آموزش و نگهداری

بوت چوکا چیست؟

بوت چوکا

به‌دلیل ترکیب منحصربه فرد از سبک زیبایی و سادگی و قابلیت ست شدن با انواع سبک پوشش، بوت چوکا (Chukka Boots) کفشی بسیار جالب توجه و کاربردی است. هنگامی که در پاییز و زمستان به‌دنبال خرید یک جفت چکمه مناسب هستید، به احتمال زیاد بوت چوکا یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها خواهد بود. با این حال، منشأ اصلی این بوت از کجاست و دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارد که چنین پرطرفدار است، موضوعی است که ما در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

اسم بوت چوکا از کجا آماده است؟

تاریخچه بوت چوکا

چوگان بازان هندی و انگلیسی

از بین تمام نام‌های انواع کفش مردانه، بوت چوکا مطمئناً نامی غیرمعمول دارد. برخی دیگر معتقدند چکمه چوکا در واقع برای بازی چوگان استفاده می‌شد اگرچه به‌نظر می‌رسد شواهد کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد. خود این اصطلاح از واژه هندی «چوکار» به معنی دایره یا چرخش گرفته شده است.

از آنجا که این بوت دارای انواع مختلفی است، مشخص نیست نسخه اصلی این کفش دقیقاً به چه صورت بوده و چگونه نامش را از آن گرفته است. یک مکتب فکری استدلال می‌کند که بوت چوکا به‌دلیل شباهت به چکمه‌های بازیکنان چوگان که «جادپور» نام دارد، به این اسم خوانده می‌شود.

یک نظریه جالب دیگر استفاده از کلمه هندی چوکار است، این کلمه به پیاده‌روی در اوقات فراغت یا گشت و گذار ساده در شهر گفته می‌شود. بنابراین، می‌توان این حقیقت را پذیرفت که بازیکنان چوگان اغلب برای پیاده‌روی بعد از انجام این ورزش به جهت راحتی بیشتر نسبت به کفش‌های اصلی چوگان، از این بوت استفاده می‌کردند.

بنابراین، چکمه چوکا را می‌توان از نوادگان یا خویشاوندان بوت چوگان دانست! هر کدام از تئوری‌هایی که از بیان حقیقت صحبت می‌کنند، نشان از این موضوع دارند که این بوت مردانه ویژگی‌های بسیار خاصی داشته که تا این اندازه محبوب بوده است.

تاریخچه بوت چوکا

 بوت چوکا

استیو مک کوئین

با توجه به شباهت آن با بوت جادپور، نام چکمه چوکا و این‌که توسط بازیکنان چوگان استفاده می‌شده است، به‌راحتی این فرض را به وجود می‌آورد که بوت چوکا در هند در بین یگان‌های ارتش انگلیس که بازی چوگان را انجام می‌داده‌اند سرچشمه گرفته و متعاقباً همانند هر نوع بوت مردانه به سرعت راه خود را به صنعت مُد غرب باز کرده است.

این واقعیت که چکمه چوکا برای اولین بار در سال 1924 در ایالات متحده توسط دوک ویندزور پوشیده شده است، او پیش از این به هند سفر کرده بود و در عین بازی چوگان چند جفت چکمه چوکا را با خود به کشور آورده بود. متعاقباً، دوک این بوت را به‌طور مرتب در میان مردم می‌پوشید، به‌همین‌دلیل به محبوبیت آنها در نزد مردان غربی دامن زد.

منشأ این کفش با این واقعیت تقویت می‌شود که ارتش انگلیس به‌طور استاندارد نوعی از چکمه چوکا را که در جنگ‌های بیابانی جنگ جهانی دوم پوشیده می‌شد را تولید کرده بود. این چکمه‌ها به عنوان پوتین کویری شناخته می‌شدند و به جای زیره چرمی دارای زیره رابـر (ماده پلاستیکی) می‌بودند.

هرچه ماهیت دقیقی از مبدأ این بوت داشته باشیم، اما به اندازه اینکه چکمه‌های چوکا یکی از محبوب‌ترین کفش‌های مردانه در دهه‌های 1940 و 1950 بودند، نمی‌تواند نشان‌دهنده تاریخچه اصلی این بوت‌ها باشد. چکمه‌های چوکا جایگزینی راحت برای ست شدن با هر نوع پوشش رسمی و کژوال مردانه هستند.

یکی از طرفداران سرسخت بوت چوکا و چکمه کویری، «استیو مک کوئین» بازیگر هالیوود بود که سبک و سیاق پوشش او در دهه 60 و 70 زبان زد دنیای مد بود.

[products-box id=”167″]

ویژگی‌های چکمه چوکا

ویژگی‌های چکمه چوکا

زیره چکمه چوکا

از آنجا که این بوت به تنهایی دارای انواع مختلفی است، همیشه کاملاً مشخص نیست که یک بوت چوکای واقعی چه مشخصاتی دارد! با این حال، در مطالعه آن‌چه مورخ کفش «جون سوان» در مورد تاریخ و عکس‌های قدیمی این بوت بدست آورده است، یک چکمه چوکا ویژگی‌های زیر را دارد:

  • دارای حداکثر دو یا سه سوراخ برای بستن بَند است.
  • به‌طور سنتی از چرم جیر گوساله ساخته می‌شود.
  • طراحی قسمت جلویی کفش (باکس انگشت) گِرد است.
  • هر دو قسمت از یک تکه چرم ساخته شده است.
  • به‌طور سنتی دارای رنگ قهوه‌ای روشن است.
  • قسمت پشتی کفش روی قسمت جلویی را می‌پوشاند.
  • دارای زیره نازک است و اصالتاً از چرم ساخته می‌شود.
  • هیچ گونه طرح یا سوارخ تزئینی بر روی خود ندارد و طرحی کاملاً ساده است.

[mustread posts=”10954″]

تفاوت بوت چوکا با بوت صحرایی چیست؟

در سال 1941، هنگام اعزام نیروهای ارتش به میانمار، ناتان کلارک، نوه بزرگ جیمز کلارک (خالق شرکت کفش Clarks)، متوجه تنوع بوت چوکا با کفی کرپ شد و طرح‌هایی را برای آن ایجاد کرد. در ابتدا، این کفش‌ها به‌عنوان یک بوت سبک و راحت با کف لاستیکی ضخیم و چرمی به رنگ ماسه صحرا تولید شد که توسط سربازان پوشیده می‌شدند. اما چکمه چوکا در اصل دارای زیره چرم نازک و جنس رویه جیر بود که تفاوتی جزئی با بوت صحرایی داشت.

بوت چوکا در دنیای امروز

بوت چوکا در دنیای امروز

ست کردن چکمه چوکا با شلوار لی

چکمه‌های چوکا امروزه بسیار متنوع‌تر از نسخه‌های اصلی خود هستند و متناسب با زمان طراحی شده‌اند. امروزه تفاوت‌های جزئی و ظریفی در این نوع بوت دیده می‌شود که می‌تواند متناسب با موقعیت‌های مختلف اعم از مهمانی یا استفاده روزمره باشند.

  • رویه بوت: جنس رویه اغلب در چرم و پارچه‌های مختلفی ساخته می‌شود. چرم جیر صنعتی (مصنوعی) قیمت پایین‌تری دارند و برای کارهای روزانه مناسب هستد. چوکاهای چرمی سنتی در جیر قهوه‌ای و کفی چرمی برای سبک پوشش اسپرت با شلوار جین آبی بسیار عالی هستند.
  • زیره بوت: زیره این چکمه‌ها هر چه نازک‌تر باشند، چکمه‌ها ظریف‌تر و تاحدودی رسمی‌تر هستند، به‌طوری که می‌توان آنها را حتی با کت و شلوار نیز تن کرد. بوت‌های صحرای معمولاً دارای کفپوش ضخیم و دوخت سخت‌تری هستند که تنها برای استایل اسپرت مناسب هستند.
  • رنگ بوت: اگرچه تنوع رنگی زیادی وجود دارد، چکمه‌های چوکا عموماً قهوه‌ای روشن هستند. اما بسیاری آقایان و خانم‌ها ممکن است رنگ قهوه‌ای تیره یا برنز را ترجیح دهند. امروزه حتی بوت چوکا در رنگ‌های مشکی، سُرمه‌ای و زیتونی تولید می‌شود.

استایل بوت چوکا

استایل بوت چوکا

بوت چوکا کلاسیک

بوت چوکا در وهله اول یک چکمه کژوال است و برای تیپ اسپرت مناسب است. با این حال، موقعیت استفاده و سبک پوشش شما ممکن است نوع بوت چوکا را تعیین کند. با این بوت می‌توان کت و شلوار، شلوار پارچه‌ای، شلوار جین، کاپشن، پالتو و هر نوع پوشش پاییزه و زمستانه به تن کرد. بنابراین می‌توان گفت استایل بوت چوکا اغلب رسمی، نیمه رسمی و اسپرت است. بانوان نیز می‌توانند از این بوت برای ست کردن با مانتو و یا دامن استفاده کنند.

[mustread posts=”6846″]

کلام آخر

انواع گسترده‌ای از بوت چوکا در بازار موجود هستند که توسط تولیدکنندگان و برندهای مطرح به فروش می‌رسند. در زمان خرید، حتماً جنس، کشور سازنده، گارانتی و موارد دیگر را مورد بررسی قرار دهید. ناگفته نماند که چکمه چوکا برای روزهای بارانی و برفی مناسب نیست، زیرا معمولاً آب را جذب می‌کند و ممکن است به اندازه‌های دیگر بوت‌ها، پا را گرم نگه ندارد. با این حال، حتماً یه جفت چکمه چوکا در کمد لباس خود داشته باشید، زیرا در کنار زیبایی بسیار کاربردی نیز هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *