آموزش و نگهداری

ویژگی های کفش طبی مناسب

ویژگی های کفش طبی مناسب و استاندارد دقیقاً در راستای سلامت پاها قرار دارند. این کفش‌های ارتوپدی به طورخاص برای پشتیبانی ساختار پا طراحی شده‌اند و دارای تعدادی زیادی مشخصات و کارکردهای پزشکی هستند. هر یک از ویژگی های کفش طبی باعث شده‌اند تا این کفش برای استفاده و پیاده‌روی روزانه انتخابی عالی باشد.

اگر دچار ناهنجاری در ساختار پا، آسیب‌دیدگی پیچیده و دردهای شدید هستید و یا یک بیماری عصبی بر روی پاهای‌تان اثری نامطلوب می‌گذارد، ممکن است به کفش ارتوپدی احتیاج پیدا کنید. اما قبل از خرید کفش طبی مناسب، ضروری است در مورد این کفش‌ها و ویژگی های حاکم بر آن آگاهی‌های لازم را کنید؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

ویژگی های کفش طبی مناسب

ویژگی های کفش طبی

پشتیبانی از گوی پا: کفش‌های طبی دارای کفی‌های محافظتی هستند که از گودی پا (قوس کف پا) به خوبی پشتیبانی می‌کنند. هدف اصلی حمایت از گودی پا، از بین بردن حالت پرونیشن است که بر عملکرد فرد در هنگان راه رفتن و دویدن تأثیر می‌گذارد و علت اصلی درد کف و مچ پا است. این کفی‌ها با انتقال بخش قابل توجهی از وزن بدن به قوس پا، به کاهش فشار روی پاشنه و سینه پا (به ویژه قسمت توپی زیر انگشت شست) کمک می‌کنند. در کفش‌های بدون داشتن پشتیبانی مناسب از گودی، ناحیه قوس پا در توزیع فشار شرکت ندارد.

تنوع گسترده در پهنا: کفش‌های طبی در عرض‌های مختلف ساخته می‌شوند تا تناسب دقیق‌تری را نسبت به پهنای پای فرد ارائه دهند. بیشتر این کفش‌ها در اندازه‌های باریک، متوسط، پهن و بسیار پهن در بازار جهت فروش موجود هستند.

عمق اضافی: کفش‌های طبی دارای عمق اضافی برای جا دادن کفی‌های ضخیم و مخصوص ارتوپدی هستند و راحتی ایده‌آلی را ارائه می‌دهند که باعث از بین رفتن فشارهای مرتبط به کف پا می‌شود.

پنجه پهن: کفش‌های ارتوپدی به دلیل برخورداری از پنجه پهن برای کاهش فشار و ناهنجاری‌های انگشت، راحتی بیشتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. همچنین پنجه باعث حرکت دادن آسان انگشتان پا در داخل کفش نیز می‌شود.

محافظ داخلی: کفش‌های طبی معمولاً با متریال داخلی نرم و صاف ساخته می‌شوند که به منظور برقراری تماس ملایم با پا و از بین بردن نقاط پُرفشار طراحی شده‌اند.

کشش رویه: قابلیت کششی رویه کفش‌های ارتوپدی به کاهش فشار بر روی برآمدگی‌ها بر روی انگشتان پا و از بین بردن نقاط پرفشار کم می‌کند.

کفی‌های مخصوص: کفش‌های طبی با کفی‌های سبک و ارگونومیک (سبک طراحی که مطابق بر فیزیک پا است) ساخته می‌شود که به تسهیل حرکت پاها کمک می‌کنند. این کفی‌ها قابل تعویض هستند و به راحتی می‌توان بر حسب نوع پا آن‌ها را تغییر داد.

باز و بسته کردن آسان: غالباً اگر افراد با پاهای خود مشکل دارند، در صورت داشتن ورم مفاصل، مشکل تحرک، انعطاف پذیری و حتی مشکلات مربوط به دست را دارند. به همین دلیل بیشتر کفش‌های ارتوپدی از بستن قلاب و حلقه حمایت می‌کنند.

کلمه «ارتوپدی» از دو ریشه یونانی تشکیل شده است؛ «ارتو»، به معنی درست و «پدیک» به معنی پا می‌باشد. بنابراین، دو کلمه در کنار هم به معنای «پای درست» است.

چه کسانی نیاز به پوشیدن کفش ارتوپدی دارند؟

ویژگی های کفش طبی

فارغ از ویژگی های کفش طبی، هر فردی که از هر یک از بیماری‌های زیر رنج می‌برد، می‌تواند از پوشیدن کفش‌های طبی بهره‌مند شود:

  • تورم پا (لنفودما، آدِم)
  • پلانتار فاشیستی (درد پاشنه)
  • صافی کف پا
  • قوس بیش از اندازه
  • همتروتو
  • دیابت
  • آرتروز
  • کسانی که بعد از جراحی پا نیاز به بهبود دارند.

به طور خلاصه، کفش طبی در مقایسه با کفش‌های معمولی مزایای زیر را به همراه دارند:

  • به کاهش درد پاشنه، مچ، زانو، باسن و کمر کمک می‌کند.
  • تحرک و ثبات را بهبود می‌بخشد.
  • تناسب بهتری فراهم می‌کند (منظور فیت بودن کفش نسبت به پا است).
  • محافظت اساسی را برای مبتلایان به دیابت و نوروپاتی فراهم کنید.

اهمیت خرید کفش طبی مناسب

ویژگی های کفش طبی

با افزایش سن، قسمت‌هایی از بدن شروع به تحلیل رفتن می‌کند، بنابراین اغلب افراد مسن به کفش طبی نیاز پیدا می‌کنند. با این حال، این کفش‌ها فقط مناسب سالمندان نیستند، افراد میانسال و جوان در هر سنی ممکن است تحت تأثیر مشکلات مرتبط با پا شوند، بنابراین کفش طبی نیز اغلب برای جوانان توصیه می‌شود. ناگفته نماند، امروزه به دلیل طراحی‌های نوآروانه و شیک، کفش‌های طبی دیگر به مانند گذشته دارای ظاهری نه چندان زیبا نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *