آموزش و نگهداری

چه زمانی باید کفش ورزشی خود را عوض کرد؟

عوض کردن کفش ورزشی

عوض کردن کفش ورزشی آن هم به طور مرتب، عاملی مهم در سلامت پاها است. بسیاری از ما فقط به این دلیل که از شاخص‌های فرسوده شدن کتونی بی‌اطلاع هستیم، بعد از پایان طول عمر کفش هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

دویدن با کتانی قدیمی می‌تواند منجر به ایجاد انواع ناراحتی و صدمات مختلف شود. با گذشت زمان، کفش‌های رانینگ شوک و فشار وارده از سطح زمین را دیگر جذب نمی‌کنند و بالشتک‌های آن‌ها ثبات خود را از دست می‌دهند.

حتی برای داشتن استایلی زیبا، پوشیدن کفش فرسوده بدترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیافتد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از آسیب دیدگی انجام دهید، عوض کردن کفش ورزشی در زمان مناسب است؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

چه زمانی باید کفش ورزشی خود را عوض کرد؟

عوض کردن کفش ورزشی

به عنوان یک قاعده کلی، کفش‌ها باید برای بیشتر افراد هر 8 تا 12 ماه یا هر 500-700 کیلومتر دویدن تعویض شوند. بهترین برندهای کفش ورزشی اغلب دوام بیشتری دارند و می‌توانند تا چندین سال نیز قابل استفاده باشند. یکی از علائمی که نشان می‌دهد دیگر نباید از کفش خود استفاده کنید، میزان کاهش راحتی آن است. با کم شدن متریال، بالشتک و تکیه‌گاه، قسمت‌های مختلف کفش به  مرور زمان دچار فشردگی می‌شوند.

از بین رفتن کفش ورزشی بر حسب نوع ورزش و نوع پاهای افراد متفاوت است. برای مثال، ورزش‌های سنگین همانند بدنسازی باعث می‌شوند به سرعت کفش کیفیت خود را از دست بدهد، یا افرادی که دارای صافی کف پا هستند، اغلب زود به زود کفش‌های خود را عوض می‌کنند. در اینجا چند شاخص مهم وجود دارد که به شما می‌گویند: «زمان عوض کردن کفش ورزشی هم اکنون فرا رسیده است»:

محاسبه مقدار مسافت پیموده شده

علاوه بر پیگیری تعداد کیلومترهای استفاده شده، مکانی که در آن قرار دارید نیز مورد توجه است. اگر در جاده‌های خشن و یا مسیرهای ناهموار سنگ‌لاخی تمرین می‌کنید، لازم است کفش‌های خود را زودتر از آنچه بر روی تردمیل می‌دوید، تعویض کنید.

اگر از بدو خرید کفش، اولین تاریخ استفاده از آن را یادداشت و به طور روزانه مدت زمان استفاده از کفش را ردیابی ، به درستی خواهید فهمید مسافت پیموده شده چقدر بوده و آیا زمان تعویض کفش فرا رسیده است یا خیر!

درد گرفتن پاها هنگام دویدن

اگر در ماهیچه‌های پای خود احساس درد می‌کنید، یا دارای برآمدگی‌های ساق پا یا درد در مفاصل به خصوص در زانوها دارید، ممکن است کفش هایی شما کوسن و بالشتک‌های خود را از دست داده است. وجود این بالشتک‌ها به ویژه در زیره کفش جهت جذب فشار وارده از سطح زمین به زانوها ضروری هستند.

کفش‌هایی که جذب شوک خوبی دارند می‌توانند فشار را از روی رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات و استخوان‌های شما به حداقل برسانند. هنگامی که در هر دو طرف احساس درد دارید، به عنوان مثال هر دو زانو، این اغلب نشانگر این است که شما به کفش جدید احتیاج دارید.

از بین رفتن خطوط زیر کفش

یک علامت مبنی بر فرسوده شدن کفش این است که آج‌ها و خطوط کف کفش ورزشی شما از بین رفته است. زیره کفش در واقع بیشترین تماس را به سطح زمین دارد، بنابراین سایید شده و از بین رفتن خطوط زیر کتانی خود به تنهایی عاملی برای تعویض کفش است.

ممکن است از خود سوال کنید این خطوط و آج‌ها برای چه هستند؟ باید بگوییم این خطوط باعث کاهش وزن کفش، افزایش اصطکاک و بهبود جنب و جوش در ورزشکار می‌شود.

ساییده شدن ضخامت کفی کفش

همچنین باید مواظب مقدار سایش کفش کتونی باشید. برای مثال، کتانی های ورزشی برخی افراد در قسمت پاشنه و در ناحیه بیرونی دچار سایش می‌شوند، به طوری که صخامت ناحیه بیرونی کمتر از ضخامت ناحیه داخلی است. این مشکل اغلب به دلیل وجود مشکل پرونیشن است. به این معنا که باید بدانید پای شما به کدام سمت چرخش دارد.

اگر سایش بیش از حد را در لبه‌های بیرونی کفش خود مشاهده می‌کنید، این علامت نشانه این است که پای شما به سمت خارج حرکت می‌کند‌، و نتیجه ضربه روی پاشنه کفش را استخوان‌های بیرونی پای شما اعماال می‌کند.

کفش جدید احساس بهتری به شما می‌دهد

راحتی شما هنگام دویدن مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که پوشیدن کفش راحت به دونده کمک می‌کند تا هنگام دویدن فرم و حرکت مناسب خود را حفظ کند، که به نوبه خود خطر آسیب را کاهش می‌دهد. اگر با کفش قدیمی خود احساس خوبی ندارید، عوض کردن کفش ورزشی را در دستور کار قرار دهید.

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که دونده‌ها بهتر است دو جفت کتونی خریداری کنند. اینکه بتوانید به طور میانگین از هر دو کفش خود استفاده کنید، می‌توانید مطمئن شوید که هر دو آن‌ها طول عمر بیشتری خواهند داشت. حتی می‌توانید از یک جفت کتونی برای استفاده روزانه در محیط کار، خرید کردن و موقعیت‌های دیگر استفاده و از کتونی دیگر فقط در زمان ورزش بهره ببرید.

چگونه عمر کتانی‌های خود را افزایش دهیم؟

عوض کردن کفش ورزشی در زمان خود مهم است، اما مراحلی نیز وجود دارد که می‌توانید برای طولانی کردن عمر کفش انجام دهید:

  • فقط کفش را هنگام دویدن بپوشید. ممکن است پوشیدن کفش‌های ورزشی در تمام روز وسوسه‌انگیز باشند، زیرا بسیار راحت و نرم هستند. اما پوشیدن روزانه و استفاده اضافی می‌تواند عمر کتونی را به طرز چشمگیری محدود کند. برای پیاده‌روی، دویدن، استفاده روزانه در محیط کار و برای هر فعالیت مختلفی کفشی متفاوت خریداری کنید.
  • کتانی را تمیز نگه دارید. بعد از هر بار استفاده، کفش خود را تمیز کنید تا هرگونه کثیفی، گل و لای و گرد و غبار کاملاً از بین برود. هر سنگ یا سنگریزه‌ای را که ممکن است در آج‌های کف کتونی گیر کرده باشد را حذف کنید. اگر نیاز به شستن آن‌ها دارید، فقط با استفاده از اسفنج و مقداری آب و صابون، کتانی خود را تمیز کنید.
  • همیشه کتونی خود را خشک کنید. اگر به هر نحوی کفش‌های ورزشی شما خیس شدند، هرگز آن‌ها را با ماشین لباس‌شویی یا با قرار دادن بر ری بخاری خانه خشک نکنید. گرمای زیاد می‌تواند متریال کفش را خراب کند. بهترین کار قرار دادن کتونی در بالکن یا گوشه‌ای از خانه است، که به دور از نور مستقیم آفتاب باشد. همچنین لازم است بندهای کتانی کاملاً باز و به همراه کفش در گو‌شه‌ای از اتاق جهت خشک شدن قرار گیرد.
  • بر حسب نوع ورزش کتونی مناسب را انتخاب کنید. انتخاب کفش براساس نوع تمرین شما از مهمترین عوامل در افزایش طول عمر کفش است. برای پیاده‌روی، دویدن در زمین‌های سخت، دویدن بر روی تردمیل، ورزش بدنسازی، تنیس و هر نوع فعالیت ورزشی و تمرینی دیگر، کتونی ورزشی مناسب وجود دارد. کفش‌های مخصوص دویدن با اصطلاح رانینگ در بازار شناخته می‌شوند.

چرا عوض کردن کفش ورزشی کاری مهم است؟

به وضعیت کلی کتانی خود و همچنین نحوه احساس‌تان بعد از هر بار استفاده یا دویدن توجه کنید. عوض کرن به موقع کتونی از یک سو اثرات نامطلوب آن برای پاها را کاهش می‌دهد و از سویی دیگر به داشتن تمرین‌های مفید و کامل کمک می‌کند.

مراقب از پاها دارای دو جنبه روحی و جسمی است، هر اندازه پاهای شما در وضعیت بهتری باشند، روان شما نیز آرامش بیشتری خواهند داشت. بنابراین، همه شاخص‌های بیان شده در بالا را در ذهن نگه دارید، این موارد به عنوان راهنمایی جامع برای کمک به خود جهت تعیین مدت ماندگاری کفش دویدن عمل می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *