برندها و طراحان

تاریخچه کاپا (Kappa)

تاریخچه کاپا

تاریخچه کاپا (Kappa) نشان می‌دهد که این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برندهای تولید کننده لوازم ورزشی در جهان شناخته می‌شود. لیست بلند بالایی از بزرگترین تیم‌های ورزشی و ستارگان مشهور، گواه این موضوع است چگونه کاپــا در طول تاریخ طولانی خود توانسته به قطب مهمی در صنعت پوشاک ورزشی تبدیل شود.

یقیناً آنچه بیش از هر ویژگی دیگری باعث شده است کاپا در ذهن مخطبان جای گیرد، لوگو منحصربه فردش است. لوگوی کاپا، ترکیب متقارن از نیم‌رخ یک مرد (سمت چپ) و یک زن (راست) است که به صورت برهنه پشت به هم نشسته‌اند. این طرح در سال 1968 به طور کاملاً تصادفی ایجاد شد؛ پس از عکس‌برداری برای یک آگهی لباس شنا، خطوط بدن مرد و زن توسط نور پس‌زمینه، به ماهیت اصلی برند کاپا که نشان از حمایت متقابل بین زن و مرد است، تبدیل شد؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

تاریخچه کاپا

دشوار است باور کنیم که یک شرکت مدرن و پیشرفته مانند کاپا تقریباً صد ساله است. اما حقیقت این است که کاپا در بدو تأسیس در شهر تورین ایتالیا، تولید کننده جوراب و لباس زیر بود.

آبرامو ویتاله مؤسس اصلی کاپا در سال 1916 با داشتن دستگاه بافندگی برای تولید جوراب، شرکتی به نام Calzificio Torinese را راه‌اندازی کرد. بعد از 4 دهه فعالیت، در دهه 50 این شرکت مجموعه‌ جوراب‌هایی که تولید کرد نتوانست به استاندارد لازم برسد، بنابراین فرمانروایی کاپا به خطر افتاد.

پس از چندین شکایت از سوی مشتریان، خانواده ویتاله ایجاد برند جدیدی به نام K-Kontroll را تأیید کردند که کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کرد. حرف «K» در تمام محصولات شرکت ویتاله تا سال 1967 که به صورت رسمی به نام «Kappa» تغییر نام دادند، ظاهر شد.

این شرکت در اواسط دهه 1950 به عنوان یک مارک تثبیت شده در بازار شناخته می‌شد، در واقع کاپا در ایتالیا رهبر بی‌رقیب صنف جوراب و لباس زیر بود. در سال 1969، صنعت نساجی تحت تأثیر رکود اقتصادی قرار گرفت، در دوره‌ای که با تغییرات گسترده اجتماعی مواجه بود. پاسخ کاپا به شرایط آن زمان، تولیدات متنوع بود.

در همین بین و در طی عکسبرداری برای فروشگاه Beatrix برای فروشگاه لباس شنا، مائوریزو ویتاله هویت برند کاپا را یافت: یک عکس از یک مرد و یک زن، نشسته پشت به پشت، به لوگو مشهور کاپا تبدیل شد.

[mustread title0=”تاریخچه اسیکس (Asics)” link0=”https://renoiran.com/blog/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b3%db%8c%da%a9%d8%b3/”]

پیشرفت افسانه‌ای برند کاپا

مارکو بگلیون که در سن 20 سالگی در سال 1976 به کاپا پیوست، شرکت را بعد‌ها متحول کرد. کاپا با داشتن 600 کارمند در اواسط دهه 1960 به جای تولید جوراب و لباس زیر به تولید لباس‌های کژوال و روزمره پرداخت.

با این حال، لباس‌های کژوال کاپا با سبک‌های بسیاری مهیج و شعارهای تبلیغاتی تحریک‌آمیز، خیل عظیمی از مردم را به سوی این برند کشاند. بعدها با توجه به پیشنهاد مارکو بوگلیون، کاپا در پایان دهه 1970 به برند اصلی لباس ورزشی تبدیل شد و از تیم‌های فوتبال مشهوری همچون یوونتوس تورین و آژاکس آمستردام حمایت کرد.

تاریخچه کاپا

دهه 70 و 80 شاهد لحظات شاد کاپا بودیم. در سال 1973 مدل Robe di Kappa Pique Polo کلاسیک معرفی شد که هنوز هم یکی از بهترین تی‌شرت‌‎های یقه‌دارِ سه دکمه در جهان است. همچنین، شرکت کاپا با دانستن اینکه ایتالیایی‌ها تا چه اندازه عاشق فوتبال هستند، در 70 سالگی خود اسپانسر باشگاه یوونتوس تورین شد.

در دهه 80 کاپا به عنوان محبوب‌ترین برند اروپا محسوب می‌شد. باشگاه‌های معروف اروپایی همچون آث میلان، رم، موناکو، ستاره سرخ بلگراد، آژاکس آمستردام و تیم‌های فوتبال دیگر تحت حمایت تبلیغاتی برند کاپا بودند. در مسیر پیشرفت، در سال 1981 کاپا با اسپانسر شدن برای دوی ماراتون نیویورک، برای نخستین بار مرزهای شهرت را در تمام جهان درنوردید. همچنین در بازی‌های المپیک لس‌آنجلس و سئول، ستاره‌هایی مانند کارل لوئیس، فلورانس گریفیت جوینر و ادوین موس، با پوشیدن محصولات کاپا، این برند را بیش از هر زمان دیگری به جهان معرفی کردند.

مشخصه اصلی لباس‌ها و شلوارهای ورزشی کاپا، وجود لوگو شرکت در کناره‌های آستین و شلوار است.

در همین دهه کاپا در کنار حمایت مالی تیم‌های مختلف ورزشی، دست به تولید کتانی و پوشاک ورزشی زد. این حرکت، گام بزرگی برای نفوذ برند کاپا در میان جوانان بود، به طوری که در خیابان‌ها و باشگاه‌ها، پوشاک این برند ایتالیایی به وفور دیده می‌شد. در سال‌های پایانی دهه 80، تیم فوتبال آث میلان که بهترین تیم همه آن‌ سال‌های اروپا بود با اسپاسنری کاپا برنده لیگ قهرمانان اروپا شد.

در سال 1996 یوونتوس سومین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. همچنین در 90 سالگی شرکت، کاپا اسپانسر اصلی باشگاه بارسلونا شد. یقیناً همه شما رونالدوی برزیلی را با پیراهن بارسلونا در فصل 1996-97 به خوبی به خاطر دارید. همچنین تیم ملی فوتبال ایتالیا، در طول یورو 2000 و جام جهانی 2002 از پیراهن‌های مدل Kombat کاپا که به صورت یقه‌ اسکی بود استفاده می‌کردند.

کاپا همچنین وارد بازار دانمارک شد. در مارس 2002، این شرکت موافقت کرد تا اسپانسر باشگاه فوتبال F. C. Århus شود و در نوامبر 2003 با قراردادی به عنوان حامی مالی تیم قایقرانی زنان Guld 4’eren شد. در طول تابستان سال 2004، قرارداد چهار ساله‌ای را با قهرمان لیگ دانماک یعنی «اِف سی کپنهاگن» امضا کرد. این معامله توجه زیادی را به خود جلب کرد و احتمالاً بزرگ‌ترین حمایت مالی در ورزش دانمارک محسوب می‌شد.

پوشاک ورزشی کاپا در عین داشتن کیفیت بالا، دارای طراح‌های مدرن، جذاب، رنگارنگ و جوان‌پسند است.

در حال حاضر کاپا به مدت چندین سال است که اسپانسر اصلی باشگاه فوتبال ناپولی ایتالیا می‌باشد که در موفقیت‌های این تیم در چند سال اخیر سهم به سزایی داشته است. همچنین، از آن زمان تاکنون کاپا با حمایت مالی از تیم‌های ورزشی راگبی، بسکتبال، قایقرانی، توانسته به برندی با فعالیت‌های متنوع تبدیل شود. جالب‌تر این است که جشنواره موسیقی الکترونیک تابستانه این شرکت همه ساله در شهر تورین ایتالیا برگزار می‌شود.

آینده کاپا

تاثیر برندهای نایکی و آدیداس در بازار، رقابت را برای کپا در هزاره جدید کاهش داد. نوآوری‌های بی‌مانند نایکی و آدیداس در تولید محصولات ورزشی و نفوذ گسترده این برندها در ورزش جهان، کاپا را منزوی‌تر از گذشته کرد.

برای فرار از این مهلکه، کاپا در زمينه مسابقات زمستانی و تفريحی جایگزین جدیدی را پیدا کرد. به دلیل رویدادهای اسنوبوردی و اسکی در سراسر جهان، حس جدیدی را به هویت کاپا در سال‌های بعد 2010 ایجاد کرد. به این ترتیب روندهای اجتماعی و فرهنگی راه را برای احیای کاپا از نظر برندینگ فراهم شد.

به طور قابل ملاحظه‌ای، لباس و کتونی ورزشی کاپا به شکل آهسته‌ای به سمت خط مقدم مُد حرکت کرد، به طوری که محصولات این شرکت در صحنه جهانی در تن افراد مشهوری همچون «کندال جنر» دیده می‌شود؛ این امر نشان‌دهنده تغییر نگرش کاپا نسبت به گذشته است.

تاریخچه کاپا Kappa در یک نگاه

1916: تأسیس شرکت تحت نام  Calzificio Torinese

1958: به دلیل شکایت مشتریان، شرکت نام خود به K-Kontroll تغییر داد.

1967: شرکت نام و لوگوی خود را به Kappa تغییر داد.

1973: تی‌شرت یقه‌دارِ سه دکمه مشهور کاپا طراحی شد.

1984: اسپانسر دوی ماراتون نیویورک و پوشاک برخی ورزشکاران المپیک تابستانه لس‌آنجلس را بر عهده گرفت.

1988: اسپانسر پوشاک برخی ورزشکاران المپیک تابستانه سئول را بر عهده گرفت.

1989: تیم فوتبال آث میلان با لوگوی کاپا بر روی پیراهن‌های بازیکنانش قهرمان اروپا شد.

1996: تیم فوتبال یوونتوس با اسپانسری کاپا قهرمان اروپا شد.

1997: تیم فوتبال بارسلونا با در اختیار داشتن رونالدو برزیلی و با اسپانسری کاپا در این سال 4 جام داخلی و اروپایی به دست آورد.

2000: کاپا اسپانسر تیم ملی ایتالیا در یورو 2000 بود.

2002: کاپا اسپانسر تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 2002 بود.

2004: حضور گسترده در رشته های ورزشی راگبی، قایقرانی و بسکتبال

2014: توسعه برند در صنعت مد و فشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *