تاریخچه مد

کفش کالج چیست؟

کفش کالج

کالج یا لوفر (Loafer) نوعی کفش است که به راحتی پوشیده و در آورده می‌شود، زیرا هیچ‌گونه بَندی ندارد‌! این مدل کفش از دیرباز در فرهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌‎گرفت و به عنوان پاپوش مخصوص فضای داخل کاربرد داشت. اما امروزه این مدل به کفشی مخصوص فضای بیرون تبدیل شده است. از نظر تغییر سبک، کفش کالج دارای تنوع گسترده‌‎ای است، بنابراین پیدا کردن یک مدل که مطابق بر علاقه شخصی باشد تاحدودی آسان است. با این حال، برای شناخت بیشتر این کفش‌ها بهتر است با مقاله‌ای دیگر از کیف و کفش رنو همراه باشید.

[TOC]

تاریخچه کفش کالج

تاریخچه کفش کالج

برخی از سبک‌های مدرن کفش لوفر به راحتی از نظر منشأ مستند هستند، حداقل در نقطه‌ای که آن‌ها تبدیل به کفش‌های امروزی شدند. آن‌قدر داستان‌های مختلف وجود دارد که دانستن اینکه حقیقت چیست تاحدودی دشوار است. دو داستانِ تقریباً قابل استناد، داستان یک پادشاه انگلیسی و یک کفاش نروژی است!

داستان اول مربوط به پادشاه «جورج ششم» و تمایل او به یک کفش مجلسی و سرپوشیده است که می‌توانست هر روز آن را در اوج راحتی بپوشد. گفته می‌شود وی متیو و ربکا وایلداسمیت را مأمور کرد که کفشی برای او طراحی کنند. متیو و ربکا به این دلیل انتخاب شدند که آن‌ها قبلاً یک مدل کف راحتیِ خانگی برای پادشاه ساخته بودند. طراحی آن‌ها در نهایت ساخته و به عنوان «کفش لوفر وایداسمت» نام‌گذاری شد.

داستان دیگر حاکی از آن است که کفش کالج توسط یک کفاش نروژی به نام «نیلس گرگوریوسون تراورنج» خلق شده است. گفته می‌شود او در ابتدا یک جفت کفش لوفر پشمی به نام «موکازین» ایجاد کرده بود که مناسب هوای سرد نروژ بود.

با ادامه داستان، سرانجام تراورنج سبک موكازین را با یك کفش سنتی در فضای باز سنتی تركیب كرد تا چیزی را كه تحت عنوان کفش آیرلند شناخته می‌شد، ایجاد كند. گفته می‌شود که اینها پس از آغاز صادرات آن‌ها به اروپا و قاره آمریکا، به گلیم مدرن تبدیل شدند.

ویژگی‌های کفش کالج

ویژگی‌های کفش کالج

مهمترین مشخصه لوستر عدم وجود بَند است. این ویژگی باعث می‌شود که حتی در حالت ایستاده و بدون آنکه خم شوید، کفش خود را از پا در بیاورید. علاوه بر بدون بَند بودن، این کفش خصوصیات زیرا را نیز دارا است:

  • ارتفاع ساق آن تا مچ پا است، به طوری که مچ پاها دیده می‌شوند.
  • زیره نازک دارد
  • پاشنه آن نیز کم است.

[mustread posts=”12599″]

انواع کفش لوفر

در زیر یک به یک به معرفی انواع مدل‌های کفش کالج می‌پردازیم:

کفش کالج وایلداسمیت (Wildsmith Loafer)

این کالج رایج‌ترین سبک کفش لوفر در انگلیس است. به طور معمول دارای دوخت عمودی بر روی پنجه به همراه یک درز دندانه‌‍دار به ظاهر منحصربه فرد آن افزوده است. درواقع، تزئیات رویه کفش که دور تا دور جلوی آن را در برگفته است، مشخصه اصلی کالج وایلداسمیت است. جنس این کفش به طور سنتی از جـیر است.

کفش کالج آرلان (Aurland Loafer)

در اصل در آرلند نروژ توسعه یافته است، که بسیار شبیه به لوفر وایلداسمیت است. به همان شکل دارای تزئیات رویه است، با این تفاوت که یک نوار پهت قسمت جلوی کفش با زبانه را پوشش داده است. این کفش اغلب در جنس چرم تولی تولید می‌شود.

کالج آرلان (Aurland Loafer)

کالج آرلان (Aurland Loafer)

کفش کالج پنی (Penny Loafer)

لوفر پنی یک مدل آمریکایی است که به لطف تسمه پهن دوخته شده در قسمت فوقانی، به راحتی قابل تشخیص است. خودِ تسمه به اندازه کافی بزرگ است که یک سکه را روی خود نگه دارد ، بنابراین نام این کفش مشهور به پنی است. اتفاقاً مخترع کالج پنی عاشق نگه داشتن پنی بر روی کفش‌های خود بود.

کالج پنی (Penny Loafer)

کالج پنی (Penny Loafer)

کفش کالج قایقی (Kilted Loafer)

این مدل لوفر نیز ماهیت اصلی همه کفش‌های کالج را دارا است، با این تفاوت که دارای زنگوله‌دار و قسمت‌های تزئینی ریش ریش شده در رویه خود است. همچنین دور تا دور کفش نیز با بَند دوحته شده است. این کفش هم با چرم و هم با جیر ساخته می‌شود و برای استایل رسمی و اسپرت مناسب است.

کالج قایقی (Kilted Loafer)

کالج قایقی (Kilted Loafer)

کفش کالج ایتالیایی (Italian Loafer)

کالج ایتالیایی (Italian Loafer)

کالج ایتالیایی (Italian Loafer)

بهترین نمونه از یک کفش کالج به سبک ایتالیایی در ابتدا توسط آلدو گوچی در دهه 1950 به عنوان مدلی راحت برای موقعیت‌های رسمی طراحی شد. کفش او بسیار شبیه به لوفر سنتی است، با این تفاوت که قسمت تزئینی رویه آن عمق کمتری دارید، و اغلب در جلوی کفش یه سگک فلزی وجود دارد.

کفش کالج بلژیکی (Belgian Loafer)

کالج بلژیکی (Belgian Loafer)

کالج بلژیکی (Belgian Loafer)

این مدل لوفر در واقع مدرن ترین نوع از کفش‌های کالج است که دارای یک کمان کوچک در زبانه کفش است که اهداف تزئینی دارد. در رویه کفش نیز اغلب جزئیات منگوله‌دار به شکل پاپیون مشاهده می‌شود. این کفش در جنس چرم و جیر در دسترس است و برای استایل رسمی و کژوال مناسب می‌باشد.

[blog-button text=”مشاهده و خرید انواع کفش مردانه و زنانه” link=”https://renoiran.com/” icon=”cat-men–casual” icon-align=”right”]

نحوه ست کردن کفش کالج

نحوه ست کردن کفش کالج

حتی اگر برخی از افراد کالج را به استایل رسمی بپوشند، به دلیل منشاء آن و عدم وجود بَند، کفش رسمی در نظر گرفته نمی‌شود. بهترین حالت این است که خود را محدود به استایل خاصی نکنید، می‌توانید با شلوار جین و حتی کت و شلوار نیز کالج بپوشید. برای بانوان نیز این مورد صادق است.

برای استایل رسمی، پوشیدن یک کالج چرمیِ مشکیِ براق بهترین انتخاب ممکن باشد. حتی می‌توانید به جای پوشیدن پیراهن، تی‌شرت به تن کنید و شلوار خود را چند لا بالا بزنید تا استایل شما بی‌نهایت جذاب و شیک شود.

برای تیپ مجلسی، لوفرها با انواع مختلفی از شلوارها قابل ست شدن هستند. شما به راحتی می‌توانید با شلوار کتان، شلوار جین و حتی شلوار پارچه ای، کفش کالج به پا کنید. فقط بهتر است از پوشیدن شلوار لی زاپ‌دار (پاره پاره) دوری کنید.

اهمیت خرید کفش لوفر

اگر به دنبال کفش‌های کژوال هستید که تقریباً با هر نوع سبک پوششی قابل پوشیدن باشد، لوفرها دقیقاً همان مدل‌هایی هستند که آزرو دارید.این کفش‌های در انواع مختلف در بازار عرضه می‌شود معمولاً متریال ساخت آن‌ها از چرم طبیعی و و جیر است. کفش‌های کالج بسیار راحت هستند و شما می‌توانید بدون آنکه خم شوید، آن‌ها را در آورده و یا به پا کنید. این کفش‌ها حالت قابلیت تنفس دارند و به خنک نگه داشتن پاها و عدم عرق کردن و بو گرفتن داخل کفش نیز کمک می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *