برندها و طراحان, مد و استایل

کریستین دیور

کریستین دیور

ورود کریستین دیور (Christian Dior) به دنیای مدِ فرانسوی تقریباً بی‌نظیر بود. در حقیقت، 41 سال اول زندگی او را می‌توان به عنوان سال‌های درخشان عمرش تفسیر کرد. کریستین دیور در این زمان همیشه در لبه‌های مد و هنر قرار داشت و با شکوفایی سبک خود، روح جدیدی بر دنیای لباس مدرن زنان دمید. از اولین مجموعه تا زمانی که همچنان در صنعت فعالیت داشت، سبک او همیشه پیشرو و ساختار شکن بود؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

زندگی‌نامه کریستین دیور

زندگی‌نامه کریستین دیور

وی در سال 1905 در شهر ساحلی گرانویل در سواحل نرماندی فرانسه متولد شد، وی فرزند یک تولیدکننده ثروتمند کود و یکی از پنج کودک او بود. در سن پنج سالگی به همراه خانواده به پاریس نقل مکان کرد.

اگرچه والدینش امیدهایی را برای تبدیل شدن کریستین به یک دیپلمات سیاسی را در ذهن می‌پروراندند، اما دیور به هنر تمایل داشت و برای تهیه پول تو جیبی، شروع به فروش طرح‌های خود در خیابان کرد. پس از ترک مدرسه، کریستین دیور یک گالری هنری کوچک را که پدرش برای او خریداری کرده بود را در دست گرفت، جایی که او دوستش کارهای هنرمندانی از جمله پابلو پیکاسو را به فروش می‌رساندند.

[mustread posts=”11548″]

پس از شروع رکود بزرگ در سال 1929 و درگذشت مادر و برادرش و فروپاشی کار تجاری پدر، دیور مجبور شد گالری هنری خود را ببندد. وی سپس برای طراح مد «روبرت پیگوت» کار کرد، تا اینکه در سال 1940 به خدمت سربازی فراخوانده شد.

در پایان خدمت خود در سال 1942، او شروع به کار برای «کتیریر لوسیان لونگ» کرد، جایی که وی و پیر بالمین طراحان ارشد شدند. در طول جنگ، لونگ مانند سایر آتلیه‌داران فرانسوی از جمله ژان لانوین و نینا ریچی با افسران نازی‌ها و همکاران فرانسوی آنها همکاری کردند، این کار به عنوان روشی برای حفظ صنعت مد در طول درگیری در جنگ جهانی دوم بود.

Christian Dior

در همین زمان، کاترین خواهر کوچک‌تر دیور به نیرونی مقاومت فرانسه پیوست و در نتیجه دستگیری وی توسط گشتاپو و متعاقب در اردوگاه کار اجباری «راونزبروک» آن زندانی شد. کاترین تا پایان جنگ زنده ماند و در سال 1945 آزاد شد. در سال 1947، دیور اولین عطر خود را به نام دیور به عنوان ادای احترام به او معرفی کرد.

خانه کریستین دیور در 16 دسامبر سال 1946 در خیابان شماره 30 مونتاژ پاریس با حمایت «مارسل بوساک» یک شخص پر نفوذ در صنعت پارچه تأسیس شد. به طور رسمی، خانه دیور در سال 1947 شروع به کار کرد، زمانی که کریستین اولین مجموعه لباس خود را به نمایش گذاشت.

[mustread posts=”4524″]

این خانه با سفارش‌های زیاد از سوی ستارگان مشهور جهان مانند «ریتا هایورث» و «مارگوت فونتین» مواجه شد و اعتبار دیور را به میزان قابل توجهی بالا برد. از دیور حتی دعوت شد تا یک نمایش خصوصی از این مجموعه برای خانواده سلطنتی انگلیس به نمایش بگذارد، اگرچه طبق گزارش‌های پادشاه جورج پنجم، پوشیدن لباس‌های دیور را برای شاهزاده خانم‌های جوان، الیزابت و مارگارت را ممنوع کرده بود.

دیور بسیار خرافاتی شناخته بود، موضوعی که با افزایش سن او نیز بیشتر نیز شده بود. هر مجموعه شامل یک نام از محل تولد وی، گرانویل بود. در هر نمایش حداقل یک مدل دسته از گل‌های مورد علاقه خود یعنی «زنبق دره» باید وجود می‌داشت.

دیور

دیور در نوامبر سال 1948 در خیابان 57 نیویورک خانه‌ای را برا نمایش لباس‌های خود برپا کرد. در همان سال او Dior Parfums را راه‌اندازی کرد، در حالی که Miss Dior اولین عطری بود که به بازار عرضه شد و Diorama سال بعد وارد بازار شد.

در سال 1949، دیور اولین طراحی بود که تولید مجوز طرح‌های خود را ترتیب داد. او به همراه شریک تجاری‌اش «ژاک روت» نام خود را در طیف وسیعی از لوازم جانبی لوکس قرار داد. خز، جوراب ساق بلند، کیف زنانه و عطر نیز در سراسر جهان تولید می‌شد و نام تجاری وی را به سرعت در سراسر جهان گسترش می‌داد. هرچند این اقدام به شدت مورد انتقاد اتاق پوشاک فرانسه که این حرکت را ارزان‌تر کردن صنعت پوشاک می‌دانست قرار گرفت.

در سال 1955، ایو سن لوران 19 ساله دستیار طراحی دیور شد. کریستین دیور بعداً در سال 1957 با مادر ایو سن لورن، لوسیان ماتیو سنت لورن ملاقات کرد تا به او بگوید که وی سن لوران را برای جانشینی خودش در دیور انتخاب کرده است. او گفت زمانی که وی این مطلب را بیان کرد بسیار گیج شده بود، زیرا دیور در آن زمان فقط 52 سال داشت!

[mustread posts=”3922″]

اندکی پس از ملاقات با مادر سن لورن، کریستین دیور در 24 اکتبر 1957 دچار حمله قلبی مهلک شد و فوت کرد. حدود 2500 نفر در مراسم خاکسپاری وی حضور داشتند، از جمله کلیه کارمندان وی و مراجعین مشهور به سرپرستی دوشس ویندزور. ژاک روت در تلاش برای تثبیت برند دیور، ایو سن لورنت که در آن زمان 21 سال داشت را به عنوان مدیر هنری دیور منصوب کرد.

سن لوران تا زمان اعزام به ارتش در این مقام باقی ماند، در این مدت وی توسط روتور از دیور برکنار شد و جای او را مارک بوهان گرفت. بوهان به عنوان جایگزین سن لورن، سبک جدید و مدرنی را به پوشاک دیور بخشید.

لباس کریستین دیور

بعدها، «برنارد آرنو» و گروه سرمایه‌گذاری وی هلدینگ گروه ویلوت را در سال 1984 خریداری کردند. با به دست گرفتن قدرت، آرنو برند دیور را به شدت تغییر داد. در سال 1985، آرنو رئیس و مدیرعامل کریستین دیور شد. وی این شرکت را به عنوان هلدینگ كریستین دیور SA تغییر داد و در سال 1988، 32 درصد سهام آن را در اختیار LVMH قرار داد و یكی از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین كنگلورهای لوكس جهان را ایجاد كرد.

جان‌فرانکو فرره (Gianfranco Ferré) در سال 1989 به عنوان مدیر هنری كریستین دیور تعیین و جایگزین مارک بوهان شد. وی تا سال 1997 در این مقام ماند.

در سال 1997، آرنو، جان گالیانو طراح انگلیسی را به جای مارک بوهان در رأس گروه خلاق منصوب كرد. «گالیانو استعداد خلاقانه بسیار نزدیکی با کریستین دیور دارد. او همان ترکیب فوق‌العاده از رمانتیسم، فمینیسم و ​​مدرنیته را در سبک دیور ایجاد کرد.»

گالیانو تا مارس 2011 مدیر گروه خلاق کریستین دیور بود، هنگامی که وی پس از فیلمبرداری از سخنان توهین‌آمیز ضد یهودی برکنار شد و توسط گروهی مورد حمله قرار گرفت. بیش از یک سال شایعه و گمانه زنی، آرنو اعلام کرد که «راف سیمونز» به عنوان «مدیر هنری» منصوب شده است.

میراث کریستین دیور

میراث کریستین دیور

مد دهه 40 و 50 غرب به طور کامل تحت تأثیر حضور دیور قرار داشت، حتی امروزه نیز دیور در دنیای بی‌کران مد به عنوان برندی پیشرو شناخته می‌شود. دیور تغییری بنیادین در نگرش با زنان مدرن در جامعه ایجاد کرد، او جایگاه زنان را تنها به عنوان نمادی از زیبا معرفی نکرد، بلکه به دنبال ایجاد معیارهای نهایی زیباشناسی در وجود آنها بود. از تولید عطر گرفته تا کیف، دیور مجموعه‌ای کامل از نیازهای معاصر زنان و دختران جوان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *