آموزش و نگهداری

کفش آکسفورد چیست؟

کفش آکسفورد

اگر فقط یک جفت کفش برای پوشیدن با کت و شلوار یا استایل رسمی وجود داشته باشد، بی‌تردید کفش آکسفورد (Oxford Shoes) است. به دلیل تطبیق‌پذیری در مدل، رنگ و انتخاب نوع متریال، این کفش احتمالاً محبوب‌ترین کفش رسمی مردانه است. کفش اکسفورد هرگز از سبک خارج نمی‌شود و تا پایان تاریخ به‌عنوان یک مدل کفش رسمی شناخته خواهد شد. اما این کفش دقیقاً از کجا آمده است؟ و مهمتر از همه، چه چیزی باعث می‌شود این کفش تا این اندازه بی‌نظیر باشد؟ کافی است بگوییم: «درباره کفش آکسفورد صحبت بسیار است.» با کیف و کفش رنو همراه باشید.

کفش آکسفورد چیست؟

کفش آکسفورد چیست؟

به عبارت ساده، آکسفورد کفش‌هایی با بَند دوطرف بسته هستند، به این معنا که ناحیه بَندی کفش کاملاً به هم بسته هستند. به‌طور‌سنتی آکسفورد کفشی مردانه است، اما امروزه مدل‌هایی از کفش پاشنه بلند زنانه وجود دارند که شبیه به این کفش هستند. هر کفش که دارای بَند دو طرف بسته باشد را می‌توان به‌عنوان اکسفورد طبقه‌بندی کرد. همین ویژگی منحصربه فرد باعث می‌شود کفش تقریباً یکپارچه به نظر برسد. همچنین، این امر به ظاهر رسمی، کلاسیک و شیک این مدل کفش کمک کرده است.

ویژگی‌های کفش آکسفورد:

به‌طور خلاصه، مشخصات این کفش به شرح زیر است:

  • بَند دوطرف بسته
  • پاشنه کم
  • زیر قوزک پا (ارتفاع ساق)
  • تعداد سوراخ حداقل پنج عدد
  • دارای دوخت ظریف در رویه کفش

[products-box id=”165″]

تاریخچه ساخت کفش Oxford

تاریخچه ساخت کفش Oxford

در قرن هفدهم، کفش‌های چرمی حاکم بر پوشاک مردان بودند و غالباً به جای بَند، با دکمه‌های بسته می‌شدند و هم در بیرون از منزل و داخل خانه پوشیده می‌شدند. این کفش‌ها تاحدود پاشنه‌دار بودند، مدلی که توسط پادشاه لوئیز چهاردهم فرانسه که قد متوسطی داشت محبوبیت پیدا کرد. در آن زمان، فرانسه مرکز فرهنگی اروپا بود و از این رو بیشتر آقایان از سبک پوشاک این کشور الهام می‌گرفتند.

با این حال، این مدل کفش کلاسیک بسیار راحت بود و اگرچه کاملاً مشخص نیست که چه کسی کفش کسفورد را اختراع کرده است، اما به نظر می‌رسد که دانش آموزان دانشگاه آکسفورد در سال 1825 نیم بوتی به نام آکسونیا (Oxonia) را رواج دادند. ساق کوتاه در دو طرف این کفش باعث می‌شد که پوشیدنش بسیار راحت‌تر از چکمه‌های بلند باشد.

جالب اینجاست که آکسفورد یک کفش با منشاء دانشگاهی است که امروزه آن را به‌عنوان کفشی روزمره برای پوشیدن در محوطه دانشگاه توسط دانشجویان انگلیسی و غیرانگلیسی در نظر گرفته می‌شود.

به آرامی با گذشت زمان، شکافت بین دو طرف بَند از بین رفت و ویژگی بَند دو طرف بسته اختراع شد. تغییرات بیشتر شامل کم شدن پاشنه و کاهش ارتفاع ساق پا بود. هنوز بحث این است که آیا همه این تغییرات در دانشگاه اتفاق افتاده است، اما به نظر بسیار غیرممکن می‌آید. برخی ادعا می‌کنند که کفش Oxford از اسکاتلند و ایرلند ظهور کرده است، که این موضوع نیز هنوز جای بحث دارد.

با این حال، ما به طور یقین می‌دانیم که در سال 1846 جوزف اسپارکس هال، مخترع «بوت چلسی» در مجله جدید ماهانه اظهار داشت: «هیچ کفش به اندازه آکسفورد نمی‌تواند در راه رفتن راحت و انجام کارهای روزانه به مردان کمک کند، این کفش تنها با پنج سوراخ و با قابلیت پوشیدن و در آوردن راحت، بهترین مدل در نوع خود است.» با این تفسیر، حداقل تا آن زمان می‌توان فهمید که نام آکسفورد در بین عموم مردم شنیده می‌شد.

[mustread posts=”3337″]

جنس و رنگ کفش آکسفورد

جنس و رنگ کفش آکسفورد

آکسفوردِ باکیفیت معمولاً از چرم طبیعی ساخته می‌شود، در این میان چرم تولید شده از پوست گوساله از دیگران بهتر است. با این حال، محبوبیت سبک و تنوع بسیاری از این کفش بدان معنا است که می‌توانید آکسفوردها را در طیف وسیعی از متریال‌ها از جمله جـیر را نیز خریداری کنید.

در مورد انتخاب رنگ، کفش‌های آکسفورد مشکی به دلیل سبک رسمی‌شان رایج‌ترین هستند. در حقیقت، نوع مشکی اکسفورد اغلب به عنوان کفش رسمی – اداری برای محیط‌هایی در نظر گرفته می‌شود که مردان ترجیح می‌دهند لباس تیره (کت و شلوار مشکی) بپوشند.

همچنین می‌توانید رنگ قهوه‌ای تیره و یا روشن و حتی عسلی را انتخاب کنید. اگرچه همیشه به اندازه کفش‌های مشکی کاملاً رسمی تلقی نمی‌شود، اما آکسفوردهای قهوه‌ای یا انتخابی هوشمندانه هستند و با کت و شلوار سرمه ای و خاکستری ست هستتند.

[blog-button text=”مشاهده و خرید انواع کفش مجلسی مردانه” link=”https://renoiran.com/products/men/men-shoes/men-formal-shoes/” icon=”cat-men–classic” icon-align=”right”]

چرا باید حداقل یک جفت کفش اکسفورد داشته باشیم؟

آکسفورد به دلیل ماهیت خود یعنی بَند دوطرف بسته شناخته می‌شود. بهترین شیوه برای زیباتر شدن این کفش این است که باید بَندهای آن را از زیر به صورت صاف رد کنید تا تقاطع اتصال بَند با سوراخ‌های کفش در زیر پنهان شود. برحسب علاقه رنگ مورد نظر را نیز انتخاب کنید و سعی کنید آن را با رنگ پوشش خود ست کنید. به هر روی، کفش‌های آکسفورد رسمی‌ترین نوع کفش مردانه است و برای موقعیت‌های مختلف همانند عروسی، محیط‌های اداری و حضور در در رویداد مهم، انتخابی عالی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *