آموزش و نگهداری

کروناویروس چیست؟

کروناویروس

ویروس جدیدی به نام سندرم تنفسی حاد علت شیوع بیماری می‌باشد که در چین شروع و شناسایی شده است، به این بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) گفته می‌شود. ویروس نوعی کرونا است، از خانواده ویروس‌هایی که می‌توانند باعث بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، سندرم تنفسی حاد (سارس) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) شوند.

از آنجا که این ویروس بسیار جدید است، هنوز اطلاعات تکمیلی در مورد آن وجود ندارد. گروه‌های بهداشت عمومی، مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در حال تحقیق درباره این ویروس هستند.به نظر می‌رسد که کروناویروس جدید به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. ممکن است وقتی شخصی که مبتلا به ویروس باشد، سرفه یا عطسه کند، قطرات بزاق فرد آلوده در هوا پخش شود. میزان مسری بودن این مریضی بسیار بالا است.

کرونا از شهر «ووهان» در چین شروع و اکنون بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود ساخته است. در ایران نیز «شهر قم» مرکز شیوع ویروس در سرتاسر کشور بود. علائم کوید-19 می‌تواند خفیف تا شدید باشد، که شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. علائم ممکن است دو تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض بیماری ظاهر شوند. واکسن کورنا در حال حاضر موجود نمی‌باشد؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

[TOC]

کروناویروس چگونه پخش می‌شود؟

کروناویروس چگونه پخش می‌شود؟

این بیماری از نزدیک شدن شخصی به شخص دیگر شبیه به سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا، گسترش می‌یابد. مایعات بدن مانند بزاق یا مخاط بینی، از فرد آلوده با سرفه یا عطسه در هوا یا روی سطوح پراکنده می‌شوند. اما عطسه کردن تنها راه انتقال نیست. خون و مدفوع نیز می‌توانند ویروس را حمل کنند، حتی اگر گرفن یک آزمایش معمولی نیز جوابش منفی باشد.

این قطرات می‌توانند با افراد دیگر در تماس مستقیم قرار بگیرند یا می‌توانند با لمس کردن سطوح آلوده و سپس لمس صورت، افراد دیگر را آلوده کنند. طبق گفته دانشمندان، سرفه و عطسه می‌توانند چندین متر را طی کنند و تا 10 دقیقه در هوا معلق بمانند.

برخلاف آنفولانزا، واکسنی برای کروناویروس جدید وجود ندارد، به این معنا که برای اعضای آسیب‌پذیر جامعه – افراد سالخورده یا افراد دارای مشکلات تنفسی یا ایمنی حاد – محافظت از خود کاری بسیار دشوار است.

هنوز مشخص نیست که ویروس چه مدت می‌تواند در خارج از بدن میزبان زنده بماند، اما در سایر ویروس‌ها، از چند ساعت تا چند ماه متغیر است. دوره نهفتگی بیماری، قبل از بروز علائم، بین یک تا 14 روز است.

اگرچه هنوز تأیید نشده است، مقامات بهداشتی چین معتقدند که ویروس قبل از ظهور علائم قابل انتقال است. عواقب بیماری طوری است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و می‌توانند آن را ب] دیگران انتقال دهند.

علائم کروناویروس چیست؟

علائم کروناویروس چیست؟

این ویروس می‌تواند باعث ذات‌الریه شود. گزارش شده است، افرادی که بیمار شده‌اند دچار سرفه، تب و مشکلات تنفسی می‌شوند. در موارد شدید ناتوانی بدنی نیز وجود خواهد داشت. از آنجا که این ویروس باعث التهاب ریه می‌شود، آنتی بیوتیک‌ها مفید نخواهند بود.

داروهای ضدویروسی که در برابر آنفولانزا وجود دارند نیز مؤثر نیستند. بهبودی به قدرت سیستم ایمنی بدن فرد بستگی دارد. بسیاری از کسانی که جان خود را از دست داده‌اند در حال حاضر از سلامت بدنی پایین برخوردار بودند.

[mustread posts=”14592″]

آیا مردم می‌توانند در برابر کرونا ویروس جدید مصون بمانند؟

آیا مردم می‌توانند در برابر کرونا ویروس جدید مصون بمانند؟

ویروس‌هایی که به سرعت گسترش می‌یابند معمولاً با مرگ و میر کمتری همراه هستند و برعکس. از آنجا که این ویروس از یک سویه کاملاً جدید است، اعتقاد بر این است که ایمنی موجود در کسی که با آن روبرو شود وجود ندارد.

برخی از سطوح ایمنی به طور طبیعی با گذشت زمان توسعه می‌یابند، اما این بدان معنی است که افراد دارای سیستم ایمنی پایین مانند افراد مسن یا بیمار، بیشتر در معرض خطر شدید کرونا قرار دارند.

اگرچه تعداد مرگ و میرها در حال حاضر بیش از موارد ثبت شده در هنگام شیوع سندرم تنفسی حاد شدید  (سارس) در سال 2002-2003 است، اما میزان مرگ و میر فعلی بسیار کمتر از سارس است. میزان مرگ و میر کروناویروس 2.4 درصد است، در حالی که سارس 9.6 درصد از مبتلایان را به دام مرگ کشانده بود.

چگونه مردم می‌توانند از خود در برابر کروناویروس محافظت کنند؟

از نظر محافظت از خود، متخصصان معتقدند كه شستن دست‌ها به طور مكرر و آن هم با صابون بسیار مهم است. هنگام سرفه یا عطسه، پوشاندن صورت نیز ضروری است. در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنید و از تماس مستقیم با حیوانات زنده در مناطق آسیب دیده خودداری کنید.

سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که از احتیاط‌های معمول برای جلوگیری از کرونا استفاده کنید:

دستان خود را اغلب با صابون و آب بشویید یا از یک ضدعفونی کننده دست با پایه اَلکل استفاده کنید.

شستن دست ها

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بپوشانید.

سرفه کردن

در بیرون از خانه ماسک بزنید.

ماسک زدن

در صورت تمیز نبودن دست، از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

لمس چشم و صورت

تا اطلاع ثانوی از سفر کردن خودداری کنید (به علت شیوع بیماری).

سفر کردن

  • از تماس نزدیک با هر کسی که مریض است، خودداری کنید.
  • سطحی را که اغلب لمس می‌کنید را تمیز کنید.
  • از رفتن به محل کار، مدرسه و مناطق عمومی خودداری کنید و در خانه بمانید.
  • از لمس دستگاه‌های عمومی خودداری کنید یا حتماً دستکش به دست کنید.
  • تا اطلاع ثانوی از سفر کردن خودداری کنید (به علت شیوع بیماری).
  • برای تمیز کردن سطوح می‌توانید از هر ماده شوینده (ریکا، تاید، مایع ظرفشویی و موارد بیشتر) و ضدعفونی‌کننده (الکل، سرکه، وایتکس و موارد دیگر) استفاده کنید.
  • پوشاک خود را به طور مرتب بشویید.

به نظر می‌رسد که ویروس کرونا به کودکان آسیب نمی‌رساند، مگر اینکه کودک مبتلا به مشکلات حاد تنفسی یا سیستم ایمنی پایین باشد.

علاوه بر موارد فوق، WHO  مراحل زیرا را نیز توصیه می‌کند:

  • از خوردن گوشت خام یا پخته نشده یا اعضای بدن حیوان خودداری کنید.
  • اگر در منطقی زندگی می‌کنید که اخیراً موارد کروناویروس ثبت شده است، از تماس با حیوانات زنده و سطحی که ممکن است لمس شده باشد خودداری کنید.

در حالی که ماسک زدن محبوبیت زیادی دارد، دانشمندان شک دارند که اثربخشی ماسک در برابر ویروس‌های موجود در هوا نقش مؤثری داشته باشد. ماسک‌ها ممکن است برای محافظت از شما تاحدودی مفید باشد، اما بهتر است افرادی که علائمی شبیه به آنفلونزا را دارند، از ماسک استفاده کنند. بسیاری از کشورها توصیه کرده‌اند که مناطق شیوع بیماری را قرنطینه کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی انجام می‌شود و چه زمانی واکسن در دسترس خواهد بود؟

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی انجام می‌شود و چه زمانی واکسن در دسترس خواهد بود؟

چین ووهان و بیش از ده‌ها شهر دیگر و بیش از 60 میلیون نفر را تحت تأثیر این بیماری قرار داده است، اگرچه این امر مانع از انتشار ویروس در تمام استان‌های چین نشده است! با افزایش تعداد موارد تأیید شده، کشورها اقدامات فزاینده‌ای را انجام می‌دهند.

تعداد زیادی خطوط هوایی، پروازهای خود به چین را متوقف کرده‌اند، در حالی که تعدادی از کشورها شهروندان خود را از ووهان و هوبی تخلیه می‌کنند. برخی دیگر نیز ورود شهروندان چین را به کشور خود ممنوع اعلام کرده‌اند.

انتقال شخص به فرد در چندین کشور تأیید شده است، که مایکل رایان، رئیس اضطراری WHO، آن را «نگرانی بزرگ» خوانده است. حتی با پیشرفت‌های اخیر در فنآوری پزشکی، بعید نیست که واکسن بتواند در عرض یک سال برای توزیع گسترده در دسترس باشد. این بدان معناست که اقدامات بهداشت عمومی برای مهار شیوع کروناویروس بسیار مهم است.

محدودیت در حرکت، شیوع این بیماری را به طور کامل متوقف نخواهد کرد، اما پیشرفت آن را کند کرده است.همچنین با کاهش تعداد عفونت‌ها در هر زمان، فشار زیرساخت‌های بهداشتی نیز محدود خواهد شد.

این بیماریِ همه‌گیر چقدر جدی است؟

این بیماریِ همه‌گیر چقدر جدی است؟

با توجه به پاسخ و تأثیر آن، کروناویروس جدید به عنوان یک نگرانی جدی قلمداد می‌شود. این عفونت اکنون شیوع گسترد‌ه‌ای از شیوع سارس در سال 2002 و 2003 دارد، که منشأ آن نیز در چین بود.

سازمان جهانی بهداشت شیوع این بیماری را بالاترین سطح هشدار خود تعیین کرده است، همان‌طور که برای 5 نفر دیگر از جمله ابولا در سال 2014 و 2019، فلج اطفال در سال 2014، ویروس زیکا در سال 2016 و آنفولانزای خوکی در سال 2009 انجام داده است. در تاریخ 10 فوریه، تیمی از محققان تحت نظارت WHO وارد چین شدند تا جزئیات را با بیشتر ارزیابی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *