آموزش و نگهداری

آموزش واکس زدن کفش + انواع واکس کفش

آموزش واکس زدن کفش

یکی از مهمترین کارهایی که باید برای نگهداری از کفش خود انجام دهید، واکس زدن صحیح آن است. از این رو، ما در این مقاله آموزش واکس زدن کفش را برای شما توضیح می دهیم تا بتوانید با استفاده از این آموزش، عمر کفش خود را افزایش دهید. توجه داشته باشید که واکس زدن کفش اهمیت بسیار زیادی در افزایش دوام و ماندگاری آن دارد. به همین دلیل اگر کفش خود را با قیمت بالایی خریداری کرده اید و می خواهید از آن مراقبت کنید، حتماً مراحلی که در ادامه می گوییم را طی کنید.

فواید واکس زدن کفش

زمانی که شما کفش های خود را واکس بزنید، می توانید از پرداخت هزینه های خیلی زیاد و اضافی برای خرید کفش های مختلف بپرهیزید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید. به علاوه، واکس زدن کفش مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه، برخی از مهم ترین فواید انجام این کار را نام می بریم.

فواید واکس زدن کفش

  • افزایش عمر و دوام کفش
  • افزایش زیبایی و جذابیت کفش
  • جلوگیری از بروز آسیب به کفش
  • راحتی فرد موقع استفاده از کفش
  • سلامت پای فرد موقع استفاده از کفش
  • زیباتر کردن استایل فرد

لوازم مورد نیاز برای واکس زدن کفش

برای واکس زدن اصولی و درست کفش، بهتر است در ابتدا لوازم مورد نیاز برای انجام این کار را آماده کنید. در ادامه، مهم ترین لوازم مورد نیاز که باید در آموزش واکس زدن کفش آنها را داشته باشید، نام می بریم:

  • واکس: اول از همه، باید بر اساس نوع کفش خود، بهترین واکس را برای آن آماده کنید که در این صورت، می توانید از افراد حرفه ای کمک بگیرید و جنس کفش خود را برای آنها توضیح دهید و واکس مناسبی برای آن بخرید. واکس مورد نظر شما باید بتواند از نفوذ مواد آلوده و رطوبت به کفش جلوگیری کند.
لوازم مورد نیاز برای واکس زدن کفش

  • برس مخصوص: استفاده از برس مخصوص باعث می شود که شما بتوانید آلودگی ها را از کفش بیرون آورده و آن را به طور کامل تمیز کنید. با این حال، اگر نتوانستید برس مناسبی تهیه کنید، می توانید حتی از یک مسواک قدیمی هم استفاده نمایید.
  • روزنامه یا کاغذ باطله: یکی دیگر از لوازم ضروری برای واکس زدن کفش، روزنامه یا کاغذ باطله است تا بتوانید کفش را به طور کامل روی آن قرار داده و از کثیف شدن محیط اطراف جلوگیری کنید.

نحوه صحیح واکس زدن کفش

برای این که بتوانید کفش خود را به بهترین شکل ممکن واکس بزنید، لازم است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید. با انجام این کارها، توانید خیلی راحت تر کفش های خود را واکس زده و آنها را تمیز کنید.

 1. تمیز کردن کفش

اولین مرحله بعد از آماده کردن لوازم مورد نیاز، این است که کفش خود را به طور کامل تمیز کنید و آلودگی ها را از روی آن پاک کنید. برای انجام این کار، باید در ابتدای کار بند کفش ها را خارج کرده و با استفاده از برس مخصوص پولیش یا حتی یک مسواک قدیمی، تمام آلودگی ها را از روی کفش بزدایید.

2. خشک کردن کفش چرم

یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای واکس زدن کفش چرم انجام دهید، خشک کردن آن است. اگر کفش چرم شما هرگونه رطوبتی دارد، باید آن را به طور کامل خشک کنید تا مواد واکسن به بهترین حالت ممکن روی کفش قرار بگیرد.

3. واکس زدن

 اکنون نوبت به آن می رسد که شروع به واکس زدن کفش کنید. شما باید فرچه مخصوص به واکس را به طور کامل به مواد واکس آغشته کرده و در تمام قسمت های کفش بزنید. نکته بسیار مهمی که باید در آموزش واکس زدن کفش به شما بگوییم، این است که تمام قسمت های کفش باید به یک اندازه واکس داشته باشند.

به عبارت دیگر، شما نباید قسمتی از کفش را بیش از اندازه به واکس آغشته کنید و قسمت دیگری را اصلاً واکس نزنید یا صفحه خیلی کمی واکس داشته باشد. بعد از این که به طور کامل کفش را واکس زدید، باید بگذارید که به صورت طبیعی خشک شود و در نهایت، آن را به جای تمیزی منتقل کنید.

نحوه واکس زدن کفش

انواع واکس های کفش

واکس ها انواع مختلفی دارند که شما باید بر اساس نوع کفش خود، یکی از آنها را انتخاب نمایید. به این منظور، می توانید از افراد متخصص و فروشندگان حرفه ای کمک بگیرید تا بدانید که مثلاً برای واکس زدن کفش چرم باید چه نوع واکسی داشته باشید. در ادامه، به صورت مختصر هر یک از نمونه های واکس ها را به شما معرفی می کنیم که می توانید با استفاده از آنها، کفش خود را به زیباترین حالت ممکن در بیاورید.

֎ واکس مایع

برای استفاده از واکس مایع، باید اسفنجی که در آن قرار داده شده است را به واکس آغشته کنید و خیلی سریع روی کفش بزنید. با این حال، برای واکس زدن کفش چرم شاید واکس مایع چندان گزینه مناسبی نباشد و بهتر باشد از واکس جامد استفاده کنید.

֎ واکس کرمی

زمانی که شما یک واکس کرمی می خرید، به همراه آن یک قوطی پلاستیکی و اسفنج هم در اختیار شما قرار داده می شود. شما باید از طریق ین اسفنج، واکس مورد نیاز خود را برداشته و به کفش بزنید. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از واکس کرمی، این است که رنگ کفش را به طور کامل حفظ می کند و آن را همچنان زیبا نگه می دارد.

به خصوص اگر قصد واکس زدن کفش چرم نرم را دارید، بهتر است از این نمونه واکس استفاده کنید. بیشتر مواقع واکس های کرمی در برابر آب هم مقاوم هستند و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای انواع کفش ها به نظر می رسند.

 ֎ واکس جامد

واکس های جامد درون قوطی های فلزی قرار داده می شوند و شما باید با استفاده از برس های مخصوص، آنها را به کفش خود بزنید. استفاده از واکس جامد برای واکس زدن کفش خیلی کاربردی تر و محبوب تر است. پس اگر شما هم به دنبال یک واکس کاربردی برای جلا دادن به کفش چرم خود می گردید، مطمئن باشید که واکس جامد می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. فقط باید برای استفاده استفاده کنید.

واکس زدن کفش چرم

֎ واکس اسپری

 این واکس مانند مایع بوده و باید برای تمیز کردن کفش، آن را به کفش اسپری کنید. کار کردن با این واکس ها فوق العاده راحت بوده و شما می توانید خیلی سریع کفش خود را واکس بزنید.

 ֎ واکس اسفنجی

واکس های اسفنجی برای کفش هایی مناسب هستند که جنس چرمی ندارند و ورنی هستند. پس اگر یک کفش اسپرت دارید و می خواهید آموزش واکس زدن کفش اسپرت را بدانید، باید از واکس اسفنجی استفاده کنید.

֎ واکس مومی

در نهایت، آخرین نمونه از واکس که شما می توانید برای کفش های خود از آن استفاده کنید، واکس مومی است. این واکس باعث می شود که تمام منافذ کفش شما گرفته شود و از کفش در برابر همه آلودگی ها محافظت شود. همچنین اگر قسمت هایی از کفش شما آسیب دیده، می توانید همه این قسمت ها را با استفاده از واکس مومی پر و ترمیم کنید.

سخن پایانی

شما با استفاده از آموزش واکس زدن کفش که در این مقاله در اختیار شما قرار دادیم، خیلی راحت می توانید کفش های خود را تمیز کرده و سپس واکس بزنید. توجه داشته باشید که برای انتخاب نوع واکس، باید تا حد خیلی زیادی به جنس کفش دقت کنید. پس در ابتدا با یک فرد متخصص و حرفه ای در این زمینه مشورت کنید و بعد از انتخاب نوع واکس و تمیز کردن کفش ، برای واکس زدن آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *