آموزش و نگهداری

شستن کفش در ماشین لباسشویی؛ درست یا غلط؟

شستن کفش در ماشین لباسشویی

یکی از بهترین روش هایی که می توانید از طریق آن، کفش خود را مانند روز اول تمیز و نو کنید، انداختن آنها در ماشین لباسشویی است. استفاده از این روش، بسیار آسان و کاربردی است و هر کسی می تواند آن را انجام دهد. بهتر است بدانید که شستن کفش در ماشین لباسشویی که بسیار راحت و کاربردی است، موجب از بین بردن بوی بد کفش نیز می شود و ظاهر زیباتری به کفش می بخشد. برای این که نکات و درجه شست و شوی کفش در ماشین لباسشویی را بشناسید، تا آخر این مقاله ما را همراهی نمایید.

البته توجه داشته باشید که نباید همیشه و به صورت مداوم، کفش را در ماشین لباسشویی قرار داد؛ زیرا ممکن است از روز اول خود کثیف تر شود و یا حتی آسیب های بسیار زیاد و جدی ببیند. برای این که به این وضعیت دچار نشوید، باید نحوه شستن کفش در ماشین لباسشویی را بدانید؛ این نکات بسیار ساده و راحت هستند که اگر آنها را انجام ندهید، ممکن است کفشتان یا ظاهر بدی به خود بگیرد و یا خراب شود. برای این که از نکات شستن کفش با ماشین لباسشویی آگاه شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چگونه کفش خود را بدون این که آسیبی ببیند در ماشین لباسشویی بشوریم؟

برای این که کفشتان را بدون هیچ آسیبی در ماشین لباسشویی بشویید، باید مراحلی را که در ادامه بیان می کنیم، با دقت فراوان انجام دهید. توجه داشته باشید که انجام دادن این مراحل، موجب می شود که کفشی تمیز تر و سالم تر پس از شست و شو داشته باشید.

چگونه کفش خود را بدون این که آسیبی ببیند در ماشین لباسشویی بشوریم

مراحل شستن کفش در ماشین لباسشویی

اگر چه شستن کفش ها در ماشین لباسشویی سخت و نیست و نمی خواهد کار زیادی برای آن انجام داد، اما این امر نیاز دارد که از قبل کارهایی را انجام دهید تا همه چیز آماده باشد. در ادامه، مراحلی را که به صورت مفصل معرفی می کنیم که باید آنها را مرحله به مرحله انجام دهید تا نه آسیبی به کفش هایتان وارد شود و همین طور تمیز شوند و مثل روز اول بدرخشند. طریقه شستن کفش در ماشین لباسشویی بسیار راحت و کاربردی است.

به نوع کفش ها دقت کنید

همان طور که می دانید، کفش های بسیار زیادی با جنس های مختلفی وجود دارند که برخی از آنها را می توان در ماشین لباسشویی شست و برخی دیگر را نمی توان. قبل از این که هر کار دیگری انجام دهید، باید ببینید که آیا کفش شما را می توان در ماشین لباسشویی انداخت یا خیر؟

برای مثال، کفش های چرمی را نمی توان در ماشین لباسشویی شست؛ زیرا آسیب می بینند و خط و خش های فراوانی روی آنها ایجاد می شود. بهترین کفش هایی که برای شست و شو درون ماشین لباسشویی بسیار مناسب هستند، کفش های پارچه ای شناخته می شوند. مثلا کتونی هایی که روکش پارچه ای دارند را می توان با خیال راحت درون ماشین لباسشویی انداخت و آن را تمیز کرد.

یک کیسه مشبک لباس تهیه کنید

قبل از این که کفش را در ماشین لباسشویی بیندازید، بهتر است که یک کیسه مشبک لباس تهیه کنید تا کارتان راحت تر شود؛ زیرا وقتی که کفش ها را در ماشین لباسشویی می اندازید، تکان های شدید می خورند. کیسه های مشبک این امکان را به شما می دهند که کفش هایتان آسیب کمتری ببینند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که حتما یک کیسه مشبک تهیه کرده و در هنگام شست و شو، کفش ها را در داخل آن بگذارید و بعد در ماشین لباسشویی بیندازید؛ زیرا در پایان، کفش های سالم تری خواهید داشت.

یک کیسه مشبک لباس تهیه کنید

کفش را تمیز کنید

از دیگر نکات مهمی که قبل از انداختن کفش در ماشین لباسشویی باید به آن توجه کنید، تمیز کردن آن است. اگر کفش شما دارای گل و لای باشد و آن را به داخل ماشین لباسشویی بیندازید، مطمئن باشید که کثیف تر می شود؛ زیرا گل و لای کفش تنها در صورتی بیرون می آیند که کفش خیس نباشند؛ اما وقتی که کفش کثیف را در ماشین لباسشویی بیندازید، نه تنها گل و لای بیرون نمی آیند، بلکه بیشتر به بافت کفش نفوذ می کنند. برای تمیز کردن کفش، به یک مسواک یا برس مخصوص کفش نیاز دارید.

با استفاده از این برس و آب گرم، گل و لای کفش را بیرون آورید. در نقاطی که نمی توان از برس یا مسواک استفاده کرد، می توانید یک خلال دندان را جایگزین کنید تا کارتان راحت تر شود. بعد از این که تمامی آلودگی ها را گرفتید، کفش را با یک پارچه مرطوب، تمیز تر کنید تا مطمئن شوید که هیچ گل و لای دیگری در میان بافت های کفش وجود ندارد.

کفی های کفش ها را بشویید

قبل از این که شستن کفش در ماشین لباسشویی را شروع کنید، بندها و کفی های آن را خارج کرده و با دست بشویید. می توانید برای این کار از برس و آب و صابونی استفاده کنید تا بوی بد کفی ها و رنگ بد بند کفش ها از بین بروند و کاملا تمیز شوند. معمولا کفی های کفش ها را در ماشین لباسشویی نمی اندازند، زیرا به احتمال زیاد پاره می شوند و یا مقدار زیادی آب وارد آنها می شود و خشک شدن آنها، تا چند روز زمان می برد.

کفی های کفش ها را بشویید

از یک حوله قدیمی استفاده کنید

پیشنهاد می کنیم وقتی که کفش ها را در درون کیسه مشبک انداختید، کیسه را میان یک حوله قدیمی بپیچید و بعد آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید؛ زیرا اگر قبلا از ماشین لباسشویی برای شستن کفش ها استفاده کرده باشید، می دانید که سر و صدای بسیار زیادی ایجاد می کند. به همین دلیل با پیچاندن حوله به دور کیسه مشک، می توانید صدای ایجاد شده را به حداقل برسانید و همین طور از آسیب های احتمالی که به کفش وارد می شود هم جلوگیری کنید.

البته توجه داشته باشید که حوله را چندین بار بشویید و مطمئن شوید که هیچ کثیفی نداشته باشد. همین طور بهتر است که از حوله های قدیمی استفاده کنید؛ زیرا حوله های نو ممکن است که رنگ دهند و موجب شوند که رنگ کفش ها به کلی تغییر کنند. پس حوله های قدیمی گزینه های بهتری نسبت به حوله های نو و تازه هستند.

کفش ها را در ماشین لباسشویی بیندازید

شاید فکر کنید که شستن کفش با آب گرم در ماشین لباسشویی بهتر از آب سرد است. اما باید بدانید که آب گرم، چسب هایی که برای نگه داشتن اجزای کفش به همدیگر استفاده شده است را از بین می برد و ممکن است که کفش آسیب ببنید.

به همین دلیل هم بهتر است که از آب سرد استفاده کنید. همین طور بهتر است که کفش ها را با چرخه ملایم ماشین لباسشویی بشویید و کوتاه ترین زمان ممکن را برای آن انتخاب کنید. با این روش نه تنها کفش، بلکه ماشین لباسشویی هم آسیبی نمی بیند.

کفش ها را در ماشین لباسشویی بیندازید

کفش ها را خارج کرده و خشک کنید

بعد از این که زمان شست و شوی کفش ها در ماشین لباسشویی به پایان رسید، باید آنها را از ماشین خارج کرده و اجازه دهید که خشک شوند. اگر ماشین لباسشویی شما از قابلیت خشک کن برخوردار است، حتما از آن استفاده کنید و بعد از خارج کردن کفش هم سعی کنید که آب آن را بگیرید. سپس کفش ها را در مکانی قرار دهید تا خشک شوند؛ توجه کنید که قبل از خشک شدن کامل، نباید کفش را بپوشید و یا حتی کفی های آن را در داخل کفش بیندازید. پس اجازه دهید که کفش هایتان به خوبی خشک شوند تا بوی بدی به خود نگیرند.

آیا شستن کفش در ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

شاید شما هم شنیده باشید که عده ای افراد، با شستن کفش در ماشین لباسشویی موافق نیستند. اما همان طور که پیش از این گفتیم، شما برخی از کفش ها را می توانید در ماشین لباسشویی بیندازید. با این حال، کفش هایی که از جنس جیر، چرم، نبوک و وینیل هستند را نباید در ماشین لباسشویی انداخت؛ زیرا آب و رطوبت بالای ماشین لباسشویی باعث می شود که آسیب ببینند.

این جنس ها نیاز به مراقبت های دستی دارند. اما کفش هایی که از جنس پارچه هستند را می توان با خیال راحت در ماشین لباسشویی انداخت و دوباره از آنها برای چندین سال استفاده کرد. بهتر است تا حد امکان کفش هایی که قیمت های خیلی بالا را دارند را خودتان نشویید و این کار را به خشکشویی ها بسپارید.

آیا شستن کفش در ماشین لباسشویی ضرر دارد

سخن نهایی

در این مقاله، به طور کامل نحوه شستن کفش در ماشین لباسشویی را یاد گرفتید. مطمئن باشید که اگر مراحلی که گفتیم را به صورت پشت سر هم و مرتب انجام دهید، کفش هایتان هیچ آسیبی نمی بیند و از روز اول هم تمیز تر می شود. به همین دلیل هم با دقت این مقاله را بخوانید تا مشکلی برای کفش های شما ایجاد نشود. اگر کفشتان خیلی کثیف است، تا جایی که می توانید قبل از این که آن را در ماشین لباسشویی بیندازید، بشویید. حالا شما بگویید که به نظر شما، آیا شستن کفش در ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *