سبک پوشش, مد و استایل

استایل وینتیج چیست؟

استایل وینتیج

اگر به دنبال سبک پوشش قدیمی هستید، شاید استایل وینتیج (Vintage Style) دقیقاً همانی باشد که به دنبال هستید. دنیای امروز مد و فشن تغییر کرده است، دهه لباس مدرن دیگر گذشته است و اندیشه‌های جدید طراحان، سبک‌های پوشش (به ویژه برای زنان) را دستخوش معیارهای پُست مدرن کرده است.

به این معنا که عناصر استایل وینتیج که به دهه‌های 20 تا 80 اروپا و آمریکا باز می‌گردد، می‌توانند گاهی اوقات استخوان‌بندی سبک پوشش مدرن را تشکیل دهند. امروزه با دیدن استایل‌های قدیمی بیشتر به ماهیت زنانگی و مردانگی می‌توان پی برد، جایی که مد هنوز وارد هرج و مرج نشده بود! با کیف و کفش رنو همراه باشید.

[TOC]

استایل وینتیج چیست؟

استایل وینتیج چیست؟

استایل وینیتج اصطلاحی برای لباس‌هایی است که از دوره‌های قبل و در سال‌های ابتدایی مدرنیزه کردن سبک پوشش به وجود آمده است. به عنوان مثال، لباس هایی که قبل از دهه 20 میلادی تولید می‌شدند‌‍، معمولاً لباس آنتیک به حساب می‌آمدند زیرا از نظر مد خیلی قدیمی بودند. اما لباس‌هایی که از دهه 1920 تا 1980 ساخته می‌شدند، وینتیج محسوب می‌شوند. این اصطلاح همچنین به نام رترو (Retro) یا پوشش کلاسیک نیز یاد می‌شود. وینتیج در واقع لفظی برای بیان هر چیزِ قدیمی و گرایش به معیارهای گذشته است.

[mustread posts=”11986″]

ویژگی‌های استایل وینتیج

ویژگی‌های استایل وینتیج

مد وینیتج به لباس‌هایی از دوران قبل اشاره دارد که بر طبق فرهنگ و معیارهای نوین طراحی لباس تولید می‌شدند. مشخصات اصلی یک تیپ وینیتج به شرح زیر است:

طرح گل‌دار

یکی از لباس‌های قدیمی زنانه و دخترانه که مد روز دهه 50 بود، مدل‌ها با طرح گل‌دار بود. این مدل، مورد پسند بسیاری از بازیگران هالیوود قرار گرفت و همین دلیل به سرعت محبوب گشت. طرح گل‌دار امروزه به عنوان یک پوشش کژوال شناخته می‌شود تا رسمی و مجلسی!

سیاه و سفید

روند لباس‌های سیاه و سفید از دهه 50 و 60 به دنیای مد بازگشتند. پیراهن‌‎های کلاسیک مردانه سفید و کت و شلوار مشکی، و لباس‌های بلند زنانه توری که تمام کمر را پوشش می‎‌دادند به همراه یک کیف زنانه سفید، این سبک بیش از هر زمان دیگری ماهیت وینتیج را به دنیای مد شناساند.

لباس کوتاه

پوشش وینتج را می‌توان در لباس‌‎های کوتاه بانوان دهه 50 و 60 میلادی مشاهده کرد. این لباس‌های کوتاه اغلب تا زیر زانو و به ندرت تا بالای زانو ارتفاع داشتند و دارای طرح‌ گل‌دار و به ویژه طرح خال خالی طرح داده می‌شدند. این لباس یک تکه بطراحی می‌شد و در قسمت کمر تنگ و دامن آن گشاد بود.

لباس بازی

در طول دهه 50 این لباس بسیار محبوب بود، زیرا ظاهری جذاب به زنان می‌بخشید. معمولاً با دامن و شلوارک پوشیده می‌شد و برای استفاده‌های روزانه بهترین انتخاب بود. از این جهت به این پوشش، لباس بازی گفته می‌شود که بانوان اغلب برای گلف بازی کردن و بازی با توپ این پوشش را به تن می‌کردند تا آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

چرا فشن وینتیج همچنان محبوب است؟

چرا فشن وینتیج همچنان محبوب است؟

برخلاف پیشرفت فناوری، جدیدتر لزوماً در دنیای مد مطلوب‌‍تر نیست. بسیاری از افراد مشهور با پوشیدن لباس وینیتج بر روی فرش قرمز قدم می‌گذراند، از کیت ماس گرفته گرفته تا تیلور سویف، همه و همه به این سبک پوشش رنگ و بویی تازه بخشیده‌اند. حتی بزرگان موسیقی پاپ مانند مادونا با پوشیدن باس سبک وینیتج در اسکار 1991 به دنیای زیبای این استایل بازگشتند.

اهمیت تاریخی تیپ وینتیج بر هیچ کس پوشیده نیست، بنابراین امروزه به وفور می‌توان این سبک را در طرح‌های بسیاری از برندهای بزرگ همانند گوچی یا دیور نیز مشاهده کرد. به طور کلی مردم تمایل دارند که به اصول اولیه باز گردند، آنها از تلاش، تاریخ و کیفیت لباس‌های وینیتج قدردانی می‌کنند. مردم به خوبی در فرهنگ اروپا و آمریکا خود را متعلق به پوشش رترو می‌دانند و شمایل نوستالژیک آن ا ستایش می‌کنند.

[mustread posts=”6738″]

فواید و معایب مد لباس وینتیج

فواید و معایب مد لباس وینتیج

استایل وینیتج دارای فواید و معایبی است، زیرا قرار است از این سبک پوشش در دنیای امروز استفاده شود.

جوانب مثبت

منحصر به فرد بودن: شما در هر کجا چیزی مشابه تیپ وینتیج پیدا نخواهید کرد. از طراحی گرفته تا طرح مدل دکمه‌ها، لباس‌های رترو مدل‌هایی هستند که کپی‌برداری از آنها و تغییر مفهوم‌شان به آسانی امکان‌‎پذیر نیست،

کیفیت: بسیاری از پوشاک وینیتج با دست ساخته می‌شدند، به همین دلیل کیفیت بسیار بالایی دارند. در حالی که امروزه ماشین‌های بزرگ جای کار دست را برای پر کردن نیاز مد روز انجام می‌دهند.

هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی: شما در هنگام خرید لباس‌های وینیتج عملاً به پس‌انداز خود کمک کرده‌اید. هزینه خرید لباس‌های جدید نه تنها از نظر مالی، بلکه از نظر زیست محیطی هم گران هستند، هم از طریق استفاده از منابع طبیعی و هم با ایجاد آلودگی!

جوانب منفی

ست بودن: بسیاری از پوشاک رترو متناسب با نیازهای اکنون ما مناسب نیستند. اما این همچنین می‌تواند یک مزیت باشد، وقتی لباس‌های خاصی را اصلاح می‌کنید، اطمینان حاصل خواهید کرد که قسمت‌هایی از بدن خود را که می‌خواهید از نظر زیبایی تقویت کنید را با لباس وینیتج زینت بخشید.

اهمیت توجه به استایل وینتیج

اهمیت توجه به استایل وینتیج

لباس‌های وینیتج می‌توانند بیانیه‌ای از یک سبک مد متعالی باشد. امروزه کسانی که در جمع‌آوری کلکسیونی از از پوشاک وینیتج بسیار کوشا هستند، باید به چند نکته توجه داشته باشند. مجموعه خود را با طرح‌های ساده شروع کنید. لباس‌های سیاه و سفید، کت‌های پشمی چهارخانه، کفش‌های مردانه آکسفوردهای کلاسیک و کت و شلوارهای ساده یقه بزرگ، هم اینها پیش نیاز مجموعه لباس وینیتج هستند.

به دنبال وسایل ساخته شده از متریال بادوام باشید. الیاف طبیعی مانند ابریشم، پشم و پنبه را بررسی کنید. قبل از خرید به سبک پوشش و موقعیتی که در آن قرار می گیرید توجه کنید، یقیناً زمانی که به مد وینیج وارد مراسمی می‌شوید، به سرعت جلب توجه خواهید کرد و ظاهر منحصربه فرد شما همگان را یاد گذشته و احساسات نوستالژیک خواهد انداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *