ورزش های دیگر استفاده می شود. در این مقاله سعی داریم تا با انواع کفش ورزشی و تفاوت آن ها آشنا شویم. کفش ورزشی یا کتونی یکی از انواع کفش است که دارای وزن کم، زیره نرم و انعطاف پذیر است. این کفش ها باتوجه به نوع ورزش و کاربردی که دارد متفاوت است.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

به طور کلی کفش های ورزشی به دو نوع مردانه و زنانه تقسیم می شود. اما جدای از بحث جنسبت افراد، این محصولات تقسیم بندی دیگری نیز دارند.

کفش ورزشی رانینگ (Running)

کفش رانینیگ یا کفش مخصوص دویدن یکی از پرکاربرترین کفش های ورزشی به شمار می رود. همان طور که از نامم این کفش ها مشخص است از آن ها برای دویدن استفاده می شود. کفش رانینگ از زیره نازکتری نسبت به انواع دیگر کفش های ورشی برخوردار است. با این حال، این محصول دارای سه لایه مقاوم است که شوک ناشی از دویدن را به کمترین میزان (کاهش 70 درصدی)ممکن می رساند. این موضوع باعث می شود تا در حین دویدن فشار کمتری به مفاصل شما وارد شود.

کفش ورزشی رانینگ (Running)

زیره این کفش ها اغلب از جنس EVA است. ای وی ای وزن پایینی دارد و تا حد امکان مانع از رسیدن فشار به پاها می شود. در مدل رانینگ علاوه بر ای وی ای از رابر نیز به صورت تکه ای و یا کامل استفاده می شود. این قسمت اصطکاک بالایی دارد و مانع از سر خوردن و لغزش پا در حین دویدن می شود. آستر داخلی این مدل کفش از جنس پارچه منتخب و تکستایل تولید شده است. این پارچه از تنفس پذیری بسیار بالا برخودار بوده و مانع از پو گرفتن پاها در داخل کفش می شود.


پیشنهاد می‌کنیم برای خرید کفش ورزشی مردانه به رنو ایران اعتماد کنید


کفش ورزشی پیاده روی (Walking)

یکی دیگر از انواع کفش ورزشی پرکاربرد در بین زنان و مردان کفش پیاده روی یا کفش والکینگ است. این کفش ها به منظور استفاده روزانه، پیاده روی و بسیاری از کارهای دیگر استفاده می شود. این کفش به دلیل ساختار انعطاف پذیر و راحتی بالا برای استفاده طولانی مدت بسیار مناسب هستند.

کفش ورزشی پیاده روی (Walking)

زیره این کتونی ها از جنس EVA همراه با رابر تولید شده است. همان طور که در قسمت بالا گفته شد ای وی ای دارای خاصیت آنتی شوک است و تا 70 درصد فشار را دفع می کند. رابر نیز از اصطکاک بالای برخوردار بوده و مانع از لغزش و سر خوردن پاها می شود. در ادامه به تفاوت کتونی های رانینگ و والگینگ خواهیم پرداخت.


مقالات مرتبط: کفش پیاده روی مناسب چی بخریم؟


تفاوت کفش ورزشی رانینگ و پیاده روی

این دو مدل کفش شباهت زیادی به یکدیگر دارند. زیره، رویه، آستر داخلی در بسیاری از این مدل کفش شبیه به یکدیگر هستند. اما به طور کلی این دو مدل کفش ورزشی تفاوت های زیادی در ساختار کفش با یکدیگر دارند. یکی از تفاوت های مهم این دو مدل، در انعطاف پذیری آن هاست.

بسیاری از طرح‌های کفش رانینگ بیشتر در قوس یا خط میانی انعطاف‌پذیر هستند. اما بعضی از طرح‌ها در تمامی قسمت‌های این انعطاف‌پذیری را دارند.کفش پیاده روی باید در قسمت جلویی (پنجه کفش) انعطاف‌پذیر باشد، زیرا پیاده‌روها باید با انگشتان پای خود گام بعدی را شروع کنند. تفاوت در بالشتک ها، اندازه پاشنه و کاربرد نیز از موارد دیگر به شمار می رود.


انواع کفش ورزشی زنانه در فروشگاه رنو ایران قابل خرید هستند


کفش بسکتبال

این کفش ها دارای زیره تخت  و قطور هستند. ساختار این کفش ها به گونه ای است که دارای ساق هستند، وجود ساق در این کفش ها د تغییر مسیرهای مکرر، بالا و پایین پریدن و روی زمین آمدن از قوزک پا محافظت می کند. این کفش به سه مدل ساق کوتاه، سافق متوسط و ساق بلند تقسیم می شود. این کفش ها معمولاً بالاترین میزان جذب شربه را در میان کتانی های ورزشی دارند.

کفش فوتبال

به دلیل پرطرفدار بودن ورزش فوتبال بین مردم، کفش فوتبال یکی از پرکاربردترین انواع کتونی در بین مصرف کنندگان به شمار می رود. این مدل در زیره خود داراری برجستگی هایی به نام استوک است. وجود استوک در زیره این کفش ها باعث ایجاد اسصطکاک و در نیتجه عدم سر خوردن بر روی چمن می شود. به دلیل دویدن مداوم فوتبالیست این کفش می بایست از وزن کمی برخوردار باشد. البته برای استفاده از این محصول ابتدا باید مشخص کنید در چه زمینی بازی می کنید.

کفش فوتبال

کفش تنیس

تنیس نیز یکی از ورزش هایی است که نیاز به حرکات سریع به سمت چپ و راست و انعطاف بالا دارد. این کفش ها دارای زیره هایی پهن و کفی صاف هستند. این زیره ها به منظور حرکت پهلو به پهلو و انتقال ناگهانی وزن کمک می کند. این کفش ها باید دارای پاشنه محکم و رویه انعطاف پذیر باشند. زیره این کفش ها نیز باید دارای اصطکاک بالا و مناسب برای سالن تنیس باشد تا از لیز خوردن و پیچ خوردن پای ورزشکار جلوگیری نماید.


مقالات مرتبط: چه زمانی باید کفش ورزشی خود را عوض کرد؟


کفش شنا یا ورزش های آبی

این کفش کاربرد زیادی در سواحل صخره ای و رودخانه ها دارد. این مدل از جنس نئوپرن، توری و لاستیک تولید شده اند. این مدل به سرعت خشک شده و منس برای استخر، ساحل و رودخانه است. پشت این کفش ها بسته است و از پا در برابر سنگ، کلوخ و… مراقبت می کند.

کفش دوچرخه سواری

دوچرخه سورای یکی دیگر از ورزش های پرطرفدار دیگر است که نیاز به کفش مخصوص دارد. این کفش ها به دلیل تماس مداوم با پدال های دوچرخه، دارای کفی سخت هستند. این کفی باعث آسان شدن انتقال نیرو به پدال ها می شود. استفاده از این کفش تا حد زیادی الزامی است چرا که موجب راحتی کاربر، عدم سوزش پا، درد کفش پا و کاهش خستگی می شود.

کفش باشگاه(بدنسازی)

یکی دیگر از انواع کفش ورزشی، کفش بدنسازی یا کفش باشگاهی است که همان طور که از نام آن ها مشخص است برای تمریت در باشگاه بدنسازی مناسب است. این کفش ها مناسب برای تمرین و نرمش است و به خوبی از کف و ساق پا حفاظت می کند. این کفش ها قابلیت جذب شوک بالایی دارند و باعث کاهش فشار به ستون فقرات و زانوها می شوند.

کفش باشگاه(بدنسازی)

مقالات مرتبط: کفش ورزشی ایرانی


کفش گلف

گلف یکی دیگر از ورزش هایی است که بر روی چمن انجام می شود. کفش گلف نسبت به مدل های دیگر از خاصیت جذب و انعطاف پذیری کمتری برخوردار است. این مدل کفش می تواند درای گل میخ های فلزی، نرم وی با بدون گل میخ باشد. این میخ ها باعث افزایش کشش و پایداری شده و در چمن لغزشی ایجاد نمی کند. این مدل کفش به دلیل آسیبی که به چمن می زند فقط برای گلف بازان مجاز است.

کفش کوهنوردی

کوهنوردی یک ورزش جذاب در بین بسیاری از افراد به شمار می رود. به دلیل سخت بودن و شرایط محیطی که این ورزش دارد کفش های مخصوص و مقاومی برای این کار طراحی شده است. به جرات می توان گفت کفش کوه نوردی یکی از مقاوم ترین، مستحکم ترین و بهترین کفش ها به شمار می رود. این مدل اغلب دارای خاصیت ضد آب است و مانع از ورود آب به داخل پا می شود. این مدل اکثرا دارای ساق هستند و ساق پا را به طور کامل پوشش می دهند، این امر باعث جلوگیری از پیچ خوردن پا در حین عبور از صخره و سنگ می شود. زیره این مدل کفش نیز اغلب از جنس ویبرام، رابر، پی یو و ترکیبی از این مخواد تولید می شود.

کفش کوهنوردی

مقالات مرتبط: با کفش اسپرت چه شلواری بپوشیم


کفش والیبال

کفش والیبال یکی دیگر از نمونه کفش سالن به شمار می رود. کفی این کفش از یک صمع لاستیک مانند تولید شده است که باعث افزایش کشش می شود. این مدل در قسمت زیره دارای یک لایه میانی است که به منظور حفاطت از کف پا و انگشتان تولید شده است. این مدل همانند کفش های بسکتبال دارای ساق است که از پیچ خوردن پا در حین تحرکات و پرش جلوگیری می کند.

کفش ورزشی مناسب

همان طور که گقته شد، هر ورزشی کفش مخصوص به خود را می خواهد. برای انتخاب و خرید انواع کفش ورزشی مناسب باید به نکات زیر دقت نمایید.

  • مهم ترین فاکتور در خرید هر کفش ورزشی سایز آن است. سایز کفش باید مناسب با سایز پا باشد. معمولاً نوک بزرگترین انگشت پا باید با انتهای کفش کمی فاصله داشته باشد. در صورتی که کفش بسیار بزرگ یا کوچک باشد، باعث اذیت شدن و آسیب رسیدن پاها می شود.
  • از آنجاییکه اکثر ورزش ها نیاز به تحرک و یا دویدن های مکرر دارند، زیره کفش باید از اصطکاک بالایی برخوردار باشد. برای این منظور پیشنهاد می شود تا زیره کفش دارای رابر و یا آج های مخصوص به هر کفش باشد.
  • برای خرید این مدل بهتر است تا جوراب به پا داشته باشید. هم چنین پیشنهاد می شود تا در فروشگاه کمی با کفش راه بروید.
  • کفش ورزشی می بایست از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد. در صورت عدم انعطاف پذیری مناسب، هنگام تحرکاتی مثل دویدن و پرس، پا به سرعت خسته شده و در بسیاری از مواقع باعث آسیب رسیدن به آن می شود.
  • به طور کلی در هنگام ورزش پاها دچار تعریق می شوند. در نتیجه کفشی مناسب است که از تنفس پذیری بالایی برخوردار باشد. تنفس پذیری بالا مانع از بو گرفتن و ایجاد بیماری های پوستی بر روی پا می شود.

مقالات مرتبط: راهنمای خرید کفش ورزشی


قیمت کفش ورزشی

قیمت کفش ورزشی با توجه به نوع کفش متفاوت است. به عنواهن مثال کفش کوه نوردی قیمت بالاتری نسبت به خیلی از کفش های دیگر دارد. اما نکته اصلی در رابطه با قیمت کفش ورزشی برند یا شرکت تولیدکننده آن است. عموماً کفش ها اروپایی قیمت و کیفیت بالاتری دارند. از بین برندهای موجود می توان به کفش ورزشی اسیکس، دیادورا، اسکیچرز، آدیداس، پوما، کانگورو، اسلازنگر و… اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کریم شما را با انواع کفش ورزشی آشنا کنیم. انتخاب اینکه کدام کفش مناسب شماست به عوامل مختلفی مانند نوع استفده و کاربرد، هزینه و سلیقه شما دارد. کفش های ورزشی به طر عمده در دسته بندی‌های کفش رانینگ، کفش پیاده روی، کفش باشگاه و کفش گلف تقسیم می‌شوند. انتخاب درست از میان برند ها و مدل های مختلف به شما این امکان را می‌دهد که از فعالیت‌های ورزشی خود نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *