آموزش و نگهداری

تمیز کردن کفش با روش های آسان و کاربردی

تمیز کردن کفش

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن سر و کار دارند، تمیز کردن کفش است. معمولا کفش ها خیلی زود کثیف می شوند و نمی توان به راحتی آنها را مانند روز اولشان کرد؛ زیرا دائم در معرض خاک و در روز های بارانی، در معرض آب و رطوبت قرار می گیرند. به همین دلیل تمامی افراد به دنبال راهی برای تمیز کردن کفش اسپرت و دیگر موارد هستند تا بتوانند کفش هایشان را مانند روز اول تمیز کنند. این دسته از افراد راه های زیادی را امتحان کرده اند؛ اما به نتیجه ای نمی رسند.

شاید فکر کنید که روش هایی که برای تمیزتر کردن کفش ها گفته می شوند، نتیجه مطلوبی ندارند. اما باید بدانید که روش هایی که در ادامه بیان می کنیم، می توانند موجب شوند که کفش هایتان مانند روز اول تمیز و زیبا شوند. شاید روش هایی را استفاده کرده باشید که به جای این که کفش هایتان را تمیز تر کنند، موجب بدتر شدن آنها نیز شده اند. برای این که بدانید تمیز کردن کفش پارچه ای و دیگر جنس ها چگونه انجام می شود، تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

روش هایی برای تمیز کردن کفش

قبل از این که روش های تمیز کردن کفش را برای شما توضیح دهیم، ابتدا باید نکات دیگری را بدانید. اول از همه، باید بدانید که تمیز شدن کفش ها به عوامل متعددی مانند رنگ، جنس، میزان کثیفی و نوع کثیفی بستگی دارد. برای مثال، هر چقدر که رنگ کفش روشن تر و لکه ایجاد شده تیره تر باشد، شانس از بین بردن لکه کثیفی نیز کمتر می شود. شستن بیش از حد کفش ها موجب می شود که خیلی زود خراب شوند؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که حداقل هر یک ماه یک بار کفش هایتان را بشویید.

روش هایی برای تمیز کردن کفش

بهترین زمانی که می توانید برای تمیز کردن کفشتان اقدام کنید، بعد از کثیف شدن آن است. یعنی هر چقدر که زودتر لکه را از روی کفش پاک کنید، زودتر تمیز و پاکیزه می شود. اگر از کثیف شدن کفش مدت زمان زیادی بگذرد، لکه به سختی پاک خواهد شد و حتی در مواردی ممکن است که نتوانید لکه را از بین ببرید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که همان لحظه که کفش کثیف شد، با یک وسیله، همان قسمت کثیفی را کم رنگ تر کنید تا کارتان راحت تر شود. برای این که بدانید چگونه کفش ها را به بهترین و راحت ترین روش تمیز کنید، ادامه این مطلب را بخوانید.


برای از بین بردن شوره کفش چه باید کرد؟


مراحل تمیز کردن کفش

شاید در ابتدا فکر کنید که شست و شوی کفش ها کار پیچیده و غیر ممکنی است. اما باید بدانید که از هر کاری که تا به حال انجام داده اید، راحت تر است. فقط باید مراحلی را که در ادامه می گوییم، به ترتیب انجام دهید تا کفش هایتان به خوبی تمیز شوند.

1- تمیز کردن کفش از هر گونه گل و لای

قبل از این که کفش ها را خیس کنید، هر طوری که می توانید گل و لای کفش ها را بیرون آورید. شما می توانید این کار را با استفاده از یک برس خشک انجام دهید. به این صورت که برس را روی کفش بکشید و تا جایی که می توانید، گل و لای میان آنها را بیرون بیاورید.

شاید بپرسید که چرا باید در ابتدا گل و لای کفش ها را بیرون آوریم؟ زیرا وقتی که کفش خیس شد، بیرون آوردن گل و لای از میان بافت های کفش کار بسیار سختی است و می توان گفت که تا حد زیادی غیرممکن است و کفش هایتان به خوبی تمیز نمی شود. اگر برس خشک در دسترستان نیست، می توانید از یک مسواک قدیمی هم کمک بگیرید.

تمیز کردن کفش از هر گونه گل و لای

2- شستن کفش با شوینده های ملایم

بعد از این که به خوبی تمامی گل و لای میان کفش را خارج کردید، باید آن را با استفاده از شوینده های ملایم بشویید. منظور از شوینده های ملایم، شوینده هایی مانند مخلوط آب و صابون هستند. پس در ابتدا کمی آب و صابون را آماده کنید و سپس با استفاده از یک برس کفش یا مسواک، کفش را به خوبی بشویید. این را بدانید که هر چقدر مقدار صابون بیشتر باشد، قدرت محلول نیز افزایش می یابد و کفش بهتر پاک می شود. مسواک را در محلول آب و صابون بزنید و سپس به صورت دایره ای، روی نقطه ای از کفش که کثیف شده است، بکشید.

لازم است بدانید که در کفش هایی که از تور تهیه شده اند، باید دقت بیشتری داشته باشید و احتیاط خود را افزایش دهید؛ زیرا ممکن است که قسمت توری کفش آسیب ببیند و ظاهر کفش بد شود. به همین دلیل روی این قسمت ها، با فشار کمتری آب و صابون را بکشید تا بافت کفشتان آسیبی نبیند. معمولا نه تنها کفش هایی که در قسمت هایی از آنها تور است، بلکه احتمال خراب شدن کفش های پارچه ای هم وجود دارد.

3- شستن زیر کفش و قسمت داخلی آن

می توان گفت که آلوده ترین و کثیف ترین قسمت یک کفش، بخش زیرین آن است. همان طور که می دانید، این قسمت از کفش با تمامی آلودگی ها ارتباط دارد. به همین دلیل باید به خوبی آن را تمیز کرده و بشویید. برخلاف قسمت رویی کفش، بخش زیرین آن به راحتی تمیز می شود و می توان خیلی سریع و با استفاده از هر چیزی که دوست دارید، این قسمت را تمیز کنید؛ زیرا این قسمت سفت است و با برس و یا مسواک، آسیبی به آن وارد نمی شود. بهتر است که از برس و یا مسواک به همراه مایع ظرف شویی استفاده شود.

شستن زیر کفش و قسمت داخلی آن

بعد از این که زیر کفش را هم به خوبی تمیز کردید، باید داخل کفش را بشویید. این کار علاوه بر این که موجب می شود که کفش تمیز شود و ظاهر بهتری به خود بگیرد، بوی بد آن را هم از بین می برد. کفی ها را به خوبی بشویید و یا آنها را عوض کنید و با استفاده از مواد شوینده، قسمت داخلی را بشویید.


آموزش واکس زدن کفش به روش درست در مجله رنو ایران


4- خشک کردن کفش ها

یکی از چالشی ترین و سخت ترین کارهایی که برای تمیز کردن کفش ها باید انجام دهید، خشک کردن آنها است. کفش هایی که سفید هستند را به هیچ عنوان نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید؛ زیرا لکه های زشت زرد رنگی روی آنها ایجاد می شود و همین طور روی قسمت هایی از آنها، چروک هایی به وجود می آید. پس بهتر است که قبل از خشک کردن کفش ها، تا جایی که می توانید آب آنها را خارج کنید و سپس در فضای خانه قرار دهید تا خشک شود.

علاوه بر این، نباید قبل از خشک شدن کامل کفش ها، از آنها استفاده کنید؛ زیرا موجب می شود که هم کفش و هم پاهایتان بوی خیلی بدی به خود بگیرند. معمولا با گذشت 8 ساعت، کفش خشک می شود و با رعایت این مراحل، مانند روز اول ظاهر زیبایی به خود می گیرد.

خشک کردن کفش ها

تمیز کردن کفش با جوش شیرین

علاوه بر مواد شوینده، مواد دیگری هم هستند که به راحتی موجب می شوند لکه های روی کفش از بین روند و کفش مانند روز اول خود، تمیز و زیبا شود. یکی از این مواد، جوش شیرین است. جوش شیرین خواص پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و از دیگر مزایای آن می توان به در دسترس بودن و قیمت کم آن هم اشاره کرد. برای شستن کفش خود با استفاده از جوش شیرین، ابتدا گل و لای کفش را بیرون آورید و آن را با آب و صابون بشویید؛ سپس مقداری جوش شیرین را با آب داغ مخلوط کنید و روی تمامی قسمت های کفش بکشید.

مخلوط جوش شیرین و آب داغ، باید به یک خمیر غلیظ تبدیل شود. بعد از گذشت 30 دقیقه، با استفاده از یک مسواک و برس نرم، خمیر جوش شیرین را روی کفش مالش دهید تا لکه های ایجاد شده به خوبی از بین روند. وقتی که همه لکه ها پاک شدند، کفش هایتان را با آب ولرم بشویید.

تمیز کردن کفش با خمیر دندان

یکی دیگر از راه حل هایی که معمولا افراد زیادی از آن استفاده می کنند، تمیز کردن کفش با خمیر دندان است. از این روش بیشتر برای پاک کردن لکه هایی استفاده می شود که روی کفش های چرمی ایجاد شده اند. اول از همه باید با استفاده از یک دستمال مرطوب، کفش چرمی را به خوبی تمیز کنید؛ به طوری که هیچ چیزی روی آن باقی نماند.

سپس کمی خمیر دندان را روی یک اسفنج یا پارچه تمیز و نرم بریزید و به صورت دایره ای، روی سطح کفش بکشید. به هیچ عنوان فشار زیادی را به کفش وارد نکنید؛ زیرا کفش آسیب می بیند. بعد از این که دیدید لکه ها پاک شدند، خمیر دندان را با یک پارچه تمیز از روی سطح کفش پاک کنید و در نهایت، کفش را خشک کنید.

تمیز کردن کفش با خمیر دندان

سخن نهایی

با بالا رفتن قیمت کفش و شرایط نامساعد اقتصادی، با استفاده از روش هایی مانند تمیز کردن کفش با جوش شیرین و خمیر دندان، می توانید کفش های قدیمی خود را مانند روز اول نو کنید. البته پیشنهاد می کنیم که قبل از استفاده از این روش ها، حتما در یک قسمتی از کفش که دیده نمی شود، آنها را تست کنید تا از آسیب هایی که ممکن است برای کفش ایجاد شود، جلوگیری نمایید. اگر شما هم روش دیگری برای تمیز کردن کفش می شناسید، می توانید آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *