برندها و طراحان, مد و استایل

کریستوبال بالنسیاگا

کریستوبال بالنسیاگا

کریستوبال بالنسیاگا (Cristobal Balenciaga) به عنوان یک مبتکر واقعی مد، سبک پوشش زنان در اواسط قرن بیستم را به کلی تغییر داد. او با مهارت‌های روش‌مندی یک خیاط متخصص، لباس‌هایی را در اوج ظرافت و زیبایی طراحی کرد. برخلاف بسیاری خیاطان، بالنسیاگا توانست الگوی موسلین (نوعی پارچه) را در قالب لباس‌های زنانه طراحی کند. کریستوبال بالنسیگا در تمام دنیای مد به دلیل دانش خود در مورد تکنیک، ساخت و کمال‌گرایی بی‌بدیل خود بسیار مورد احترام است؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

زندگی‌نامه کریستوبال بالنسیاگا

زندگی‌نامه کریستوبال بالنسیاگا

بالنسیاگا در 21 ژانویه سال 1895 در دهکده ماهیگیری کوچک گوتاریا در منطقه باسک اسپانیا به دنیا آمد. از سال‌های اولیه تحصیل وی به عنوان یک خیاط تمام وقت، زمان نوجوانی خود را در کنار مادرش گذراند. در نوجوانی، برجسته‌ترین زن شهر زندگی‌اش، Marquesa de Casa Torres، حامی و مشتری او شد و وی را برای آموزش رسمی در خیاطی به مادرید فرستاد. بالنسیگا موفقیت اولیه بسیاری را در کشور خود کسب کرد.

وی شعباتی از بوتیک‌های خود به نام Eisa را در مادرید، بارسلون و تسن سباستین افتتاح کرد. طرح‌های وی مورد حمایت خانواده سلطنتی اسپانیا و اعضای اشرافی آن قرار گرفت. در طی جنگ داخلی اسپانیا، مجبور به بستن بوتیک‌های خود شد، بالنسیاگا حرفه خود را به پاریس در فرانسه – مهد فشن در جهان – منتقل کرد. در آنجا، طراح با استعداد ما به جمع دیگر طراحان بزرگ زمان همانند کوکو شنل، السا شیاپارلی و ماینبوچر پیوست.

در آگوست سال 1937، بالنسیاگا اولین فشن شو خود را در خیابان آتلیه جورج پنجم به نمایش گذاشت، این رویداد مجموعه‌ای را نشان داد که به شدت تحت تأثیر رنسانس اسپانیا بود. کریستوبال بالنسیاگا سبک‌های بی‌شمارِ تاریخی را در طول حرفه خود ایجاد کرده بود. لباس زنانه Infanta از لباس‌های شاهزاده خانم‌های جوان اسپانیایی از پرتره‌های دیه‌گو ولاسکس الهام گرفته شده بود، در حالی لباس jacket of light که به شدت الهام گرفته از گاوبازان اسپانیایی بود، طرح نخست بسیاری از لبا‌س‌های شب او بود.

لباس بالنسیاگا

در سال 1939، بالنسیاگا در مطبوعات فرانسه به عنوان یک نیروی انقلابی در مُد مورد ستایش قرار گرفت، که خریداران و مشتریان زیادی برای دستیابی به مجموعه پوشاک او سر و دست می‌شکنند. در طول جنگ جهانی دوم، مشتریان بسیاری از کشورهای دیگر به فرانسه می‌آمدند تا لباس‌های او را مشاهده و خریداری کنند. در سال‌های پس از جنگ، گرایش بالنسیاگا بیشتر به سوی مُد مینیمالیست روانه شد.

«یک طراح مرد که واقعیت زندگی زنان را درک کرده بود، بالنسیاگا هرگز سعی در شکل دادن لباس نداشت. در عوض، او مانند یک مجسمه‌ساز، اجسامی را با پارچه طراحی می‌کرد که مناسب همه بود.» کوکو شنل

لباسی که او ایجاد کرد متفاوت از شکل محبوب لباس ساعت شنی بود که کریستین دیور آن را تبلیغ می‌کرد. کریستوبال بالنسیاگا از سبک ساده خود پیروی می‌کرد، که به او اجازه می‌داد تا نحوه طراحی لباس را نسبت به بدن زنان تغییر دهد. مستقل از خط طبیعی کمر، لباس‌های او طوری طراحی شده بودند که فلسفه استفاده از دور کمر را به کلی باطل بود. در سال 1953، او ژاکت بادکنک، که قسمت بالای بدن را محکم نگه می‌داشت را معرفی کرد.

در سال 1957 او لباس پیله‌ای زیبا با دامن بادکنکی شکلش که به عنوان یک پف منفرد یا مضاعف نشان داده شده بود را معرفی کرد. لباس‌های او توسط تعداد زیادی از تولید کنندگان کپی شدند. با این نوآوری‌ها در طراحی بالنسیاگا به آنچه مهمترین سهم وی در دنیای مد محسوب می‌شد، دست یافت، یعنی دمیدن روحی جدید در کالبد زنان!

طراحی بالنسیاگا

در طول دهه 1960، بالنسیاگا فشن شوهایی از مجموعه تکنیک‌ها و لباس‌های زیبای خود را نشان داد. استفاده خلاقانه وی از پارچه – او از پارچه‌های مختلف و گلدوزی‌های زینتی استفاده می‌کرد – باعث شد وی با خانه پارچه سوئیسی ابراهام همکاری کند. آنها در کنار هم یک پارچه ابریشمی ایجاد کردند که بسیار نرم بود و بالنسیاگا در طراحی لباس روز و لباس شب از آن استفاده می‌کرد. لباس‌های او با این نوع پارچه به قدری محبوب شد که می‌توان دهه 60 را به عنوان پویاترین دوران زندگی او نامید.

[mustread posts=”4524″]

وقتی سالن مُد بالنسیاگا در سال 1968 تعطیل شد، این رویداد پایان کار حرفه‌ای یک هنرمند بزرگ بود که تأثیر آن هنوز در قرن بیست و یکم احساس می‌شود. نگاه مدرنی که او ایجاد کرده است توسط آندره کورژس و امانوئل اونارارو که هر دو در آتلیه خود او شاگرد بودند، و هوبرت دداویچی در میان دیگران پایدار مانده است. بالنسیگا در 24 مارس 1972 در خانه محبوبش در اسپانیا محبوبش درگذشت. یک مشتری دیرینه یک شرح مناسب از سال‌ها فعالیت او بیان کرد به این مضموم که: «زنان لازم نبود لباس‌های او را کامل و یا حتی زیبا بدانند. لباس‌های او باعث زیبایی آنها شد.»

میراث کریستوبال بالنسیاگا

میراث کریستوبال بالنسیاگا

ژاک بوگارت در سال 1986 حقوق بالنسیاگا را به دست آورد و خط لبالس Le Dix را افتتاح کرد. با بررسی‌های مختلط برای میشل گوما، طراح اصلی، سرانجام در سال 1992 با جوزفوس تیمستر جایگزین شد تا برند بالنسیاگا را به وضعیت ایده‌آل خود بازگرداند. بالنسیاگا در حال حاضر متعلق به گروه گوچی است و به سرپرستی نیکلاس گسکوئر فعالیت می‌کند.

در سال 2012 گسکوئر از بالنسیاگا خارج شد و الکساندر وانگ جای خود را به عنوان مدیر خلاق در این شرکت گرفت. وانگ برای اولین بار در فن شو بالنسیاگا در فوریه 2013، لباس‌هایی را نشان داد که میراث مد کریستوبال بالنسیگا را گرامی داشت، حرکتی بزرگ و تحسین برانگیز که او را تحسین از سوی رقبا وا داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *