آموزش و نگهداری

نحوه تمیز کردن کفش جیر

نحوه تمیز کردن کفش جیر

نحوه تمیز کردن کفش جیر (Suede Shoes) چگونه است؟ این جمله بعد از سال‌ها آشنایی انسان با این نوع پارچه، همچنان پرسشی تازه است. به همین دلیل است که اغلب خریداران، قبل آنکه محو زیبایی و شیک بودن جیر شوند، به چگونگی تمیز کردن آن فکر می‌کنند.

وجود سردرگمی در طرز تمیز کردن کفش جیر (چه کفش مردانه باشد و یا چه کفش زنانه) شاید به دلیل توجه زیاد مردم به ظاهر زیبای آن و یا عدم اطلاع رسانی دقیق از سوی فروشندگان باشد. اینکه چطور کفش جیر را از هرگونه کثیفی پاک کرد، نشان از آن دارد که شما باید در این زمینه آگاهی‌های لازم را به خوبی کسب کنید.

کفش جیر هنگامی که در معرض باران، برف و گرد و غبار قرار می‌گیرد، مستعد جذب لکه‌های سفید، سیاه و هر نوع آلودگی‌های محیطی دیگر است. قبل از آنکه از تمیز کردن کفش‌های جیر خود خسته شوید و آنها را به گوشه‌ای از اتاق پرتاب کنید! به نکته‌ها و ترفندهایی که در زیر برای‌تان آماده کرده‌ایم توجه کنید؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

نحوه تمیز کردن کفش جیر

نحوه تمیز کردن کفش جیر

درباره علاقه شما اطلاعی نداریم، ولی ما عاشق کفش‌های جیر هستیم، هر چند اگر مجبور باشیم با هر بار استفاده آن را تمیز کنیم. اما این امر برای بسیاری دیگر از مردم ممکن است کاری دشوار باشد.

[mustread title0=”نحوه نگهداری از کفش چرم” link0=”https://renoiran.com/blog/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d9%81%d8%b4-%da%86%d8%b1%d9%85/” title1=”تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی” link1=”https://renoiran.com/blog/%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%da%86%d8%b1%d9%85-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%86%d8%b1%d9%85-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c/” float=”left”]

نکته اصلی در جنس جیر نسبت به سایر متریا‌ل‌ها در این است که شما برای تمیز کردن آن نباید از آب استفاده کنید. در حقیقت، آب به تنهایی نه تنها کثیفی را از بین نمی‌برد، بلکه منجر به پخش شدن آن به تمامی قسمت‌های کفش نیز می‌شود.

اما خبر خوب این است که ما امروز اینجا هستیم تا به شما اطمینان دهیم که تمیز کردن کفش جیر آنقدرها که فکر می‌کنید سخت نیست! ما مراحل گام به گام تمیز کردن جیر را شرح می‌دهیم. بسته به اینکه چقدر کفش شما کثیف است، ممکن است لازم باشد که هر مرحله را دوباره انجام دهید. این فرآیند را امتحان کنید و ببینید چقدر کفش جیر شما می‌تواند شبیه روز اولش شود!

وسائل مورد نیاز:

  • بُرِس یا فرچه مخصوص کفش جیر
  • تمیز کننده مخصوص کفش جیر
  • سرکه یا الکل
  • پارچه تمیز
  • اسپری محافظ پارچه جیر (اختیاری)

مرحله 1: کشیدن برس یا فرچه مخصوص بر روی کفش

نواحی لکه‌دار را به آرامی با برس به اصطلاح مسواک کنید، انجام این عمل در یک جهت باعث از بین رفتن لایه سطحی خاک از الیاف جیر می‌شود. پس از اتمام کار، دوباره با استفاده از یک حرکت عقب به جلو، لکه‌ها را از بین ببرید. سعی کنید با کمی نیروی بیشتر برس بزنید! با این کار به گرد و غبار و کثیفی موجود در لایه‌های زیرین جیر می‌رسید.

مرحله 2: استفاده از لکه پاک کن

اگر کفش جیر شما خیلی کثیف نیست، ممکن است نیازی به ادامه کار نباشد! اما برای لکه‌ها و کثیفی‌های عمیق که با چند بار کشیدن نیز هنوز اثرشان پاک نشده است، بهتر است از تمیزکننده مخصوص جیر استفاده کنید. لکه پاک کن را با اعمال فشار بر روی لکه‌ها بکشید تا کاملاً تمیز شود. ناگفته نماند، تمیزکننده مخصوص کفش جیر که ماده‌ای جامد است بسیار شبیه به مداد پاک کن می‌باشد.

مرحله 3: پاک کردن لکه‌ها با سرکه یا الکل

اگر هنوز کثیفی بر روی کفش دیده می‌شود، زمان آن رسیده که از مقداری سرکه سفید ساده یا الکل بهره ببرید. برای این منظور کمی از سرکه را بر روی پارچه تمیزی بریزید، و سپس به آرامی بر روی کفش اعمال کنید. سپس بگذارید قسمت مورد نظر کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن، بار دیگر از برس استفاده کنید تا هم دوباره کثیفی‌های سطحی را پاک کرده و هم به اصطلاح «خواب جیر» را به سمت مورد نظر (همانند خواب فرش) شانه کرده باشید.

مرحله 4: اصلاح باقی مانده‌های بافت جیر با تیغ

الیاف جیر ممکن است بعد از سال‌ها استفاده ریش ریش شوند؛ بنابراین لازم است با استفاده از یک تیغ شروع به اصلاح کردن باقی‌مانده‌های آن کنید. در این مورد بهتر است از تیغ اصلاح ساده و قدیمی خود استفاده کنید. با این حال، هر کجا که متوجه این باقی مانده‌ها شدید، رشته‌های الیاف را از پارچه به آرامی اصلاح کنید. به دلیل استفاده از تیغ، ممکن است بر روی جیر پرزهایی باقی‌مانده باشد، پس لازم است دوباره برس بکشید.

مرحله 5: حالت دادن به باف جیر

بعد از کلی برس کشیدن و اصلاح، ممکن است بافت سطحی یا خواب کفش جیر، کمی نامنظم و نامرتب باشد. برای این منظور پارچه تمیز را دوباره آغشته به سرکه کنید (این بار کمی بیشتر) و روی تمام سطح کفش بکشید. بعد از خشک شدن، دوباره سطح جیر را در طرف خواب جیر برس بکشید تا سطحی مرتب و براق پیدا کند.

مرحله 6: استفاده از اسپری محافظ پارچه جیر

مرحله آخر در تمیز کردن کفش جیر، محافظت از آن است؛ برای این منظور لازم است یک اسپری محافظ جیر خریداری کنید. اسپری محافظ را مطابق با دستورالعمل موجود در بسته‌بندی محصول به کار ببرید. این مرحله نه تنها به براق شدن جیر کمک می‌کند، بلکه تمیز کردن کفش در آینده نیز راحت‌تر خواهد شد.

نکته: از خشک کردن کفش جیر در نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید، زیرا ممکن است باعث از بین رفتن رنگ کفش شود.

این فرآیند باید به شما کمک کند تا انواع لکه‌ها را از روی کفش جیر خود تمیز کنید. در اینجا چندین نکته اضافی وجود دارد که ممکن است برایتان مفید باشند:

لکه‌های آب: بعد از آنکه قسمتی از بوت مردانه یا بوت زنانه با آب باران یا برف در تماس قرار می‌گیرد، ممکن است بعد از خشک شدن کمی لکه‌های سفید قابل مشاهده باشد. برای برطرف کردن این مشکل، لازم است برس را کمی با سرکه مرطوب کرده و سپس بر روی قسمت‌های لک‌دار بکشید.

روغن یا گریس: «مقداری نشاسته ذرت» را بر روی لکه‌های روغنی بریزید، بگذارید یک شب به همین صورت باقی بماند. سپس در روز بعد با استفاده از برس مرطوب اقدام به تمیز کردن سطوح مورد نظر کنید.

نحوه تمیز کردن کفش جیر

گل و لای: قبل از تمیزکاری کلی بگذارید گل و لای کاملاً خشک شود. سپس باید بتوانید گل خشک شده را در تکه‌های کوچکی خرد کنید. برای خلاص شدن از شَر قسمت‌های کوچک‌تر خاک، از برس استفاده کنید.

موم یا آدامس: هر گونه ماده چسنبده اعم از آدامس را لازم است نخست در فریزر قرار دهید تا کاملاً سفت و شکننده شود. سپس آن را به تکه‌ها کوچک شکسته و ذرات کوچک‌تر را با برس از سطح کفش جدا کنید.

خون: مقداری پراکسید هیدروژن را روی یک پارچه تمیز یا پنبه بریزید و به آرامی روی لکه خونی بکشید تا کاملاً پاک شود.

جوهر: اگر هنوز خیس است، روی آن دستمال کاغذی قرار دهید تا جوهر جذب آن شود. اگر جوهر کاملاً خشک شده باشد، لازم است از الکل یا تمیزکننده مخصوص کفش جیر که به صورت مایع است جهت از از بین بردن جوهر بهره ببرید.

[products-box id=”289″]

اهمیت تمیز کردن کفش جیر

تمیز کردن دوره‌ای، به طول عمر و افزایش زیبایی کفش جیر کمک شایانی می‌کند. در واقع، نگهداری از این جنس کفش، یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در راستای حفظ دوام و عملکرد نهایی‌اش است. همچنین تمیزی و برق زدن کفش جیر، نشان از آن دارد که تا چه اندازه شخصیتی جذاب و دوست داشتنی دارید. بنابراین، برای بهره بردن از تمام این مزایا، بهتر است بگوییم: «بعد از هر بار استفاده از کفش جیر، اگر لَک و کثیفی بر روی آن مشاهده کردید، سریعاً مراحل تمیز کردن را شروع کنید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *