بررسی و خرید

کفش زنانه مناسب برای دویدن

کفش زنانه مناسب برای دویدن

خرید کفش زنانه مناسب برای دویدن (Right Women’s Shoes For Running) به برند، متریال ساخت، قیمت، ویژگی‌ها و فناوری‌های به کار رفته در آن بستگی دارد؛ اما همه چیز به همین راحتی نیست! اهمیت انتخاب کفش ورزشی مناسب نه در زمان خرید و پا زدن کفش، بلکه در هنگام دویدن آشکار می‌شود. به زودی خواهید فهمید که کفش زنانه ایده‌آل در کنار کیفیت و طراحی ارگونومیک، با سبک دویدن و شکل پاهای شما نیز در ارتباط است.

روز موعود فرا رسیده است! بانوان و دختران جوان حالا بیش از هر زمان دیگر باید در مورد کتانی‌های ورزشی خود تجدید نظر کنند. در مرحله اول لازم است به طور دقیق شکل پاهای خود را در آینه نگاه کنید، سپس با تنظیم مقدار بودجه به سراغ بررسی کفش‌های مخصوص دویدن در بازار بروید. اما همین حالا پرسش‌های بسیاری در ذهن‌تان ایجاد شده است، شکل پاهای من چگونه است؟ کفش خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

[TOC]

کفش زنانه مناسب برای دویدن

همان‌طور که در بالا بیان کردیم، کفش دویدن به شکل پا و مشخصات و نحوه تولیدش باز می‌گردد. در زیر نخست به نوع پا و مشکلات مرتبط با آن می‌پردازیم، و سپس برای بانوان عزیز کتونی مناسب جهت دویدن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شکل پاهای شما چگونه است؟

کفش زنانه مناسب برای دویدن

پرونیشن (Pronation) به چرخش پا از پاشنه تا انگشتان پا در هر بار گام برداشتن گفته می‌شود. این اصطلاح تأثیر زیادی بر نحوه دویدن شما می‌گذارد، به طوری که با عدم توجه به آن باید انتظار مشکلات متعدد را داشته باشید.

به منظور تعیین نوع پا، ساده‌ترین راه این است که شکل کف پاهای خود به دست آورید. برای این کار کف هر دو پا را مرطوب کنید و حدود 10 ثانیه روی یک کاغذ سفید بیاستید. سپس پاهای خود را از روی کاغذ بردارید و اثری که پاها روی کاغذ گذاشته‌اند را مشاهده کنید. تفسیر این موضوع به شرح زیر است:

  • اگر قوس طبیعی دارید: وجود انحنای در وسط پا که به اندازه بسیار کمی، کمتر از عرض پاشنه پا است و سطح تماس پاشنه و پنجه را در حد تعادل نگه داشته است.
  • اگر قوس کم دارید: عرض انحنای وسط پا هم اندازه و گاهی بیشتر از پاشنه است و سطح تماس پاشنه و پنجه بیشتر از حد تعادل می‌باشد.
  • اگر قوس زیاد دارید: انحنای قابل توجه در میانه کف پا وجود دارد که به مانند خطی باریک پاشنه و پنجه را به یکدیگر متصل کرده است. سطح تماس کمتر از حد تعادل است.

پاهای شما هنگام دویدن چه رفتاری دارند؟

اکنون که میزان گودی کفش پا را درک کردید، می‌توانید از این اطلاعات برای تعیین شیوه حرکت پاها استفاده کنید؛ به این معنا که پاهای شما هنگام دویدن چه رفتاری دارند. تعیین نوع دویدن، مرحله‌ای بسیار مهم در فرآیند انتخاب کفش رانینگ است. چهار نوع شیوهِ دویدن وجود دارند:

  • بیش از حد شدید: این زمانی است که پاشنه شما ابتدا به زمین برخورد می‌کند و سپس به میزان بیش از حد به سمت داخل می‌چرخد. هنگامی که بانویی این مشکل را دارد، مچ پا او توانایی تثبیت مناسب بدن را ندارد. این فرد معمولاً دارای پاهای صاف با قوس بسیار کم است. بهترین نوع کفش برای این مشکل، «کفش کنترل حرکتی (Motion Control Shoe)» است.
  • بیش از حد خفیف: این در شرایطی است که ابتدا پاشنه پا نخست بر روی زمین می‌نشیند و سپس به سمت داخل می‌چرخد ​​و به مقدار کمی فشار وارده از زمین را جذب می‌کند. این مشکل معمولاً برای فردی است که قوس کم و متوسط ​​دارد و او باید «کفش پایداری (Stability Shoe)» را انتخاب کند.
  • خنثی: زمانی که قسمت میانی کف پا و کمی بیرون پاشنه ابتدا بر روی زمین می‌نشیند و پا به سمت داخل می‌چرخد ​​و شوک و شفار وارده از سطح زمین را جذب می‌کند.خانمی که پاهایش دارای انحنای خنثی است، معمولاً قوس متوسط و متعادل ​​دارد. بهترین کفش دویدن برای این مورد، انتخاب مدل‌های «کوسن‌دار خنثی (neutral cushioning shoe)» است.
  • کمتر از حد: ابتدا بیرون پاشنه به زمین برخورد می‌کند و به جای غلتیدن به سمت داخل، بر روی قسمت بیرونی پا می‌چرخد. این مشکل مانع از توانایی پا در جذب شوک و فشار می‌شود. این فرد معمولاً دارای قوس زیاد کف پا است و باید «کفش کوسن‌دار خنثی (neutral cushioning shoe)» را برای دویدن انتخاب کند.

انواع کفش زنانه مناسب جهت دویدن

کفش زنانه مناسب برای دویدن

اکنون که از شکل و طرز دویدن خود آگاه شدید، آماده باشید تا کفش متناسب با نیازهای‌تان را پیدا کنید. بر حسب شکل پا، کتانی‌های مخصوص دویدن به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • کفش‌های کنترل حرکتی: این مدل‌ها به طور مستقیم (Straight Last) طراحی شده‌اند. برای شناسایی این مدل، کفش را بچرخانید و به کف (زیره) آن نگاه کنید. در صورت داشتن یک شکل گسترده، مستقیم و بدون انحناء، این مدل کفش کنترل حرکتی است. اگر کف پای شما صاف و قوس پای کمی دارید، این کفش مناسب شما است. این مدل مانع از پیچ خوردن بیش از حد پاهای شما می‌شود، و حداکثر پشتیبانی و تعادل را فراهم می‌کند.
  • کفش‌های پایداری: این مدل‌ها دارای شکلی نیمه خمیده در کف خود هستند. اگر قوس پای معمولی دارید و پرونیشن شما بیش از حد خفیف است، یک مدل کفش پایداری را انتخاب کنید. این کتونی‌ها تعادل و پشتیبانی خوبی را برای پاها فراهم می‌کنند.
  • کفش‌های کوسن‌دار خنثی: مدل‌های کوسن‌دار خنثی بیشترین خمیدگی را در کفی کفش دارند. اگر قوس کفش پاهای شما زیاد است، باید کفش کوسن‌دار خنثی را انتخاب کنید. این مدل‌ها مقدار شوک و فشار وارده از سطح زمین را جذب می‌کنند.

بعد از بررسی زیره کفش، حالا نوبت داخل کتونی است. برای این منظور بندهای کفش را شل کنید تا به خوبی ابعاد و میزان بالشتک حمایتی از گوی پا را ببینید. این بالشتک یا چگالی فوم‌دار، وظیفه پُر کردن میزان قوس پا و در نتیجه حفظ تعادل و ثبات در هنگام دویدن را بر عهده دارد.

اگر به داخل کفش زنانه رانینگ نگاه کنید، اگر بالشتک از ابتدای دهانه کفش شروع و تا زیر پنجه پا را پوشش می‌دهد و حجم زیادی دارد، بدانید که کتانی مدل کنترل حرکتی است. اگر میزان بالشتک کفش در اندازه معمول است، بدانید کفش از نوع پایداری است. همچنین اگر هیچ گونه بالشتکی را در داخل کفش جهت پر کردن قوس کف پا وجود نداشته باشد، کفش از نوع کوسن‌دار خنثی است.

بررسی میزان فیت بودن کفش با پا

کفش زنانه مناسب برای دویدن

بهترین برندهای کتانی ورزشی اغلب برای دستیابی به میزان راحتی و تناسب کفش با پا، فناوری‌های مختلف مورد هدف قرار می‌دهند. اما هنگام تست کردن کفش چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • اطمینان حاصل کنید که در باکس پنجه، فضای کافی برای حرکت دادن انگشتان پا وجود داشته باشد. قاعده کلی این است که کفش باید تقریباً به اندازه یک انگشت دست فضای بیشتری داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در عرض کتانی وجود دارد. شما می‌خواهید کفش به اندازه کافی دارای پهنا باشد که پای شما درون کفش دچار لغزش و حرکت نشود. همچنین باید عرض کفش به گوشه‌های پای‌تان نیز فشار وارد نکند.

نکته: کفش باید دقیقاً فیت پا باشد، نه تنگ و نه گشاد! اگر کتونی تنگ باشد، پا را تحت فشار قرار می‌دهد و اگر گشاد باشد، باعث لغزش پا درون کفش می‌شود.

نکته: از کفی اضافه برای فیت کردن کفش استفاده نکنید، کفش باکیفیت اغلب براساس فیزیک پا طراحی می‌شود.

نکات مهم در خرید کفش دویدن زنانه و دخترانه

حالا که از نوع کفش زنانه مناسب دویدن ایده‌هایی به دست آورده‌اید، زمان آن رسیده است که به فروشگاه محل خرید خود سَری بزنید. در زیر نکاتی آورده شده است که در این امر به شما کمک شایانی می‌کنند:

  • فقط جدیدترین و بهترین کتانی‌ها را نخرید. آنچه برای شما مناسب‌تر است و به خوبی نیازهای‌تان را برطرف می‌کند را پیدا کنید.
  • به متریال و کیفیت کفش دقت کنید، محصولی که در دستان شما قرار دارد باید سبک و انعطاف‌پذیر باشد.
  • از هر گونه فناوری به کار رفته در داخل کتونی اطلاع پیدا کنید. هر یک از این تکونولوژی ها برای نوع خاصی از مشکلات کاربردی هستند.
  • پاشنه کفش باید به خوبی فشار و شوک وارده از سطح زمین را جذب کند، این مورد باعث نرمی در دویدن و حفظ سلامتی مچ پا، زانو و کمر می‌شود.
  • بهتر است سطح رویی کفش دارای پارچه قابل تنفس (سوراخ‌های ریز جلوی کفش) باشد تا از عرق کردن پاها در هنگام ورزش جلوگیری کند.
  • زیره کتانی باید از متریال و جنس بسیار باکیفیت (اغلب رابر و پلی اورتان) ساخته شده باشد تا در برابر زمین‌های سخت و آسفالتی به خوبی مقاومت کند.
  • دهانه کفش باید دارای بالشتک‌های نرم باشد تا از مچ پا به خوبی پشتیبانی کند.
  • ساعات پایانی روز را برای خرید کفش در نظر بگیرید، زیرا پاها در اواخر روز به بزرگترین اندازه خود می‌رسند.
  • در هنگام خرید حضوری حتماً جوراب به پا کنید، این مورد جهت اطمینان بیشتر برای تعیین سایز درست کتانی است.
  • برای خرید اینترنتی بهتر است به فروشگاه‌های معتبر رجوع کنید. حتماً در این وبسایت‌ها از مشخصات، قیمت و شرایط ارسال محصولات آگاهی پیدا کنید.

قبل از اینکه حتی کفش خود را امتحان کنید، فروشنده باید حداقل از شما سؤالات زیر را بپرسد.

  • چه مدت است که شروع به دویدن می‌کنید؟
  • آیا در گذشته هم دویدن را در برنامه تمرینی روزانه یا هفتگی خود داشته‌اید؟
  • کجا بیشتر شروع به دویدن می‌کنید؟ تردمیل یا در محیط باز؟
  • هفته‌ای چند کیلومتر می‌دوید؟
  • آیا پاهای‌تان مشکل خاصی دارد (مثلاً صافی کف پا)؟

براساس پاسخ‌های شما، فروشنده می‌تواند چندین مدل کفش متناسب برای دویدن را به شما معرفی کنید.

نکته: حتی نمایندگی‌های برندهای معتبر در ایران به ندرت چنین پرسش‌هایی را از شما می پرسند، زیرا فروشندگان فاقد دانش لازم هستند. پس بهتر است در هنگام خرید، با اطلاعات شخصی خود به دنبال کفش زنانه مناسب برای دویدن باشید.

[blog-button text=”مشاهده و خرید انواع کفش ورزشی” link=”https://renoiran.com/products/women/women-shoe/sport-women-shoe/” icon=”cat-men–sneaker” icon-align=”right”]

اهمین خرید کفش مناسب برای دویدن

همه بانوان و دختران جوان شیوه تمرینی متفاوتی دارند، برخی مسافت کم و برخی مسافت زیادی را می‌پیمایند، نوع زمینی که بر روی آن می‌دوید نیز متفاوت است، همچنین پاهایی متفاوت نسبت به یکدیگر دارید، در هر صورت کفش‌ها باید هر یک از نیازهای ما را به خوبی بازتاب دهند. اگرچه ممکن است همه این متغیرها پیچیده به نظر برسند، ولی می‌توانید با کسب آگاهی های لازم همانند یک حرفه‌ای عمل کنید.

به خصوص اگر در ورزش کردن خانمی تازه‌کار هستید، اگر مطالب بالا را در خاطر ثبت کنید، نه تنها دچار سردرگمی نخواهید شد، بلکه صاحب کفشی می‌شوید که هم متناسب با نیازهای شما بوده و هم از دویدن با آن‌ها لذت خواهید برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *