سبک پوشش

کفش مردانه مناسب برای دویدن

کفش مردانه مناسب برای دویدن

چطور یک جفت کفش مردانه مناسب برای دویدن پیدا کنیم؟ آیا هر کتانی ورزشی (رانینگ) برای دویدن خوب است؟ در طول سال‌ها تجربه، برندها و تولیدکنندگان بزرگِ جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که: «هر نوع کفش مخصوص دویدن، مناسب هر مردی نیست!»

به این معنا که، انتخاب کفش ایده‌آل بستگی به نیازهای ورزشی (بر حسب نوع تمرین)، شکل و مشکلات پا و علاقه شخصی فرد دارد. بنابراین، آیا ترجیح شما کفش نرم است یا سفت؟ آیا تمرین‌های‌تان بر طبق دویدن در مسافت‌های طولانی برنامه‌ریزی شده یا مسافت‌های کوتاه؟ و آیا اصلاً کف پای‌تان صاف است؟

لیستی از چنین پرسش‌هایی ممکن است برای همه آقایان پیش آید، که نشان‌دهنده اهمیت بالای موضوع مورد بحث است. اما بعد از طرح این سؤالات، یافتن پاسخ‌هایی جامع کاری مهم می‌باشد. در مقاله دیگری از کیف و کفش رنو ، ما درباره نحوه انتخاب و بررسی مشخصات کفش دویدن مردانه می‌پردازیم.

کفش مردانه مناسب برای دویدن

برای شروع کار، درک هدف از تولید هر نوع کتونی ورزشی و شناخت کوچک‌ترین تفاوت‌های آن بسیار مهم است. در اینجا عناصر اصلی همانند ثبات، انعطاف‌پذیری، ضخامت پاشنه نسبت به پنجه (Drop)، وزن، جذب فشار و دیگر ویژگی‌های کلی کفش مناسب دویدن مورد ارزیابی قرار گرفته است:

ثبات

در طراحی کتانی ورزشی، ثبات یا پایداری به توانایی کفش در پشتیبانی از فرم خوب دویدن اشاره دارد. این بدان معنی است که سطح بهینه کف پا ثبات را ترجیح می‌دهد، ولی اگر کفش پایداری لارم را نداشته باشد، مفصل قوزک پا به داخل و یا خارج تمایل به حرکت دارد.

این مورد که به پرونیشن معروف است، در بلند‌مدت باعث مشکلات متعدد و تغییر در فرم راه رفتن می‌شود. بنابراین، کفش ورزشی باید براساس شکل پای فرد انتخاب شود، برای مثال، اگر گودی پایتان بیش از اندازه است، کفش مناسب برای دویدن باید به طور کامل گودی پای شما را پُر کرده و کفی نرمی داشته باشد، یا اگر کف پایتان صاف است، کفی کفش باید سفت باشد تا از چرخش پا به داخل جلوگیری کند.

انعطاف‌پذیری   

نظرات درباره انعطاف‌پذیری متفاوت است؛ دونده‌هایی که روی سرعت تمرکز می‌کنند اغلب کفش سفت‌تر را ترجیح می‌دهند، زیرا برای شتاب گرفتن، پا درون کفش حرکت نکند. در این مورد انعطاف پذیری کفش در سطح کناری، باید کم باشد.

برای ورزشکارانی که تمرین‌هایی سبک دارند و اغلب در داخل باشگاه ورزش می‌کنند، کفش نرم با انعطاف پذیری بالا انتخاب بهتری است. همچنین زیره کفش برای دوندگان استقامتی و یا افرادی که در خیابان و بر روی آسفالت ورزش می‌کنند، به غیر از سفت بودن باید ضخامت بیشتری نیز داشته باشد.

ضخامت پاشنه نسبت به پنجه

تفاوت بین اندازه پاشنه و پنجه برای افرادی که به دنبال کفش مناسب جهت دویدن هستند، موضوعی مهم است. اندازه بیشتر باعث افزایش طول گام، شتاب و سرعت و اندازه کمتر به کاهش این موارد منجر می‌شود.

برای ورزشکاران دو استقامتی که نیاز به سرعت بالا دارند، کتانی مناسب باید ترکیبی از سفت بودن بدنه (نرم نباشد) و اندازه ضخامت بیشتر پاشنه نسبت به پنجه باشد. بالعکس، برای دوندگان دوی ماراتون که نیاز به سرعت و شتاب گرفتن ندارند و به اصطلاح نرم می‌دوند، کفش باید منعطف و اندازه پاشنه نسبت به پنجه نیز کم باشد.

وزن

وزن کتونی باید در هر صورت کم باشد، زیرا پاهای شما در هنگام راه رفتن یا دویدن نباید سنگین باشند. اگر کفش سنگین باشد، شما باید نیروی اضافی را برای حمل آن صرف کنید، این باعث می‌شود زودتر از زمان معمول خسته شوید.

راحتی بیشتر نیز از جمله مزایای استفاده از کفش سَبک است، به این معنا که شما در زمان دویدن احساس می‌کنید که در حال پرواز هستید. به‌طورکلی، سَبک بودن کفش در عین حال که بسیار لذت‌بخش است، به پیشرفت برنامه تمرینی فرد نیز کمک می‌کند.

جذب فشار

در هنگام دویدن، فشار وارده از برخورد پاشنه پا با سطح سختی به مانند آسفالت، در بلند مدت باعث ایجاد انواع ناراحتی در زانو می‌شود. برای رفع این مورد لازم است کتانی مورد نظر دارای ویژگی جذب فشار باشد.

امروزه با وجود تکنولوژی‌های جدید، کفش‌های رانینگ مردانه در قسمت پاشنه و زیره خود از مکانیسم‌های جذب فشار و شوک استفاده می‌کنند. این مکانیسم‌ها بر نوع متریال و شکل طراحی زیره کفش پایه‌ریزی شده است.

[products-box id=”166″]

هر قسمت از کفش مردانه مناسب برای دویدن باید چگونه باشد؟

رویه

همه چیز در مورد رویه کفش به نرمی، انعطاف‌پذیری و متریال باکیفیت باز می‌گردد. مدل‌های جدید و بهترین مارک‌های کتانی ورزشی، ترکیبی از پارچه مقاوم، نرم و مش‌دار (سوراخ های ریز جلوی کفش جهت تنفس و عدم عرق کردن پا) هستند. رویه کفش باید در قسمت پنجه به راحتی خم شده و همچنین بسیار نرم باشد.

یقه

یقه کفش در بالا باید به خوبی پاها را نگه داشته و با داشتن بالتشک‌های نرم از پاها محافظت کند. به این نکته توجه کنید که بالشتک‌های تعبیه شده در قسمت یقه آیا با استخوان‌های کناری مچ پا در تعامل هستند؟ و یا اینکه منحنی پشت کفش نیز باعث تحریک تاندون آشیل می‌شود؟ هیچ کدام از دو مورد قبل نباید در طراحی کفش لحاظ شود.

پاشنه

پاشنه کفش باید بسیار مقاوم بوده و دربرابر فشار و جذب شوک، عملکرد بالایی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد كه اندازه پاشنه در عین حال كنترل حركت را در اختیار ورزشکار قرار می‌دهد، بلكه مسئول پشتیبانی و حفظ ثبات پاها در زمان دویدن است. پاشنه سفت برای دوندگان استقامتی و پاشنه نرم برای ورزشکارانی است که معمولاً ترکیبی از تمرین‌های جهشی، پرش و دویدن را دارند، مناسب است.

ارتفاع قوزک

این قسمت دقیقاً بین قوزک پا و لبه بالایی پاشنه کفش است. برای کتانی مخصوص دویدن، این قسمت وظیفه نگهداری و افزایش تحرک در مچ پا را دارد. در حالی که ارتفاع قوزک اجازه می‌دهد تا مچ پا برای حرکت کردن آزاد باشد، احساس ایمنیِ بدون لغزش پا درون کفش را نیز فراهم می‌کند.

زبانه و بَند

زبانه کفش مردانه مناسب برای دویدن باید نرم و فوم‌دار باشد تا از فشار وارده از سوی بَند به پا بکاهد. زبانه همچنین نباید خیلی بلند یا کوتاه باشد، باید به اندازه‌ای باشد که در زمان کشیدن و بستن بَندها، بتوان آن را با انگشتان دست گرفت. همچنین، بند کفش نیز باید نرم بوده و از پارچه مقاومی ساخته شده باشد تا در استفاده طولانی‌مدت، دچار خرابی یا پارگی نشود.

جعبه پنجهَ

جعبه پنجه در جلوی کفش باید دارای متریالی نرم و منعطف باشد و تا در زمان دویدن باعث ناراحتی و درد در این ناحیه نشود. نوک کفش نیز معمولاً با استفاده از پلاستیک قوی مقاوم‌سازی می‌شود تا در اثر برخورد با محیط پیرامون، مشکلی برای نوک انگشتان پا ایجاد نشود. همچنین عرض جعبه کفش باید به اندازه باشد که ورزشکار بتواند به راحتی انگشتان پای خود را در داخل کفش حرکت دهد.

زیره

قسمتی از کتانی که با سطح زمین برخورد می‌کند و اغلب از انواع ترکیبات لاستیکی یا فومی ساخته می‌شود زیره نام دارد. این قسمت از کفش باید حداکثر مقاومت را در برابر سایش، ضربه، فرورفتگی و مشکلات دیگر داشته باشد. همچنین، زیره باید از موادی ساخته شود که کم وزن بوده و در کنار دوام بالا به ثابت پا در هنگام دویدن نیز کمک کند.

قسمت میانه

در زمان راه رفتن، نخست پاشنه پا بر روی زمین قرار می‌گیرد، ولی در زمان دویدن، قسمت میانه پا اولین جایی است که با زمین برخورد می‌کند. بنابراین، قسمت میانه کفش وظیفه جذب نیروها و فشار وارده از کف زمین به زانوها را بر عهده دارد. بنابراین، متریال مورد استفاده در این قسمت باید کاملاً جاذب فشار و شوک باشد. برای افرادی که از مشکلات صافی کف پا و گودی بیش از حد رنج می‌برند، استفاده از متریال سفت‌تر در قسمت میانه کفش دویدن مردانه است.

شیارهای زیره

برای اینکه کفش در زمان دویدن در ناحیه پنجه به راحتی خم شود و به افزایش دامنه حرکت و سرعت ورزشکار کمک کند، معمولاٌ زیره آن دارای شیارهای منظمی است. این شیارها ممکن است در طرح‌ها و الگوهای خاصی باشند، ولی نکته مهم در وجود این شیارها، کم شدن وزن کفش است.

تکیه‌گاه پنجه

در زمان پریدن از پنجه پا استفاده می‌کنید، همچنین در هنگام بازگشت از پرش نیز بر روی پنجه پا فرود می‌آیید. بنابراین، قسمت تکیه‌گاه پنجه در عین حال که باید به شما در پریدن سریع و راحت کمک کند، باید در زمان فرود آمدن نیز فشار وارده از کفش به پنجه پا را نیز جذب کند. این قسمت از کفش مناسب دویدن برای حفظ تعادل، ایجاد انرژی و جذب فشار باید از متریال ویژه‌ای ساخته شود.

داخل کفش

یقیناً زمانی که با پوشیدن کتانی مردانه احساس راحتی کردید، باید بدانید کفش به خوبی از پاهای‌تان محافظت خواهد کرد. بخشی از راحتی در داخل کفش به پشتیبانی خوب از گودی یا قوس پا مرتبط است، یعنی کتونی مناسب دویدن باید دارای برآمدگی یا بالشتک داخلی برای پُر کردن گودی پا باشد. برای افرادی که گودی بیش از حد کف پا دارند، انتخاب کفشی که به طور کامل این نقص را برطرف کند، حیاتی است.

[blog-button text=”مشاهده و خرید انواع کفش ورزشی مردانه” link=”https://renoiran.com/products/men/men-shoe/sport-men-shoe/” icon=”cat-kid–shoes” icon-align=”right”]

توصیه‌هایی قبل از خرید کفش مناسب برای دویدن

اکنون به خوبی می‌دانید که کفش مردانه مناسب برای دویدن چیست، بنابراین وقت آن است به فکر خرید یکی از این کفش‌ها باشید. چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • بهتر است از فروشگاه‌های تخصصی یا نمایندگی‌های مجاز برندهای بزرگ تولید کننده کفش ورزشی خرید کنید.
  • پاهای شما با گذشت زمان تغییر می‌کنند، بنابراین لازم است هر چند وقت یکبار پاهای خود را اندازه‌گیری کنید.
  • اگر اندازه پای شما بین دو سایز کفش بود، سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید.
  • از خرید کفش با سایز کوچک به بهانه جا باز کردن خودداری کنید. کفش تنگ منجر به ایجاد تاول و تورم در قسمت‌های مختلف پا می‌شود.
  • معیارهای سایزبندی کتونی مردونه در برندهای مختلف، متفاوت است. ممکن است مدل کفشی از برند اَسیکس سایز 40 باشد، ولی کفشی از برند کاپــا یا آدیداس سایز 38 باشد.
  • در زمان خرید حضوری و انتخاب سایز درست کفش، حتماً جوراب بپوشید.
  • اولویت نخست خود را بر کیفیت و راحتی قرار دهید، سپس بر حسب علاقه به رنگ، مدل و زیبایی کتانی توجه کنید.
  • در زمان خرید حتماً در مورد تخفیف‌ها و حراجی‌های فصلی از مسئولین فروشگاه، پرسش‌های لازم را انجام دهید تا کفشی ارزان‌تر را خریداری کنید.
  • بهترین زمان خرید کفش ورزشی، ساعات آخر روز است، زیرا در این زمان پاها به بزرگ‌ترین اندازه خود در طول روز می‌رسند.
  • کفش مورد نظر خود را براساس شکل و خصوصیات پا، نوع فعالیت ورزشی و مقدار قیمت مورد بررسی قرار دهید.

در پایان این جمله را فراموش نکنید: «هر کفش ورزشی، مناسب هر فردی نیست!»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *