آموزش و نگهداری

عوارض پوشیدن کفش نامناسب

عوارض پوشیدن کفش نامناسب

آیا تا به حال کفشی پوشیده‌اید که احساس ناراحتی و درد کنید؟ شما تنها نیستید، همه ما در طول زندگی خود حداقل یکبار تحت تأثیر عوارض پوشیدن کفش نامناسب (Negative Effects of Wearing Bad Shoes) قرار گرفته‌ایم و با مشکلات و آسیب‌های آن دست به گریبان بوده‌ایم.

ما می‌دانیم که خریدن یک جفت کفش ارزان بدون در نظر گرفتن کیفیت و میزان راحتی آن، می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما باید توجه داشت که کفش نامناسب صدمات جبران‌ناپذیر متعددی را برای پا، زانو، کمر و حتی باسن ایجاد می‌کند.

ما اعتقاد داریم که وقتی شما در مورد عوارض پوشیدن کفش نامناسب آگاهی‌های لازم را  کسب کنید، می‌توانید در مورد انتخاب بهترین کفش تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید. ما با استفاده از مطالعات پزشکان و تیم‌های تحقیقاتی این مقاله را به رشته تحریر در آورده‌ایم؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

عوارض پوشیدن کفش نامناسب چیست؟

عوارض پوشیدن کفش نامناسب چیست؟

آیا می‌دانید حتی اگر کفش راحت باشد، اگر زیرساخت مناسبی نداشته باشد، می‌تواند منجر به درد پاشنه پا و مشکلات احتمالی بی‌شماری در طول زمان شود؟ ما اعتقاد داریم که کلید فهم این موضوع به تاریخ تکامل انسان باز می‌گردد.

[mustread posts=”6494″]

انسان‌ها در گذشته بر روی سطوح خاکی قدم می‌گذاشتند، ولی امروزه سطوح سخت آسفالت، نیاز تولید کفش‌هایی با زیرساخت‌های پشتیبانی شده را ضروری کرده است. این سطوح سخت، عوارض جانبی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت ناخواسته‌ای را به پاهای انسان تحمیل کرده است. در زیر ما تعداد انگشت‌شماری از پیامدهای پوشیدن کفش‌های غیرحمایتی را گردآوری کرده‌ایم:

اثرات کوتاه‌مدت پوشیدن کفش نامناسب

اثرات کوتاه‌مدت پوشیدن کفش نامناسب

در زیر سه مشکل اساسی در استفاده از کفش نامناسب آورده شده است:

1- کفش نامناسب و مشکلات ناخن

اگر کفش در طرفین انگشتان پای شما فشار وارد کند، درواقع ناخن‌ها می‌توانند باعث ایجاد خراش و زخم در کناره‌های انگشتان پا شوند. ناخن پا رشد می‌کند و به انگشتان پا فشار وارده کرده و به اصطلاح وارد گوشت می‌شود، این مورد می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. علاوه بر این، اگر کفش شما تنگ باشد، فرو رفتن ناخن در گوشت باعث ایجاد عفونت قارچی می‌شود. عفونت‌های قارچی بسیار ناخوشآیند هستند، زیرا باعث شکننده شدن ناخن پا و درد و خون‌ریزی می‌شوند. ضروری است همیشه ناخن‌های پای خود را کوتاه کرده و سایز مناسب کم را انتخاب کنید؛ شما باید بتوانید به راحتی انگشتان پای خود را در داخل کفش حرکت دهید.

2- کفش نامناسب و پای ورزشکار

پای ورزشکار، نام یک بیماری شایع است که از گونه‌ای قارچ ایجاد می‌شود که روی پوست زندگی می‌کند. پای ورزشکار معمولاً در مناطقی از پای فرد که مستعد تعریق است، مانند لای انگشتان پا و زیر قوس کف پا، توسعه می‌یابد. پای ورزشکار اغلب از طریق پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ ایجاد می‌شود، به این صورت که باعث فشردگی انگشتان و تعریق بین آن‌ها می‌شود.عوارض این بیماری شامل التهاب، پوسته پوسته شدن و خارش شدید هستند. خوشبختانه، سرمایه‌گذاری روی خرید کفش مناسب و استفاده از کرم ضدقارچ می‌تواند از ایجاد این مشکل جلوگیری کند.

3- کفش نامناسب و ایجاد میخچه

میخچه، پوستی مرده، سخت و دردناک است که بر روی برجستگی استخوانی در بین انگشتان و یا کف پا ایجاد می‌شود. میخچه اغلب در اثر فشار  و ایستادن طولانی‌مدت در ناحیه خاصی از پا ایجاد می‌شود. همچنین، هنگامی که سایز کفش‌های بزرگ‌تر از اندازه پای‌تان (کفش گشاد است) است، هنگام پیاده‌روی یا دویدن منجر به حرکت پا در داخل کفش می‌شود. میخچه بسیار دردناک است، زیرا می‌تواند حاوی رگ‌های خونی و یا تارهای عصبی باشد. این عارضه همچنین می‌تواند خود را به بافت‌های نرم عمیق‌تر پا متصل کند، که باعث می‌شود از بین بردن آن بسیار دشوار شود.

[mustread posts=”5853″]

اثرات بلند‌مدت پوشیدن کفش نامناسب

اثرات بلند‌مدت پوشیدن کفش نامناسب

در زیر می‌توانید با سه مورد مهمترین جوانب منفی کفش‌های غیرحمایتی آشنا شوید:

1- کفش نامناسب و درد کمر

ثرات طولانی‌مدتی از جمله درد کمر و خستگی عضلانی وجود دارند که ناشی از پوشیدن کفش‌های غیرحمایتی است. شاید تعجب کنید که چگونه این اتفاق رخ می‌دهد. کفش‌های شما درواقع نقش مهمی در نحوه ایستادن (تراز بدن) و وضعیت کلی بدن شما در زمام راه رفتن و نشستن دارند. هنگام پوشیدن کفش نامناسب، عملکرد عضلات ستون فقرات تشدید می‌شود. این مشکل به ظاهر ساده در طولانی‌مدت منجر گرفتگی عضلات و تغییر شکل وضعیت کلی بدنی می‌شود. علاوه بر این، «فشرده‌سازی دیسک بین مهره‌ای کمر» مهمترین دلیل برای ایجاد کمر درد است.

2- کفش نامناسب و درد زانو

علاوه بر کمردرد، کفش نامناسب می‌تواند باعث درد مفاصل نیز شود. هنگامی که کفش از زیرساخت‌های حمایتی مناسبی برخوردار نیست، زانوها مجبور به خم شدن مضاعف هستند تا از کاهش شوکی که پاها با هر قدم برداشتن روی زمین سخت تحمل می‌کنند جلوگیری کند. این مورد باعث گرفتگی و سخت کار کردن عضلات جلوی ران می‌شود تا همچنان به حرکت کردن رو به جلوی شما کمک کنند. در طولانی‌مدت، این مشکل منجر به ایجاد آرتروز و درد زانو می‌شود.

3- کفش نامناسب و پایین آمدن گودی کف پا

اگر شما از کفش‌هایی استفاده می‌کنید که پشتیبانی مناسبی را ارائه نمی‌دهند، یکی از عوارض طولانی‌مدت می‌تواند باعث پایین آمدن گودی پا یا به اصطلاح کم شدن قوس کف پا شود. این حالت می‌تواند در شرایطی اتفاق بیفتد که عضلات پشت پا و تاندون آشیل در هنگام راه رفتن سفت باشند، که می‌تواند رباط‌هایی را که از قوس پا که از تاندون عضله این ناحیه و فاسیا پلانتار حمایت می‌کنند را سفت کند. با گذشت زمان، این فشار طولانی‌مدت می‌تواند باعث پایین آمدن گودی پا و درد در این ناحیه در هنگام راه رفتن و دویدن شود.

[mustread posts=”10919″]

چرا سایز در ایجاد عوارض پوشیدن کفش نامناسب تأثیرگذار است؟

اهمیت خرید کفش مناسب

غیر معمول است که مردم کفش‌هایی را بپوشند که نسبت به پاهای‌شان، طول و عرض نادرستی دارند! برخی کفش‌های تنگ و بعضی دیگر کفش‌های بزرگ خریداری می‌کنند، حتی افرادی هستند که به وزن کفش و میزان سنگین بود آن نیز توجه نمی‌کنند. به طور کلی، سایز کفش مهمترین عامل در ایجاد عوارض متعدد است، برای اثبات این حرف می‌توان اثرات پوشیدن کفش نامناسب که در بالا توضیح داده شد را باری دیگر مطالعه کنید.

علاوه بر این، با افزایش سن تاندون‌های شما شل می‌شوند و به طور طبیعی باعث بزرگ شدن پاهای فرد می‌شوند. برای خانم‌ها، سایز کفش می‌تواند به دلیل بارداری تغییر کند. عوامل مختلف دیگری وجود دارند که می‌توانند بر اندازه کفش تأثیر بگذارند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم سالانه یک یا دو بار پاهای خود را اندازه‌گیری کنید. این کار برای این است که مطمئن شوید که سایز مناسب پای خود را پوشیده‌اید.

[blog-button text=”مشاهده و خرید انواع کفش مردانه و زنانه” link=”https://renoiran.com/” icon=”cat-men–classic” icon-align=”right”]

اهمیت خرید کفش مناسب

پشتیبانی از گودی کف پا یکی از مهمترین ویژگی‌ها برای خرید کفش مناسب است. با هر قدمی که بر می‌دارید، قوس پا حدود دویست هزار تا سیصد هزار کیلوگر نیرو فشار را تحمل می‌کنند. به همین دلیل ضروری است کفشی را انتخاب کنید که بتواند به خوبی از گودی کف پای شما پشتیبانی کند.

اکنون که مهمترین عوارض پوشیدن کفش نامناسب را می‌شناسید، پس حالا به درستی می‌دانید باید به دنبال چه کفش‌هایی بروید. بدترین کفش برای پاهای شما مدل‌هایی هستند که کاملاً پای شما را نمی‌پوشانند و پشتیبانی لازم را ارائه نمی‌دهند. خوشبختانه، کتانی‌های ورزشی و کفش‌هایی که کاملاً طبی ساخته شده‌اند، پشتیبانی لازم از قسمت‌های مختلف پا را فراهم می‌کنند.

کفش خوب باید از پاشنه، قوس، انگشتان، موپ پا، زانو، کمر و به طور کلی بخش اعظمی از نواحی مختلف بدن حمایت کنید. شما اگر در هر زمان از پوشیدن کفش خود احساس راحتی کردید، باید بدانید که آن کفش معیارهای تولید محصولی ایده‌آل که مطابق بر ارگونومیک پا است را دارد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *