آموزش و نگهداری

چگونه کفش چرم را واکس بزنیم؟

واکس زدن کفش چرم

قبل از شروع برای واکس زدن کفش چرم (How to Polish Leather Shoes) باید بگوییم: «هنوز هیچ چیز کاملاً شبیهِ یک جفت کفش چرم شیک و براق چشم‌ها را خیره نمی‌کند!» چرم باکیفیت نه تنها به ظاهر مردان و زنان شخصیت می‌بخشد، بلکه در صورت مراقبت مناسب می‌تواند برای سالیان دراز قابل استفاده باشد.

یک جزء اصلی از روش‌های نگهداری از کفش‌های چرمی، واکس زدن آن‌ها است. برای رویدادهای رسمی، پوشیدن کفشی که با دقت واکس زده شده و از دور برق بزند، کاری ضروری است. فقط همین جزئیات کوچک هستند که می‌توانند زیبایی بیشتری به استایل شما بدهند.

واکس زدن کفش چرم بیش از آن‌که جلوه زیبایی به ظاهر شما ببخشد، به افزایش طول عمر کفش کمک شایانی می‌کند. برای این منظور، ما در این مقاله نحوه صحیح و اصولی واکس زدن کفش چرم را آموزش می‌دهیم؛ با کیف و کفش رنو همراه باشید.

چگونه کفش چرم را واکس بزنیم؟

چگونه کفش چرم را واکس بزنیم؟

قبل از شروع، لازم است وسائل مورد نیاز را آماده کنید:

  • واکس: دو نوع رایج واکس کفش وجود دارد، واکس سنتی یا کِرِم! انتخاب هر کدام بستگی به نوع کاری دارد که می‌خواهید انجام دهید. کرم باعث درخشش کمتری می‌شود و جذب چرم می‌شود. مراقب باشید، کرم حتی می‌تواند بر رنگ چرم نیز تأثیر بگذارد. از طرف دیگر واکس سنتی، یک لایه درخشان و تمیز را روی کفش چرم ایجاد می‌کند. حتماً رنگ واکس یا کرم را با رنگ کفش خود مطابقت دهید. اما توصیه ما انتخاب واکس سنتی به جای کرم است.
  • پارچه: پارچه صیقل‌دهنده نرم برای درخشش کفش چرم و برق انداختن ثانویه ضروری است. در حالی که می‌توانید پارچه مخصوص واکس زدن کفش را خریداری کنید، یک تی‌شرت قدیمی که قصد دور انداختن آن را دارید، می‌تواند به عنوان پارچه مناسب برای واکس زدن کفش مورد استفاده قرار گیرد.
  • برس سفت: دلیل استفاده از برس سفت جهت تمیز کردن کفش از کثیفی است. موی این برس کمی سفت است، اما به اندازه‌ای نباید باشد که باعث خط افتادن روی کفش شود. این برس برای برق انداختن مناسب نیست!
  • یک فنجان آب: برای مرحله نهایی و افزایش درخشش کفش چرم استفاده می‌شود.

[mustread posts=”12007″]

نحوه صحیح واکس زدن کفش چرم

بعد از آماد کردن وسائل مورد نیاز، در گوشه ای از خانه چندین روزنامه باطله یا زیراندازه پهن کنید تا از کثیف شدن کف زمین و پخش شدن خُرده واکس ها به اطراف جلوگیری کنید.  حال به سراغ چگونگی واکس زدن کفش چرم می‌رویم:

مرحله اول: درآوردن بَند کفش را در آورید

برای جلوگیری از واکسی شدن بَندها، آن‌ها را از کفش جدا کنید.

نحوه صحیح واکس زدن کفش چرم

درآوردن بَند کفش

مرحله دوم: داخل کفش را پُر از کاغذ کنید

داخل کفش را پُر از کاغذ باطله کنید، این کار به شما سطحی محکم برای واکس زدن ارائه می‌دهد.

نحوه واکس زدن کفش چرم

پر کردن کاغذ

مرحله سوم: گرد و غبار روی کفش را تمیز کنید

برای از بین بردن گرد و غبار و کثیفی از برس سفت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از برس و آب جوش برای تمیز کردن فضاهای ریز استفاده کنید. سپس می‌توانید با یک دستمل تمیز سطح کلی کفش را تمیز کنید.

طرز واکس زدن کفش چرم

پاک کردن گرد و غبار

مرحله چهارم: کفش را به واکس آغشته کنید

پارچه تمیزی را در دست بگیرید و آن را روی واکس سنتی بمالید، سپس با حرکت‌های دایره‌ای، پارچه آغشته به واکس را روی قسمت‌های مختلف کفش اعمال کنید. سعی کنید واکس را بر روی تمام قسمت‌های کفش بمالید.

چگونگی صحیح واکس زدن کفش چرم

واکس زدن

مرحله پنجم: پارچه نرم را روی کفش بکشید

با استفاده از پارچه نرم و انجام حرکت‌های طولی (رفت و برگشتی) واکسِ روی کفش را پخش کنید تا کاملاً جذب چرم شود. این کار ممکن است 5 تا 10 دقیقه به طول انجامد، ولی به براق شدن اولیه کفش کمک می‌کند. این مرحله را تا جایی انجام دهید که هیچ‌گونه واکسی روی کفش نماند. سپس اجازه دهید تا حدود 10 دقیقه واکس چرم خشک شود.

واکس زدن کفش

کشیدن پارچه نرم

مرحه ششم: کفش را آغشته به قطرات آب کنید

از انگشت خود استفاده کنید و در قسمت‌های مختلف کفش یک قطره آب اضافه کنید. اب باید به مقدار کمی استفاده شود، هدف تنها براق کردن بیشتر کفش چرمی است.

نحوه اصولی واکس زدن کفش چرم

قطرات آب

مرحله هفتم: پارچه تمیز را روی کفش بکشید

بعد از آنکه قطرات آب را روی کفش اعمال شد، با یک پارچه تمیز و انجام حرکت‌های دایره‌ای شروع به پخش کردن آب در تمامی سطوح کفش کنید. سپس به مدت 10 دقیقه بگذارید کفش‌ها کاملاً خشک شوند، سپس بَندهای کفش را سر جای خود بیاندازید. اکنون کفشی تمیز و براق در اختیار دارید.

 واکس کفش چرم

براق کردن کفش

نکات مهم در نگهداری از کفش چرمی

نکته‌ها و ترفندهای زیر را دنبال کنید تا طول عمر کفش‌های‌تان افزایش یابند:

  • اگر در طول زمستان و روزهای بارانی و برفی، کفش‌های شما شوره سفید زده‌اند، یک قاشق چای خوری سرکه سفید را درون یک فنجان آب گرم اضافه کنید و با استفاده از پارچه اقدام به تمیز کردن آن کنید.
  • کفش‌های چرمی را به هیچ عنوان با آب زیاد تمیز و براق نکنید. این کار در طولانی‌مدت باعث خرابی و از بین رفتن ظاهر جذاب کفش می‌شود.
  • همیشه برای واکس زدن از بهترین نوع واکس چرم استفاده کنید تا از کفش‌های خود به‌خوبی محافظت کرده باشید.
  • اگر می‌خواهید از کرم نیز استفاده کنید، نخست کرم را بر روی کفش زده و سپس اقدام به واکس زدن کنید.
  • بعد از هر با واکس زدن کفش چرم از قالب مخصوص استفاده کنید تا ظاهر کفش را حفظ کند.
  • می‌توانید گاهی اوقات از مواد تغذیه‌کننده چرم برای افزایش کیفیت و ماندگاری بیشتر کفش استفاده کنید.
  • همیشه هنگام پوشیدن کفش خود از پاشنه‌کِش استفاده کنید. این کار به جلوگیری از خم شدن و خرابی ساختار دهانه کفش کمک می‌کند.
  • اگر بعد از پوشیدن کفش چرمی احساس سفتی کردید، یک نرم‌کننده مخصوص کفش چرم خریداری کنید.

[products-box id=”165″]

اهمیت واکس زدن کفش چرم

اهمیت واکس زدن کفش چرم

کفش‌های چرمی تمیز و براق خود را با غرور بپوشید! توصیه می‌کنیم بسته به تعداد دفعات استفاده، آن‌ها را یک بار در هفته واکس بزنید. اگر فقط گاهی‌اوقات کفش‌های خود را می‌پوشید، توصیه می‌کنیم یک بار در ماه یا شب قبل از پوشیدن آنها، اقدام به واکس زدن‌شان کنید. بعد از چندین سال تعجب خواهید که چطور کفش‌های چرم شما تا این اندازه عمر کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *