تاریخچه مد

کفش لژدار (گوه ای یا پلتفرم) چیست؟

کفش لژدار

از فروشگاه‌های بزرگ نیویورک گرفته تا خیابان‌های تهران، کفش لژدار (Wedge Footwear) در همه جا دیده می‌شود. بعضی از کفش‌های لژدار طراحی ساده دارند و برخی دیگر فوق‌العاده جذاب و مجلسی هستند، اما تقریباً همه آن‌ها یک زیره مثلثی شکل دارند که به جای اینکه پاشنه آن فقط زیر پاشنه پا بنشیند، از جلو تا پشت پا را پوشش می‌دهد.

غالباً این کفش را با نام‌های پلتفرم یا گوه‌ای نیز می‌شناسند و معمولاً در طیف وسیعی از مدل‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد. بانوان و دختران جوان می‌توانند برحسب علاقه و موقعیت استفاده، مدل و اندازه پاشنه آن را نیز انتخاب کنند.

کفش لژدار محکم‌تر و راحت‌تر از کفش پاشنه بلند معمولی است، زیرا سطح تماس بیشتری را با زمین برقرار می‌کند و به راه رفتن آسان و حفظ تعادل فرد کمک می‌کند. این کفش در سال 1936 توسط فرگامو اختراع شد، و از آن تاریخ تا به امروز به یک مدل کفش زنانه خاص در صنعت مد تبدیل شده است. برای شناخت بیشتر این کفش با کیف و کفش رنو همراه باشید.

تاریخچه کفش لژدار

کفش پاشنه گوه‌ای

کفش پلتفرم برای اولین بار در سال 1936 وارد دنیای مد شد. در ابتدا توسط طراح کفش ایتالیایی، سالواتوره فرگامو (Salvatore Ferragamo) طراحی و ساخته شد. فرگامو، بیشترِ شهرت خود را به‌دلیل طراح کفش‌های کلاسیک زنانه در دهه 1920 به‌دست آورده بود. طراحی‌های خلاقانه و کیفیت کفش‌های او، به سرعت وارد صنعت سینما شد، و همگان کفش‌های فرگامو را در پای ستارگان زن هالیوود دیدند.

اگرچه کفش‌های او در بین ستارگان هالیوود محبوب بودند، اما به اندازه کافی راحتی نداشتند! برای حل این مشکل، وی برای ادامه تحصیل در رشته‌های آناتومی، ریاضیات و مهندسی شیمی وارد دانشگاه لس‌آنجلس شد. وی مطالعات خود را در زمینه طراحی کفش به کار گرفت و از شیوه ساخت و طراحیِ سنتی کفش فاصله گرفت و شروع به ساخت مدل‌های زیبا و در عین حال راحت کرد.

تاریخچه کفش لژدار

محبوبیت کفش‌های او در سطح بین‌المللی گسترش یافت، اما تقاضای بیش از بازار و عدم توانایی در برآورده کردن این تقاضاها بدون کمک از پرسنل واجد شرایط، وی را وادار به بازگشت به ایتالیا کرد. وی با همکاران جدید در فلورانس (شهری در ایتالیا)، یکی از مراکز صنعت کفش ایتالیا، مغازه شخصی خود را افتتاح کرد و شروع به گسترش تولید کفش خود کرد.

[products-box id=”86″]

در اواخر دهه 1930 به دلیل جنگ جهانی اول و کمبود چرم و لاستیک، مواد سنتی مورد استفاده در ساخت کفش توسعه یافت. فرگامو شروع به امتحان کردن از مواد غیرسنتی مانند حصیر، نمد و چوب پنبه کرد و آنها را در طراحی برند کفش خود گنجاند. وی در آزمایشات خود با این مواد غیرسنتی، طرح‌های اولیه کفش لژدار را ایجاد کرد. او پاشنه کفش پلتفرم را با چوب پنبه ساخت. چوب پنبه به‌دلیل سبک بودن در وزن و دوام بالا تبدیل به محبوب‌ترین متریال ساخت پاشنه کفش شد.

کفش پلتفرم

زنان، از دوران فرگامو، استفاده از کفش پاشنه گو‌ه‌ای را آسان‌تر از کفش پاشنه بلند کلاسیک می‌دیدند و این سبک کفش را به سرعت خریداری ‌کردند. زنان به این نتیجه رسیدند که کفش لژدار نه تنها به خاطر مدل خاصش (جذابیت ظاهری این کفش کمتر از پاشنه بلند باریک است)، بلکه به دلیل حمایت از پا و راحتی در راه رفتن، کفشی ایده‌آل است. طی دو سال بعد از معرفی این کفش به دنیای مد، پاشنه گوه‌ای به یک مدل کفش زنانه متفاوت و محبوب تبدیل شد.

[mustread posts=”10515″]

طراحی اولیه او از این کفش هیچ تمایزی بین پاشنه و بقیه قسمت‌های دیگر کفش ایجاد نکرده یود، مگر اینکه پاشنه به جلوی کفش متصل شده بود. کفش او سکوی مثلثی شکلی را ارائه می‌داد که بر روی حفظ تعادل و راحتی فرد تمرکز داشت. کفش لژ دار امروزه تنوع بیشتری در رنگ‌ها و متریال‌ها دارد و پاشنه آن از 3 تا 10 سانتی‌متر دارای ارتفاع است. در حال حاضر ابعاد کفش نیز ممکن است بسیار کوچک و یا بزرگ باشد و زنان با سایزهای مختلف نیز می‌توانند از هر مدل از این کفش استفاده کنند.

اهمیت خرید کفش لژدار زنانه

اهمیت خرید کفش لژدار زنانه

کفش پلتفرم قبل از قرن بیستم نیز در بسیاری از فرهنگ‌ها پوشیده می‌شد، اما طراحی خلاقانه فرگامو، کفش گوه‌ای را به دنیای مد بازگرداند. ایده‌های او شامل طرح‌های عجیب و غریب کفش زنانه بود که هر روز توسط بانوان پوشیده می‌شد و الهام بخش سایر طراحان کفش زمانه خود بود. امروزه، شرکت او هنوز به خاطر تولید کفش‌هایی با طرح‌ کلاسیک شناخته می‌شود.

این که آیا قصد فرگامو این بود که طراحی وی از کفش پاشنه بلند در ژانرهای مختلف مد کفش گسترش یابد یا خیر، کفش لژدار به مدلی همه کاره تبدیل شده است که تقریباً با هر نوع استایل و سبک پوششی همخوانی دارد. کفش پاشنه گوه‌ای، امروزه برای موقعیت‌های رسمی و روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد، و حتی برای کنار ساحل نیز کاربردی است!

کفش لژدار، مدلی کلاسیک و شیک برای زنان در هر سن و با هر نوع سلیقه‌ای است. اگر این مدل کفش روند محبوب خود را ادامه دهد، همچنان در سال‌های آینده به‌عنوان کفشی زیبا در کمد بسیاری از خانم‌ها قرار خواهد گرفت و همچنان نقش کالایی اساسی در دنیای مُد را ایفا خواهد کرد.

[blog-button text=”مشاهده و خرید انواع کفش زنانه” link=”https://renoiran.com/products/women/women-shoes/” icon=”cat-women–highheel” icon-align=”right”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *