اخبار رنو

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی

بلک فرایدی (Black Friday) چه روزی است؟ این رویداد به طور غیررسمی به شروع فصل خرید و حراج آخر سال در آمریکا و کشورهای اروپایی اطلاق می‌شود. در این روز، مردم قبل از باز شدن فروشگاه‌ها، ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا بتوانند به سرعت وارد مغازه شده و بهترین و بالاترین تخفیف‌ها را به دست آوردند. در چند سال گذشته همه ما عنوان تبلیغاتی بلک فرایدی را به وفور در کشور مشاهده می‌کنیم، اما این اصطلاح غریب که وارد بازار فروش فیزیکی و اینترنتی کشور شده است، دقیقاً به چه معناست؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

تاریخچه جمعه سیاه

بلک فرایدی

سرچشمه این اصطلاح به کشور آمریکا باز می‌گردد. از آنجا که شکرگذاری همیشه در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر است، روش بعدش که جمعه است اغلب به عنوان یک روز تعطیل غیررسمی شناخته می‌شود. در این روز افراد سر کار نمی‌روند و مغازه‌ها معمولاً فقط برای یک روز تخفیف‌های کریسمسی را ارائه می‌دهند. فروشگاه‌ها به طور معمول برنامه‌های بلک فرایدی خود را تا زمان نزدیک به جمعه اعلام نمی‌کنند، بنابراین به سختی می‌توان فهمید کدام فروشگاه بالاترین تخفیف‌ها را ارائه می‌دهد. در آمریکا روز جمعه سیاه اغلب فروشگاه‌ها از ساعت 6 صبح باز هستند.

بلک فرایدی آخرین روز جمعه ماه نوامبر است.

در چند سال گذشته (از سال 2013 به این سمت)، Black Friday قبل از جمعه آغاز می‌شود، برخی فروشگاه‌ها فروش جمعه سیاه خود را در روز شکرگذاری (این روز در هر کشوری متفاوت است، ولی به ماه‌های آخر سال مرتبط می‌شود) و برخی حتی از روز دوشنبه یا چهارشنبه آغاز می‌کنند. در ایران نیز اغلب فروشگاه‌ها وبسایت‌های اینترنتی یک هفته قبل شروع به تبلیغات مربوط به این روز می‌کنند، تخفیف‌های بزرگ خود تها در خودِ جمعه ارائه می‌دهند.

[products-box id=”86″]

چرا به آن بلک فرایدی گفته می‌شود؟

نزدیکترین دلیل برای اینکه چرا به این روز جمعه سیاه می‌گویند این است که: «بسیاری از فروشندگان، جمعه‌های هر هفته را به عنوان بهترین روز برای فروش خود توصیف می‌کنند، پس می‌توان گفت کلمه جمعه به همین دلیل گرفته شده است. اما کلمه سیاه از نرم‌افزارهای حسابداری مدرن اقتباس شده است، حسابداران ضررهای خود را به رنگ قرمز و سودهای‌شان را به رنگ مشکی ثبت می‌کردند. بنابراین، با ترکیب فروش خوب و سود بالا این اصطلاح وارد دنیای مارکتینگ شد.»

این اصطلاح کم کم در دهه 90 در میان وبسایت‌های آنلاین به عنوان شعار تبلیغاتی جهت فروش گسترده با تخفیف بالا در روزهای آخر سال به کار گرفته شد. در اصل، باید جمعه سیاه را اصطلاحی اینترنتی بنامیم، زیرا قبل از آن مردم فروش آخر سال را با نام «حراج روز شکرگذاری» می‌شناختند.

[products-box id=”175″]

نکات مهم برای داشتن خرید موفق در بلک فرایدی

پیش‌بینی‌شده‌ترین روز خرید سال تقریباً بر عهده شما است! زیرا شما هستید که باید با تدوین یک استراتژی مناسب، حداکثر سود را از این روز کسب کنید. برای کمک به این مهم، ما بهترین نکات و ترفندها را برای اطمینان از تصمیم‌گیری عاقلانه در زیر آورده‌ایم:

آنلاین خرید کنید

بیشترین محصولات و موارد تخفیفی در روز جمعه سیاه به صورت آنلاین در دسترس است. به روزترین و مشهورترین وب سایت‌های موجود در بستر اینترنت را بررسی کنید، زیرا می‌توانید بهترین محصولات را در این سایت‌ها سفارش دهید. با افزایش قیمت بنزین، صرف زمان برای حمل و نقل و قرار گفتن در پشت صف طولانی مغازه‌ها، بسیاری از سفارش‌های آنلاین با پیشنهاد حمل و نقل رایگان، بهترین شرایط خرید را در اختیار ما قرار می‌دهند. ما به شما توصیه می‌کنیم در هر ساعت در طول روز بلک فرایدی از وبسایت‌های مربوطه بازدید کنید، زیرا ممکن است هر 30 دقیقه یا 1 ساعت یک‌بار محصولا جدید نمایش داده شوند.

[mustread title0=”حراج آخر فصل چیست؟” link0=”https://renoiran.com/blog/%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d8%ac-%d8%a2%d8%ae%d8%b1-%d9%81%d8%b5%d9%84/”]

لیست خرید خود را آماده کنید

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در هفته‌های منتهی به Black Friday انجام دهید خرید کالاها به شکلی کورکورانه و بدون لیست خرید است. هدف‌مند نبودن باعث می‌شود بیشتر هزینه کنید و کالاهایی را که لازم ندارید را خریداری کنید، بنابراین پیشاپیش تصمیم بگیرید چه محصولی می‌خواهید. برای این کار نخست به فروشگاه‌های مورد نظر سر بزنید، و در حین مقایسه قیمت‌ها به اینکه چه محصولاتی دارند و آیا محصولات آنها مطابق بر نیازهای شما است یا خیر را مورد بررسی قرار دهید. اگر به دنبال خرد کیف زنانه هستید، به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که به طور تخصصی انواع کیف زنانه را به فروش می‌رسانند. در این بین، حتماً مقدار بودجه مورد نظر خود تعیین کنید تا به صورت هدفمند و به سرعت در روز بلک فرایدی اقدامات لازم را انجام دهید.

[products-box id=”86″]

گروهی تحقیق کنید

بلک فرایدی

همان‌طور که در بالا بیان کردیم، بهترین محصولات با تخفیف‌های بالا به سرعت فروخته می‌شوند، پس سعی کنید بدون اتلاف وقت به صورت گروهی و برنامه‌ریزی شده عمل کنید. اگر پدر، مادر، خواهر، برادر و دوستی دارید که علاقه‌مند به خرید در این روز است، او را باخبر کنید تا در خرید روز بلک فرایدی شما را همراهی کند. برای داشتن خریدهای موفق، بهتر است هر فردی با هر وسیله‌ای (لپ تاپ یا موبایل) که دارد محصولات یا دسته‌بندی خاصی از وبسایت‌ها را بررسی کند، برای مثال شما می‌توانید کفش ورزشی زنانه و برادرتان بوت مردانه را جستجو کند. همچنین شما می‌توانید بخش دسته‌بندی لوازم الکترونیکی و خواهرتان دسته‌بندی وسائل خانگی را بررسی کند. پس باید وظایف مهوله در روز قبل از جمعه سیاه برای افراد تعریف شود.

شبکه‌های اجتماعی را رصد کنید

آیا می‌خواهید از آخرین پیشنهادات بلک فرایدی باخبر شوید؟ یکی از بهترین راه‌ها برای دیدن آنچه که ممکن است از دست شما دور باشد، دنبال کردن فروشگاه‌های مورد علاقه خود در رسانه‌های اجتماعی است. فیس بوک و توییتر فعال‌ترین سیستم برای این مهم را در اختیار دارند، اما هر دو این شبکه‌های اجتماعی در ایران فیلتر هستند! پس وقت خود را تلف نکنید، بازار جمعه سیاه در اینستاگرام و تلگرام گرم است. در زمان‌های معینی به پیج‌ها و کانال‌ها مورد علاقه خود سر بزنید و از تخفیف‌ها و حراجی‌های جدید آن‌ها باخبر شوید. اغلب در اینستاگرام و تلگرام ممکن است لینک خرید مستقیم محصول هم وجود داشته باشد، پس می‌توانید با سرعت بیشتر محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. در اینستاگرام حتماً استوری پیج‌های مرتبط را هم چک کنید.

[products-box id=”88″]

اهمیت خرید در جمعه سیاه

جمعه سیاه رقابتی‌ترین روز فروش سال است، بنابراین منطقی می‌باشد که یکی از شلوغ‌ترین روزهای خرید در تمام طول سال باشد. وجود انواع و اقسام محصولات با تخفیف‌های مختلف، به حضور گسترده مردم در این رویداد منجر می‌شود. اما این روز را به عنوان یک چالش هدف‌مند در نظر بگیرید، قبل از آنکه بهترین محصولات فروخته شوند، سعی کنید از فرصت نهایت استفاده را ببرید. نکات بیان شده در بالا، به خودیِ خود نحوه مدیریت صحیح در بلک فرایدی را توضیح می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *