اخبار رنو

آیا کروناویروس از طریق لباس پخش می‌شود؟

آیا کروناویروس از طریق لباس پخش می‌شود؟

یکی از اغلب پرسش‌هایی که برای مردم در این روزها شنیده می‌شود این است که: «آیا کروناویروس (COVID-19) از طریق لباس پخش می‌شود؟» آنچه که مسلم است، ویروس کرونا دارای قدرت شیوع و گسترش بالایی است و به راحتی از مکانی به مکان دیگر و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

اما اطلاعات از این ویروس در حال حاضربه قدری محدود است که بسیاری از پزشکان و ویروس‌شناسان، تنها شستن مکرر دست‌ها، عدم حضور در اماکن عمومی، ماسک زدن و موارد دیگر را بیان می‌کنند. حتی در حال حاضر مدارک دال بر اینکه کرونا در تابستان از بین خواهد رفت نیز وجود ندارد. اما ما در این مقاله در پرسشی که در پاراگراف اول این مقاله مطرح کردیم پاسخ می‌دهیم؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

آیا کروناویروس از طریق لباس پخش می‌شود؟

کروناویروس لباس

بله، هرگونه پوشش اعم از لباس، شلوار، کفش، شال، لباس زیر، جوراب، روسری، دستکش و حوله می‌توانند کرونا را گسترش دهند. سه روش اصلی انتشار ویروس‌ها و میکروب‌ها از طریق لباس وجود دارند:

  • هنگام استفاده از لباس، حوله و ملافه بیش از یک شخص، ویروس پخش می‌شود.
  • وقتی شخصی لباسی آلوده به کرونا را پوشیده است، ویروس ممکن است از طریق دست‌ها به سطوح دیگر پخش شود.
  • هنگام شستن لباس، ویروس‌ها می‌توانند بین دیگر لباس‌ها در فرآیند شستشو پخش شوند (این مورد بستگی به درصد ماده شوینده در محلول دارد).

[mustread posts=”14649″]

چگونه کروناویروس روی لباس‌ها قرار می‌گیرند؟

چگونه کروناویروس روی لباس‌ها قرار می‌گیرند؟

این ویروس می‌تواند از طریق دست‌های ما بر روی لباس و پوشش‌مان قرار گیرد. افراد آلوده ممکن است در سطح پوست، مخاط بینی، عرق، خون و حتی مدفوع خود حامل بیماری باشند. هر کدام از موارد بالا در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی به سرعت بر لباس‌ها می‌نشینند.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که ویروس کرونا به پوست نفوذ نمی‌کند! اما از طریق دهان، چشم و استنشاق در هوای آلوده وارد بدن می‌شود. بنابراین برای افرادی که نسبت به تمیز بودن لباس‌های خود شک دارند، شستن مرتب دست‌ها و شستشوی مرتب لباس‌ها با هر بار بیرون رفتن و آمدن به خانه توصیه می‌شود.

افراد آلوده با عطسه، سرفه و تماس بدنی می‌توانند کاری کنند که کروناویروس بر روی لباس دیگر افراد بنشیند. بنابراین، روی سخن ما بیشتر با افراد آلوده و مشکوک به کرونا است که بیشتر باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

نکته: ویروس کرونا می‌تواند برای مدتی روی پارچه زنده بمانند، این زمان از 2 تا 10 روز بسته به شرایط آب و هوایی (گرمی یا سردی) و درصد چگالی ویروس متغیر است.

نحوه جلوگیری از پخش شدن کروناویروس چگونه است؟

نحوه جلوگیری از پخش شدن کروناویروس چگونه است؟

شستشوی روزانه لباس‌ها با هر بار بیرون رفتن، خطر انتقال کرونا را کاهش می‌دهد. در برخی شرایط لباس‌ها باید در دمای بالاتر از دمای معمولی (دمای 40 درجه به بالا) و با محصول مبتنی بر سفید کننده شسته شوند تا خطر انتقال در حد ممکن به حداقل برسد. همچنین یکی از راه‌های مؤثر دیگر، قرار دادن لباس بر روی شوفاژ یا بخاری است، حرارت بالا می‌تواند باعث نابودی ویروس شود. هر بار که به خانه می‌آیید سعی کنید از آوردن کفش‌ها به داخل و تماس زیره کفش با کف خانه جلوگیری کنید. برای این کار کفش را در جاکفشی و یا در بیرون از خانه قرار دهید.

اگر شخصی در خانه دارید که علائم ویروس کرونا را دارد، موارد زیر می‌توانند برای دیگران پرخطر باشند:

  • لباس‌های آغشته به بزاق یا استفراغ فرد
  • لباس‌های ورزشی (به دلیل عرق کردن)
  • ملافه، بالش، پتو و دیگر لوازم خواب که مشترک هستند.
  • حوله‌های مشترک
  • لباس‌هایی که در تماس زخم باز یا پوست آلوده بودند.

ضروری است که تمام خانه را با اسپری الکل (60 درصد الکل و 40 درصد آب) ضدعفونی کنید. فرد مشکوک به کرونا بهتر است در اتاقی با پنجره باز تا عود کردن علائم قرار گیرد. افراد دیگر لازم است در هنگام کار در خانه به طور مرتب دست‌های خود را بشویند و دستکش دست کنند.

[mustread posts=”14592″]

اهمیت توجه به بهداشت عمومی

کروناویروس

اگر به طور روزانه دست‌ها و لباس خود را بشویید، احتمال پخش کروناویروس به حدالق می‌رسد. یک شستشوی طبیعی با مواد شوینده در کاهش خطر انتقال هرگونه عفونت بسیار مؤثر است. همیشه سعی کنید در اماکن عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنید و در خانه نیز سطوح پراستفاده را اسپری الکل بزنید. سعی کنید کمتر به بیرون از خانه بروید، تا می‌توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *