آموزش و نگهداری

چرم اشبالت چیست؟

چرم اشبالت

هنگام تحقیق در مورد انواع چرم، ممکن است با نوعی از چرم روبرو شوید که به چرم اشبالت (Split Leather) مشهور است. صرفاً براساس نام، مشخص کردن معنی اشبالت دقیقاً غیرممکن است. برای تولید محصولات مختلف از چرم‌های متفاوتی نیز استفاده می‌شود و شناخت هر کدام می‌تواند تاحدودی دشوار باشد. برای این منظور ما در این مقاله درباره چرم اشبالت صحبت خواهیم کرد؛ با کیف وکفش رنو همراه باشید.

چرم اشبالت چیست؟

چرم اشبالت چیست؟

چرم به طور معمول در یکی از چهار شکل مختلف تولید می‌شود، دانه‌ای کامل، دانه‌ای اصلاح شده، جیر و اشبالت. محصولاتی که از بالاترین کیفیت چرم تهیه شده‌اند‌، دانه‌ای کامل هستند، به این معنی که به هیچ وجه شکل و فرم پوست حیوان تغییری نمی‌کند. این چرم استحکام و دوام خود را حفظ می‌کند و در عین حال ظاهر چرم اصیل را نیز دارا است. از طرف دیگر، دانه‌ای اصلاح شده یک چرم با کیفیت کمی پایین‌تر است که در آن لایه شکاف برداشته شده و سطح بیرونی آن ماسه زده یا از بین می‌رود.

نوع سوم چرم جیر است که همان‌طور که از نام آن پیداست، یک دانه مصنوعی به سطح اضافه می‌شود. شاید تعجب کنید که چرا کسی مایل است دانه‌ای را به سطح ماده خام چرمی اضافه کند. خب، اگر چرم مرغوب نبود، افزودن دانه ممکن است عملکرد و ظاهر آن را بهبود بخشد. چرم جیر از داخلی‌ترین لایه‌های پوست حیوان ساخته می‌شود که از بقیه چرم‌ها کیفیت پایین‌تری دارد، ولی از ظاهری نرم و انعطاف‌پذیر برخوردار است.

نوع چهارم و آخر چرم، چرم اشبالت است. این چرمی منحصربه فرد است، به این معنا که تنها نوع چرم ساخته شده از ناحیه فیبر گاو است که از پردازش لایه میانی پوست این حیوان به دست می‌آید. وقتی چرم در طی فرآیند دباغی آماده می‌شود، ناحیه بیرونی پوست حیوان شکاف داده می‌شود، به صورتی بتوان به لایه میانی پوست رسید. چرن اشبالت به طور معمول دارای دانه مصنوعی است که برای تقلید از خصوصیات سایر چرم‌های با کیفیت بالاتر روی سطح قرار می‌گیرد.

[mustread posts=”12716″]

چرم اشبالت برای چه مورادی استفاده می‌شود؟

چرم اشبالت برای چه مورادی استفاده می‌شود؟

لباس ساخه شده از اشبالت: لباس اشبالت از پوست خوک یا بز که معمول‌ترین پوست‌ها هستند برای لباس استفاده می‌شود. خوک ارزان تر از پوست بز است، زیرا ماده‌ای سفت‌تر بوده و از مقاومت کششی کمتری برخوردار است.

کفش ساخته شده از اشبالت: چرم شکاف اغلب به دلیل قالبلیت تنفس به ویژه برای کفش‌های ورزشی بسیار مناسب است.

مبلمان ساخته شده از اشبالت: سطوح تماس مانند قسمت پشتی، صندلی و روکش مبلمان از چرم دانه‌ای ساخته می‌شوند، اما بقیه قسمت‌ها از چرم اشبالت هستند.

کابین خودرو ساخته شده از اشبالت: سازندگان خودرو معمولاً استفاده از چرم اشبالت در فضای داخلی کابین استفاده می‌کنند. با این وجود فرمان خودرو، پانل‌های درب، قسمت‌هایی از صندلی و سایر مناطق موجود در وسیله نقلیه را با اشبالت می‌سازند.

[blog-button text=”مشاهده و خرید انواع کفش ” link=”https://renoiran.com/” icon=”cat-men–classic” icon-align=”right”]

اهمیت شناخت نوع چرم

از انواع چرم‌های مختف برای کاربردهای مختل استفاده می‌شود، ولی آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، شناسایی نوع چرم است. این کار نیاز به تخصصی بالا دارد و برای بسیاری از مردم کاری بس دشوار است. به همین دلیل در زمان خرید حتماً به برچسب شناسایی محصول دقت کنید و اگر محصولی دارای برچسب نبود، اطمینان از نوع چرم تنها از بر عهده خود شما خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *