بررسی و خرید

انواع چرم

انواع چرم

در انتخاب بهترین نوع چرم برای کاربردهای مختلف، یا خرید محصولات چرمی آماده، شناخت انواع چرم (Types of Leather) مختلف مهم است. این اصطلاحات چرمی به طور کلی نحوه فرآیند تولید و ساخت آنها را بازگو می‌کند. ما مشتریان را ترغیب می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید، ابتدا با انواع چرم آشنا شوند و سپس محصول خود را نهایی کنند. از آنجایی که امروزه بیشتر تولیدکنندگان و فروشندگان به طور دقیق جنس محصولات خود را تعریف نمی‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت که مردم تفاوت هر یک از آنها را بدانند. شناخت نوع چرم باعث می‌شود در زمان خرید کفش یا کیف زنانه، مشتریان دچار گمراهی نشوند؛ با کیف و کفش رنو همره باشید.

[TOC]

انواع چرم

ما در زیر یک به یک به معرفی انجام مختلف چرم می‌پردازیم، هر کدام از این چرم ها دارای فرآیند تولید متفاوت و کاربردهای گوناکون است:

چرم دانه ای کامل (Full Grain or Top Grain Leather)

چرم دانه ای کامل (Full Grain or Top Grain Leather)

چرم دانه ای کامل

این پرم بالاترین لایه پوست حیوان است که توسط دستگاه به ضخامت‌های مختلف در لایه‌ها متفاوت تقسیم می‌شود. اگر این لایه بیرونی به عنوان دانه طبیعی اصلاح نشده باقی بماند، این لایه خارجی زخم‌ها و الگوهای موی طبیعی حیوان را نیز نشان می‌دهد. ضخامت چرم دانه‌ای کامل اغلب بیشتر از دیگر انواع چرم است و محصول نهایی بدون هیچ گونه اصلاح و ساییدگی در تولید محصولات چرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چه برای پارچه و روکش، پوشاک، کفش و یا وسائل زینتی، نوع دانه‌ای کامل بهترین نوع چرم است، زیرا قوی‌ترین و بادوام‌ترین و همچنین با ارزش‌ترین لایه پوستی حیوانات است.

[mustread posts=”6027″]

دانه‌ای اصلاح شده (Corrected or Embossed Grain)

دانه‌ای اصلاح شده (Corrected or Embossed Grain)

دانه‌ای اصلاح شده

لایه خارجی که مقدار زیادی خراش یا زخم دارند، توسط دستگاه ساییده می‌شود تا سطحی تمیز ایجاد شود که به آن چرم دانه‌ای اصلاح شده می‌گویند. پس از تقسیم بر ضخامت مورد نیاز، این چرم مورد ساییدگی قرار می‌گیرد و در پایان محصول به دست آمده بدون هیچ گونه زخم طبیعی بوده و کاملاً بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسد؛ این چرم دیگر دانه کامل یا طبیعی نیست. همچنین ضخامت این چرم کمتر شده و دوام آن نیز پایین آمده است. این چرم برای بسیاری از کاربردها از تولید کفش گرفته تا مبلمان و بسیاری وسائل چرمی دیگر مفید است. فقط یادتان  باشد این چرم سطحی تقریباً صاف دارد، با اینکه همچنان می‌توان خطوط و الگوهای پوشتی حیوان را مشاهده کرد.

[products-box id=”87″]

چرم جیر (Split Suede)

چرم جیر (Split Suede)

چرم جیر

لایه دوم یا لایه زیرین پوست که پس از برداشتن لایه خارجی باقی مانده است برای ساخت چرم جـیر استفاده می‌شود. این نوع چرم بسته به کاربرد، ضخامت‌های مختلفی نیز پیدا دارد. از آنجا که این یک محصول جانبی در فرآیند دباغی پوست است، هزینه کمتری دارد و از این رو در محصولاتی که به دانه کامل احتیاج ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطح رویی این چرم دارای پرزهای نرم است که معمولاً در یک طرف دارای خواب است. چرم جیر استفاده گسترده‌ای در مبلمان و پوشاک دارد است و از نظر فنی یک نوع چرم صال شناخته می‌شود.

[mustread posts=”4249″]

نبوک (Nubuck Sueded Grain)

نبوک (Nubuck Sueded Grain)

نبوک

با ریختن ملایم دانه طبیعی برای باز کردن سلول مو بر روی قسمت خارجی پوست حیوان، به چرم احساس مخملی و نرم داده می‌شود که به نبوک معروف است. اصلاح نواقص موجود در سطح خارجی پوست باعث ایجاد چرمی نرم و ساق می‌شود. چرم نبوک از جیر مقومت تر و اغلب گران قیمت تر است و بیشتر در تولید کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نکته مهم در مورد این چرم، نگهداری در برابر خاک و لکه‌گیری است، زیرا تمیز کردن آن بسیار دشوار است. همچنین ممکن است در وهله اول نبوک را با جیر اتشباه بگیرید، ولی نبوک دارای پرزهای بسیار ریز بوده و ضخامت بیشتری از جیر دارد.

[products-box id=”86″]

چرم پیوند یافته با الیاف (Reconstituted, Bonded or Fibre Leather)

چرم پیوند یافته با الیاف (Reconstituted, Bonded or Fibre Leather)

چرم پیوند یافته با الیاف

در اینجا بقایای چرمی و ضایعات کارخانه‌های پوشاک و کفش مورد بازیافت قرار می‌گیرد که به چرم پیوند یافته مشهور است. در این نوع چرم، ذرات الیاف با چسب به پارچه متصل می‌شوند و به دنبال آن یک دانه مصنوعی، الگوی سلول مویی و خطوط چرم را ایجاد می‌کند. این مواد دارای یک سطح پشتی ساخته شده از جیر و از جنس چرم دانه‌ای اصلاح شده است. از آنجا که حداقل از 51٪ الیاف چرمی تشکیل شده است به عنوان چرم اصل معرفی می‌شود و در بسیاری از محصولات ارزان قیمت پوشاک و اثاثه یا لوازم داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

[mustread posts=”12425″]

اهمیت خرید محصولات چرمی

کفش چرم یا کیف چرم و یا اصلاً هر نوع کالای چرمی نیاز به تعرف ندارد، زیرا همه ما به خوبی میزان ارزش چرم اصل را می‌شناسیم. اما آنچه مهم است شناخت انواع چرم است، زیرا پی بردن به ارزش‌های چرم نیاز به شناخت دقیق نسبت به آن دارد. ما در یالا پنج نوع از چرم‌های طبیعی را معرفی کردیم، حال می‌توانید به بازار بروید و یا خیال راحت و با اطمینان بالا محصول مورد نظر را خریداری کنید. فقط به خاطر داشته باشید چرم اصل نظر دیگران را به سرعت به خود جلب می‌کند، زمانی که شما یک کیف یا یک کفش چرمی دارید، سعنی در کانون توجهات قرار دارید.

[products-box id=”175″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *