برندها و طراحان, مد و استایل

برند فوبو؛ تسخیر خیابان ها از دل فرهنگ هیپ هاپ

برند فوبو

آنچه که به عنوان دسته‌ای از کلاه‌های ساخته شده در خانه «دیموند جان هالیس کوئینز» توسط وی و نزدیکانش آغاز شد، برند فوبو (FUBU) را به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های ورزشی در همه زمان‌ها تبدیل کرد.

شاید کمتر برندی به اندازه فوبو تا این اندازه از دل فرهنگ هیپ هاپ یا جوانان کوچه و خیابان زاده شده باشد. این برند با نوعی فلسفه از فرهنگ عامه مردم آمریکا در دهه 90 ظهور کرد و پس از آن به سرعت با نوای موسیقی رپ در جهان شنیده شد.

سال 1992 دیموند و دوستان نزدیکش، کیت پرین، جی اسکندر مارتین و کارل براون با ایده گرفتن و ساخت کلاه‌های لبه‌دار شروع به ایجاد بیزینسی دوستانه کردند. دیموند برای خرید خانه وامی به مبلغ 100000 دلار دریافت کرد و سپس بعد از خریداری آن، نیمی از خانه را به عنوان فضای کار و نیمی دیگر را به فضای نشیمن برای تیم فوبو تبدیل کرد؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

تاریخچه برند فوبو

برند فوبو

مارک فوبو نشان دهنده تعالی و جسارت چهار شریکی است که در سال 1992 با شجاعت توانستند به موفقیت برسند. نام FUBU مخفف «for us, by us» به معنای «برای ما، توسط ما» است. طرح‌ها و سبک محصولات فوبو نشان‌دهنده گرایش این برند به سبک موسیقی و پدیده مد معروف به نام «هیپ هاپ» است.

همان‌طور که موسیقی رپ در دهه 90 اوج گرفت، فوبو نیز در اواسط این دهه پیشرفت کرد. فوبو با استفاده از زبان هیپ هاپ که زبان جوانان کوچه و خیابان است، در ایالات متحده و در سراسر جهان به موفقیت بزرگی دست یافت. آن‌ها به خوبی محصولات خود را در راستای موسیقی رپ طراحی کرده‌اند که تا پوششی متمایز را بر تن این سبک از موزیک کنند.

از بدو شروع کار فوبو، رقابت به خصوص برای دیگر برندهای جدید شدت گرفت. با بزرگ شدن مد هیپ هاپ در بین جوانان، این نوع پوشش محبوبیت بسیاری پیدا کرد. تمایل به پوشیدن لباسی که نماینده اخلاق جدید جوانان کوچه و خیابان بود، در پسران و دختران رواج پیدا کرد. بنابراین اواخر دهه 1990 اوج شکوفایی شرکت بود.

اولین مجموعه شامل یک خط تولید تی‌شرت و کلاه با لوگو FUBU بود. تا سال 1995، یک خط لباس ورزشی با استفاده از مواد اولیه وارداتی از سراسر جهان توسط این برند طراحی و تولید شد. با موفقیت مجموعه، توزیع‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فراخوانده شدند. تا به امروز، بیش از 5000 فروشگاه مجموعه محصولات فوبو را به فروش می‌رسانند و بیش از 6 میلیارد دلار کالا در خرده فروشی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند.

تا سال 1998، فوبو نه تنها از LL Cool J (خواننده رپ) برای تبلیغ کلاه استفاده کرد، بلکه از ستارگان دیگر موسیقی مانند ماریا کری، ویل اسمیت، ویتنی هیوستون و براندی بهره برد تا رقبای خود را مغلوب کند. به همین تریتب، حجم فروش عمده فوبو از 75 میلیون دلار در سال 1997 به 200 میلیون دلار در سال 1998 افزایش یافت.

[products-box id=”” brand=”150″]

همچنین در این مدت، برنامه‌های گسترش برند فوبو منجر به عقد قرارداد در سال 1999 با انجمن ملی بسکتبال آمریکا (NBA) شد. لباس‌های خیابانی بیشتر شبیه به پوشش ورزش بسکتبال شدند، به ویژه وقتی بازیکنان مشهور بسکتبال با لباس و شلوارهای گشاده دیده می‌شدند.

تأثیر فوبو بیش از گذشته آشکار شد. در معاملات خود با NBA، فوبو خط جدیدی به نام FUBU NBA را ایجاد کرد که تمرکز آن بر تولید پیراهن، شلوار و کلاه بود. در طراحی‌های جدید، فوبو توجه ویژه‌ای به محبوب‌ترین تیم‌های NBA همانند لس آنجلس لیکرز، شیکاگو بولز و نیویورک ناکس داشت.

برند فوبو

درست همان‌طور که فوبو شاهد افزایش فروش خود بود، متوجه شد که خط اصلی لباس آن‌ها، کاپشن، شلوار جین بَگی و تی‌شرت‌های گشاد محبوب بسیاری از زنان شده است. در نتیجه، این شرکت خط تولید جدیدی از لباس زنانه به نام FUBU Ladies را توسعه داد. این مجموعه به غیر موارد بالا، شروع به تولید تاپ ورزشی، لباس مجلسی و دامن نیز کرد.

در سال 1999، فوبو برنامه‌های بلندپروازانه خود برای گسترش بیشتر شرکت را فاش كرد و تصمیم به افتتاح 45 فروشگاه خرده‌فروشی در خارج از كشور گرفت. اولین فروشگاه آن قرار بود در پاییز 1999 در آفریقای جنوبی افتتاح شود، سایر کشورهای هدف شامل یونان، قبرس، ترکیه و سه مکان در اروپای شرقی بودند.

فوبو از افتتاح فروشگاه در ایالات متحده اجتناب کرده بود، زیرا به گفته جان: «در ایالات متحده توزیع گسترده‌ای داریم و قرار دادن فروشگاه‌های آزاد کالا می‌تواند بر روابط ما با حساب‌های دپارتمان و فروشگا‌ه‌ها تأثیر بگذارد، اما به دلیل اینکه ما توزیع خوبی در خارج از کشور نداریم، راه‌اندازی فروشگاه‌ها در خارج از کشور راهی مناسب برای نمایش محصولات ما است.»

در سال 2010، فوبو در ایالات متحده راه‌اندازی مجدد شد و خود را با عنوان FB Legacy معرفی کرد. در سال 2018، فوبو همکاری خود را با برند پوما (PUMA) برای ایجاد تعدادی کفش ورزشی و پوشاک را آغاز کرد.

محصولات برند فوبو

مجموعه فوبو شامل تی‌شرت، پیراهن راگبی، پیراهن هاکی و فوتبال، کلاه بیسبال، کفش و شلوار جین است. همه این تولیدات با آرم فوبو گلدوزی شده‌اند. بیشتر محصولات مانند شلوار جین به سراسر جهان وارد می‌شوند. اکنون فوبو گسترش یافته است و شامل خطوط مختلفی از جمله FUBU Platinum، کفش برای مردان و خانم‌ها، لباس مجلسی، کت و شلوار، لباس شنا، ساعت و محصولات دیگر است.

فلسفه این برند تهیه پوشاک برای مصرف‌کنندگانی خاص بود. آنها رویای خود را به واقعیت تبدیل کردند و امروز مشاغلی که آنها طی این سال‌ها توسعه داده بودند، هنوز هم بخشی فعالی از زندگی این چهار شریک را تشکیل می‌دهند.

[blog-button text=”مشاهده و خرید کفش‌های فوبو” link=”https://renoiran.com/brand/fubu/” icon=”cat-men–sneaker” icon-align=”right”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *